Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tosi viksun näköinen laite syntyy,,, mutta on siihen kyllä uhrattu aikaa ja rahaakin tuhottomasti.. Olis kiva saaha kuvia tuonne Toppon Fourkonetti kalleriaan syntyvaiheista,, joku kuva on nähty aikojen kuluessa täälläkin palstalla….
😯 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Näin on asiat myös kuten kerroit siitä lämpenemisestä.. On tosi että koneen lämmöt nousee ruuhka liikenteessä kun jäähdytys viima puuttuu.. Esimerkiksi ei tarvitse muuta kun ajan helteessä vaikka reippaammin parikymmentä kilometriä kotiin ja pysähdyn postilaatikolla tullessa,, niin sinä aikana kun otan postit laatikosta koneen lämmöt on jo kihahtaneet liki sataa.. Myös jos pysäyttää helteellä huoltamolle vaikka kahville,, on käyntiin saanti vaivalloista kun kaasarin kohokammio on haihtunut tyhjäksi kuumuudessa.. Ruuhka liikenteessä täytyisi olla se sähkö puhallin koneen keulassa kuten nykyisin autoissa on,, kaasarin bensoista huolehtisi sähköpumppu,, kun laittaisi virran päälle täyttäisi sähköpumppu kaasarin kylmemmällä aineella jolloin käynnistyy laakista.. Joskus aikoinaan jotkut värkkäsikin tällaisia rakennelmia 2cv:hen,, muuten toimisi hyvin,, mutta mistä löytää sellaisen puhaltimen että mahtuu olemaan koepelti kiinni?? Ei ole tullut tutkittua nykyisiä puhaltimia,, että olisiko niissä moottori jo riittävän matala?? Anturin puhaltimelle voi laittaa venttiilikopan alalaitaan,, toimii siellä hyvin, ainakin siinä yksilössä jonka näin aikoinaan.. Kehitelkääpä asiaa ihan kiinnostus mielessä, joilla riittää innostusta rakenteluun ja kertokaa kokemuksianne ja jos löytyy sopiva puhallin voisi monikin rakennella sellaisen,, ainakin minä…. Rakennelma vain vaatii,, että pitää katkaista kampiakselilla olevasta kiilahihna pyörästä se “veivaimen” holkki pois…
😀 8)
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Toisekseen pitää sen sytytyksen olla justiin eikä sinnepäin,, ja sitten jos tyhjäkäynnin säädettävä ilma suutin on liian pienellä ja seos laiha,, ei siirtymävaiheessa tyhjäkäynniltä tehokäynnille riitä polttoaine,, vaan kone saa pelkkää ilmaa..tyhjäkäynti piiri toimii alipaine imulla ja mitä vähemmän ilmaa kulkee tyhjäkäynti suuttimen ohi sitä vähemmän polttoainetta kone saa,, jolloin siirryttäessä tehokäynnille kone hyytyy..
Tosin kiihdytys pumppukin pitää tietysti olla kunnossa helpottamaan tilannetta,, mutta ottaen huomioon ei wanhuksenkaan kaasarissa ole sitä,, jolloin tyhjäkäynti säädöllä on suuri merkitys.. Jälkikäynti on oire siitä että kone on karstainen ja kuumaksi ajettaessa karsta alkaa hehkumaan jolloin tapahtuu itsesytytystä,, vaikka virta katkaistaan..Tässä alkeellinen kaava kuva koneen bensan saannista,, vasen käyrä on tyhjäkäynti suutin ja oikea taas tehokäynti.. Edellä kerroin tästä asiasta..
😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Ostakaa pois tuo peli,, hinta ei ole paha,, ei mee varmaan raha hukkaan,, saa vähällä vaivalla Museo rekisteriin,, luulen??
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Joo, sen saman näkee kyllä mainiosti sillä volttimittarillakin,, itse olen käyttänyt siinä puuhassa vain yksinkertaisesti lamppua sen ikivanhan neuvon perusteella,, omistan kyllä yleismittareitakin,, että näin se toimii..
💡 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Tuo puristus paine riittää,, jos on matalapuristeinen kone?? hyvät on kutosen koneella siellä kaheksan pintaan kylmänä.. Nyt venttiilien säädöissä voi olla vilppiä kun paineet ovat eri suuret.. Tai venttiilit karstaiset tai lievästi alkanut vuotaminen..
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Siihen riittää koitin lamppukin mainiosti,, toinen johto siihen kärjille menevään johtoon puolan navalla ja toinen runkoon.. Lamppu palaa silloin kun kärjet on auki,, kun kärjet sulkeutuu lamppu sammuu.. Ajoitus tappi vauhtipyörän reikään ja virta päälle,, käännellään kärkikoppaa hitaasti sellaiseen kohtaan jossa lamppu sammuu ja hiukankin kääntämällä syttyy.. siihen rajalle syttyy sammuu laitetaan kärkikotelo kiinni.. Tietystikkin kärkiväli on pitänyt laittaa oikeaan mittaan ennen sitä,, koska se vaikuttaa kärkikulmaan ja ajoitukseen..
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Silloin -80 luvun lopulla kun lähti täältä meikäläisen verstaalta maailmalle,, ja oli kunnostus vaiheessa,, siihen laitettiin uusi tehdas runko ja 18 heppanen tehdas uusi kone.. Ynnä muuta mitä silloin sai hankituksi.. Sillä periaatteella tämä yksilö ei ole nelkku vaan puhdas wanhus 2cv.. Mitä siihen sen jälkeen on asennettu jonkun muun toimesta,, niin siitä en tiedä??? (Ainakin on etuvilkut töhrästy etulokareihin..) No näkkyy siitä peilikin hukkuneen jonnekki..
8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Joo siinä on se tiivisteen malli oikea,, mikä käy suoran pellin reunaan,, elikkä se kiilakumi tiiviste,, mistä mainitsin aiemmassa viestissä.. Vanha takaikkunan kiilakumi voi olla kovettunut,, mutta sitä myydään alan kaupassa metritavarana uutta, sekä tiivistettä,, että kiilakumia.. Kiilakumin asennukseen tarvitaan sitten oma työkalunsa..
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Saapas nähdä kuin maailma muuttuu,,,, jos eletään?? Mielenkiinnolla seurataan…..
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Näin pääsi tosiaan käymään… Minä sentään ajelen siellä melekein joka viikko,, maisemat välillä Piehinki – Ylitornio on tulleet tutuiksi… Kiitokset vielä Lapin jaokselle kivasta tapahtumasta…
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Sinäpä sen sanoit,,, ihmetellä täytyy,, en kyllä usko koko juttuun???
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Pehmenee se ilmassakin jäähdyttämällä, mutta paras tulos syntyy,, kun kastaa veteen…
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Mulla on samanlaiset omassa pakussa.. Paikoillaan vielä varmaan ensi syksyyn asti,, kunnes vaihdan pienemmällä ikkunalla olevat ovet,, ne soikeat.. Nuo isot ikkunat aikoinaan teetin tavallisesta ikkunalasista.. Sapluunan tein koko peltiaukon mitalla ja leikkasin 5 milliä sapluunan reunasta pienemmäksi,, koska kiilakumi vaatii semmosen tilan siihen väliin..
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Jäämpä mielenkiinnolla odottaan??
Jasu kirjoitti.
Uusi koto kuulemani (lue: muistamani) mukaan Raahen suunnalla. Mikäli tämä muistikuva oikeaksi osoittuu, niin saatan ostajan tiedot Raaheen killan jäsenen tietoon… Asia varmistuu kun täältä eteläisestä suomesta ylemmäksi taas kipuan…😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit