Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 3,241 - 3,255 (kaikkiaan 3,422)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Pakki päällä #134917

    Minä purin aikoinaan kaikki tangot + haulet. Siten homma kävi helposti. En kokenut mitään ongelmaa kun merkkasin kaarukoiden paikat tangoissa. Sitten vaan aikani siirtelin rattaita, jotta sain vaihteet vapaalle.
    Kasaus ja kaikki toimi. Mikään ratas ei luultavasti ollut siirtynyt eri boorille?
    Että semmosta. 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Myydän huippukuntoinen menopeli #136944

    Se vissiinki vaan kokeilee olisko uteliaita? Ei ole raskinut laittaa edes maili osoitetta saatikka vaikka telehvooni numeroa!
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 12 heppasen hihna luistaa #136910

    Ei sen kummemmin yhteistä kun että koneessa on vauhtipyrällä keskipako kitka palikat ja vaihteiston akselilla on rumpu jonka sisällä kitkapalat toimii, sen rummun takaosassa on normaali jalka kytkin kiinni.
    Nyt jos esim: koneen pysäyttää jalka kytkimellä jää kytkin rumpu pyöriin hetken ajaksi hyrrä voimalla, kuten myös silloin kun vaihde on vapaalla ja jalka on pois kytkimeltä.
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: keskipakokytkin #136926

    Enpä tiedä saako niitä uusia. Mutta wanhuksen keskipako kytkin sopii nelkkuun, kun laittaa ne jatko holkit vaihteiston ja moottorin väliin. Kutosessakin on jossain mallissa ollut keskipako kytkin, mutta siinä on erilainen yhdistetty vauhtipyörä kytkinpalikka yhdistelmä, kun kampiakselin pää on kutosessa erilainen kun nelkussa. Wanhuksessa ja nelkussa ne on samanlaiset. Mulla on itsellä wanhuksen kytkin nelkun koneessa. Ehkä ulkolaisilta ystäviltä voisi löytyäkkin kutosen kytkin mysteeri, kun joku kielitaitoinen laittaisi haun menemään. Niitä ei ole vissiinkään tuotu Suomeen johtuen vero teknisintä tai muista syistä?
    Kempä tietäis?
    Lisäksi vaihteston akselilta pitää löytyä se lukitus mutterin vasen kätinen kierre, jotta siihen saa sen kytkin rumpun ja jalka kytkin systeemin kiinni!!
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 12 heppasen hihna luistaa #136908

    Muistin tuossa että onko kulkimessasi keskipako kytkin, jos on voi ääni myös kuulua keskipako kytkimen rummun laakerista? Itsellä se äänsi kesällä, kun otin Wanhuksen liikenteeseen parin vuoden seisonnan jälkeen.
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 18-heppaisen tulpanhatut? #136921

    Muistelen sopivien olevat sen 5000 ohmia elikkä siis 5 kilo ohmia. Voin asian tarkistaa kunhan menen loppu viikosta varikolleni, jossa kyseisiä hattuja on minulla vanhaa varastoa.
    PS: Hiilijohdot ovat sananmukaisesti täynnä hiiltä, eikä niissä ole metalli johtoa. Hiili toimii niissä vastuksena ja on radio häiriöiden poistossa pätevämpi kuin se perinteinen häiriön poistoon tarkoitettu tulpan hattu, jossa on sisällä hiili vastus.
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 12 heppasen hihna luistaa #136906

    Saatan muistaa väärinkin, mutta ainakin siitä taisi saada kytkinhaarukan akselille öljyä, menikö vielä hiilellekkin en muista?
    😥

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 18-heppaisen tulpanhatut? #136919

    Suosittelisin menemään autotarvike liikkeeseen ja ostamaan sieltä sopivilla liitospäillä olevat hiilijohdot, toimii myös hyvin wanhassakin vaunussa.
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 12 heppasen hihna luistaa #136904

    Moi!
    Jos sulla on vielä alkuperäisessä tekniikassa se kuljin, niin siinä on kytkimen painelaakerissa hiilirengas, eikä muuta laakeria. Se ei yleensä äännä mitenkään, paitsi jos hiili on kulunut jo niin paljon, että metalli runko ottaa jo kiinni kytkinasetelmaan jossa on vastaavasti metallinen liukurengas jota vasten hiilirengas vastaa kun kytkintä painaa. Pieni mahdollisuus ääntämiseen on myös sellainen että vauhtipyörän keskellä oleva vaihde akselin silmä laakeri on kuivunut?
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen tehomäntä (?) #136886

    Tuo kuvan mäntä näyttäs olevan G mäntä, eli kuljettajan puolelta konetto.
    toisen puolen mäntä on peilikuva toisesta ja on D.
    🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: K&N jälleen. #132941

    Täsmälleen, oli kauhia käjen vääntö erään kaverin kanssa?
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: K&N jälleen. #132938

    Taannoinen keskustelu lähti rönsyileen sellaisesta aiheesta kun “vauhtipyörä”
    täällä tekniikka palstalla!
    PS: Kannattaa lukea, jos aihe kiinnostaa?
    😉 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Pakki päällä #134910

    Sillon kerran kun laitoin vastaavan homman eräälle rättäristille 80 luvun alussa, vääntelin asennuskangella kaikkia mahdollisia hammasrattaita oletetulle vapaalle silloin kun kansi oli auku. Sain ne kun aikani siirtelin hammasrattaita ja aina välillä kokeilin minkä siirron jälkeen vaihde olisi vapaalla? Vapaa löytyi ja sen jälkeen vain laitoin irronneet osat paikoilleen ja kiristin lukitus rengaan. Kansi kiinni ja kaikki toimi ja ennenkaikkea kaveri jonka ongelka oli oli myös ikionnellinen kun pääsi jatkaan matkaansa.
    Kokeileppa vielä ajan kanssa, ehkä löydät sen vapaan?
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: K&N jälleen. #132936

    Tehoja löytyy kyllä mukavasti, niinkin helposti kaksikurkkuisella kaasarilla 6:sessa, että ottaa siitä muivikotelosta pois sen muovisen supistusputken joka on siinä imuaukon jatkeena ja korvaa sen siihen liitäntään sopivalla taipuisalla putkella. Ja jos vielä haluaa virtauksen paremmaksi laittaa puhallin kotelosta sen niin sanotun “turboputken”. Kokemusta on että kulku paranee noin “pehva” tuntumalla ainakin. Toimii myös talvella jos keula on tukittu ja konehuone muutenkin, jotta koneen lämmöt saadaan pysymään kuin kesällä.Tästä aiheesta väännettiin kättä jo taannoin täällä palstalla eräiden henkilöiden kanssa. Yhdistelmällä olen itse ajellut jo varmaan liki 80 tuhatta kilsaa 17 vuoden aikana ja tänäkin kesänä noin 6 tuhatta kilsaa.
    PS: En viitsi siitä vääntää kättä enää toistamiseen, kunhan totesin tämän noin niinkun vanhan asian kertauksena!
    8) 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Rungon korjauksesta #136756

    Älähän Miki lannistu, minä olen joskus korjannut paljon huonompiakin runkoja. On hyvä tehdä kaikenlaista vaikeaakin hommaa, hitaasti tuumien, sillä harjoitus tekee mestarin. Taitoja voi tulevaisuudessa tarvita, kun uusia runkoja ei ehkä saa mistään?
    Ps: Saitko minun sähköpostini jossa kuva perävaloista, jotka etsin varastoistani. Olisivat tarjolla sinulle jos kiinnostaa? ❓ 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 3,241 - 3,255 (kaikkiaan 3,422)