Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 3,076 - 3,090 (kaikkiaan 3,422)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Polttoainepumpun asennus #139288

    Mietinnän tuloksia ja kokeilujahan ne on mullakin…… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Öljyisen näköiset jarrupalat edessä, voiko vielä käyttää #139281

    Saman moinen hionta auttaa muuten jarru kengissäkin.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 6v Ducellier säätimestä…? #139293

    Tuo toinen tolppa on niin sanottu taka virta rele,, joka vetää kärjen kiinni silloin kun laturin tuottama jännite on suurempi kuin akun jännite.. Silloin tolpan käämissä kulkee virta niin päin että magneetti vetää kärjen kiinni ja tapahtuu akun lataantuminen.. kun kierrokset koneessa pienenee riittävän alas lataus jännite tippuu alas,, jolloin akun jännite jää suuremmaksi, tapahtuu virran kulku akusta laturin läpi runkoon,, jolloin tolpan mangneetti muuttuu toisen kätiseksi ja pukkaa takavirta releen auki estäen akun purkautumisen laturin käämin kautta runkoon…Se oli siis se toinen tolppa… Nyt tuohon asiaan mitä Miki kysyi,, tämä tolppa on sitten se jänniteen säätäjä jossa on kärki pari… Näiden jomman kumman kärjen kautta kulkee mangnetointi virta laturin kenttä käämiin,, mitä korkeampi jännite on sen korkeampi on latauksen tuottamakin jännite…. Nyt jännitteen säätäjän jousi voimaa säätämällä sovitetaan laturin antama jännite eli voltti sopivaksi, mikä 6 voltin systeemissä on sellainen 7.5 volttia.. Siinä säätäjässä on sen vuoksi kaksi kärkeä,, että toisen kärjen kautta menevässä mangnetointi virrassa on isompi vastus ja toisessa pienempi.. Kun vastus on isompi mangnetointi virta pienenee ja lataus jännite laskee ja jos mangnetointi virta menee pienemmän vastuksen läpi lataus jännite suurenee… Siis kun kärjen jäykkyys on säädetty kohdalleen tapahtuu tässä kärki parissa koko ajan värinää kun lataus jännite laskee ja nousee jatkuvasti pysyen kuitenkin keskimäärin oikeana… Karkien vaihto reaktio on niin nopea että lataus jännite mittarillakin näyttää tasaiselta.. Nyt kun lataus jännitettä katsoo voltti mittarilla täytyy se korkeimmilla kierroksilla olla se 7.5 volttia ja kun kierroksia hiljaa laskee näkyy mittarilla lievää jännitteen alenemista kunnes jännitteen säätäjä kytkee pienemmän vastuksen kautta mangnetointi virran, jolloin jännite korjautuu kohdalleen,, jos kierroksi lasketaan lisää lähtee jännite taas laskeen ja se aiemmin mainittu takavirta rele aukeaa ja lataus loppuu, näin estetään akun purkaantuminen… Se oli siis tasavirta laturi…. Vaihto virta lataus on sitten toinen tarina ja tämä edellä ei koske sitä, se toimii toisin,,, paitsi tuo jännitteen säätö tapahtuu aivan samalla lailla jos on mekaaninen säädin,, mutta siinä ei tarvita tuota taka virta relettä,, koska laturissa olevat diodit estävät akun virran kulkemasta takaisin päin laturille,, ja samalla tasa suuntaavat vännitteen kun laturi tuottaa monivaiheista vaihto virtaa,, jolloin laturista saadaan isommat tehot verrattuna yksivaiheiseen tasavirta laturiin…
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Polttoainepumpun asennus #139286

    Erinäisiä syitä, miksi pumppu ei mekaanisesti toimi, on ainakin seuraavia: Väli bakeliitti unohtunut pois välistä,, pumpun akseli niin kulunut, että työntö tango ei saa enää riittävää liikettä pumpussa, tarkoittaa että pumpun vipu pakenee kauemmas työntö tangosta akselin kuluessa.. Tai jos pumpun venttiilit ei pidä riittävästi pumppu ei toimi isommilla tehoilla,, vuotavat venttiilit voi testata siten, että pumppu on irti ja pumpataan sillä vaikka vettä kupista,, nyt kun laittaa sormen tiiviisti kaasarille menevän letkun tukkeeksi ehjillä venttiileillä kalvo jää taka asentoon ja kun ottaa sormensa pois kalvo pääsee jousen voimalla alas ja kaasarille menevä letku roiskasee nesteen ulos… Tosi tiiviillä ja pitävillä venttiileillä voi jopa pumpata testi mielessä jopa ilmaa,, tarkoittaa että pumppu on irti ja kaasarille menevä letku laitetaan veteen ja pumpataan tyhjää niin kaasarille menevästä letkusta pukkaa veteen ilma kuplia… Toivottavasti teoreettinen ja mekaaninen kuvaukseni tuli ymmärrettävään muotoon??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Polttoainepumpun asennus #139284

    No voi tokkisa,, ei siinä pumpussa mitään vikkaa ole eikä asennuksessa,, syy miksi vipu tuntuu lerppasevan tyhjää on siinä, että kaasuttimen kohokammio on täynnä bensaa joten sinne ei sovi ainettä, joten pumpun kalvo on taka asennossa ja väli on täynnä bensaa. Otappa letku irti kaasarista ja laita se vaikka pulloon niin voit testata sen käsi vivun, vaikka pumppu on kiinni koneessa pumppu toimii… Toinen tapaus on se että kohokammio on tyhjä, jolloin käsihantaakista heiluttamalla saa kaasarin täytettyä pitkän seisakin jälkeen, eikä tarvi starttaamalla sitä tehdä täyttöä…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Olkatappi / rasvaus #139225

    Sama momma se on täälläkin vanhat on tapit ja käyttö kunnossa, kun huolehtii sen rasvauksen. Tietysti se rasva menee ajettaessakin sinne liukurenkaaseen, tarkoitin vain sitä että kun kerran oli puhe siitä nostamisesta,,, niin ainakin se menee sinne ala väliin heti eikä 15päivä. Sinne sokkeloon liukurenkaalle se menee muutenkin huonommin, miksi emme helpottaisi sitä? Vai mitä?
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Olkatappi / rasvaus #139223

    Joo pyörä irti maasta kannattaa rasvata silloin liuku rengas on höllästi välissä ja rasva tunkeutuu helpoimmin sinnekkin kuin painon litistäessä sen välin tiukaksi..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: vanhus dyane #139209

    Se on rakenneltu ihan selvästi käyttö peliksi,, mutta sittenkin,, niin tuo maali on karmean värinen…….. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Voisiko palstan otsikon linkittää… #139133

    Muuten tosi hyvä idea Mikiltä,,, sehän on vaihdettava osa tällä sivulla tuo logo…. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Loistava kärry idea #137323

    Totisesti,,,,,,,,se oli sitä aikaa kun asuntovaunut oli suuria unelmia vielä monille??? 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 moottori #139166

    Totta haastat,, ei ne vauhtipyörän pultin reiät ole läpi mihinkään kanavaan. Ovat umpi peräisiä reikiä,,, kävin tarkistamassa asian tallissa…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Voisiko palstan otsikon linkittää… #139128

    Niimpäs onkin,,,,,,luin tosi kehnosti asian,,,,,,oisko piilevä lukihäiriö minulla????? 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 moottori #139162

    Niin kuin tuolla aikaisemmin sanoin, niin itse en liimaile pultteja, edellä mainitsemastasi syystä, momentti on piisaava toimen pide…
    . 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: KYTKINONGELMA #139151

    Painelaakeri jos jumittaa, on on ehdottomasti korjattava, muuten hetken kuluttua on kytkin elementin käpälät tai tahti kytkin elementti entinen.. Olen huomannut, että painelaakeri kannattaa pitää upotettuna öljyyn, jos on ylimääräinen hyllyssä, vaikka vanhakin,,, onhan sitten toimiva varaosa, jos tarvitsee.. Laakeri on kuula mallinen ja öljy imeytyy siitä pienestä rakosesta laakeriin kun liottaa sitä öljyssä…
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 moottori #139159

    Vanhatkin pultit toimii aivan hyvin, sillä edellytyksellä että niitä ei ole aiemmin tärvätty vaikkapa yli kiristämällä tai muuten? Pultit kannattaa ehdottomasti kiriä momentti avaimella,,, tiukkuus 3,8 – 4,5 kilopondi metriä… Vauhtipyörän ja akselin laipat tulee olla puhtaat jotta ei synny väljyyttä asennuksen jälkeen myöhemmin??? Oma kokemus on että edellä kerrottu toimii,, ei ole ollut pultti ongelmia eikä vauhtipyörä ole irtoilleet. kiristys momentin voi halutessaan tarkistaa jostain, mutta tuolla momentilla itse olen tiukannut, käyttäen tuota 4,5 tiukkuutta…
    PS: Jos pulttien aikaisempi kohtelu ei ole tiedossa,, ja epäilee jotain on silloin viisainta uusia ne…?
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 3,076 - 3,090 (kaikkiaan 3,422)