Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 3,286 - 3,300 (kaikkiaan 3,422)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: kierroslukumittari #135811

    No niin. Heräsi tuossa mieleen kysymys, että vuotaako sulla sitten vetoakselin stefat? Mutta tuskinpa, kun vuoto olis sitten kahdella tai vain toisella puolen vaihteistoa. Itsellä ei ole havaintoja moisesta ongelmasta, kun stefat on vaihdettu taka vousina, kyytiä vaihteisto on saanut 300 sataa kilsaa yhteen soittoon nytkin kun oli helteitä ja ei vuotoja. Siellä on sisällä tavalliset 80 sean vaihteisto öljyt, eikä muuta. Koneen lämpö venttiilikopan öljystä mitaten 60 – 80 astetta. Että tämmöstä!
    Pertsalle sen verran, että on siellä vanhus loodassakin huohotus reikä jossain ylälaidassa, ei se muuten siinäkään onnistu, tutkippa?
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: kierroslukumittari #135808

    Joo on siinä huohotin reikä, mutta en muista ihan justiin kohtaa. Kummistin siellä ylhäällä jollain kulmalla kannen tuntumassa! Jos huohotin on tukossa niin öljyn lämmetessä ja laajetessa sen tilavuus kasvaa ja tulee ulos akselin kaulalta, kun paine ei pääse purkautuun muuten pois! Tuosta on ollut jossain ennenkin täällä palstalla puhetta, mutta siitä on aikaa.
    Katellaan….. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: kierroslukumittari #135806

    Ei sitä tartte ihmetellä, että paku ei kulje tuon enempi, nostappa samat kalut henkilömallin keulille niin on eri meininki! Sitä on jotkut ihmetelleet jo ammoisina aikoina ja joku hurja pohjalainen hylkäs pakunkin kerran muinoin vain sen takia, että sitä ei saa kulukeen millään opilla ku sataa? Pakun tasainen takaseinä tekee jo satasen vauhissa semmosen mahottoman alipaineen peräänsä että se vaatii jo isommat lisätehot että saa sen kiskottua perässään saatikka vielä vauhtia lisää? Laskekaapa paljonko tarvii kiskoa kun lasketaan pakun peräpään pinta-ala neliösentimetreinä ja se kerrotaan vaikkapa sellaisella alipaineella kun 10 mm vesipatsasta. Aatelkaapa ite?
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Tietoa, oppia, walistusta… #136018

    No nyt me puhutaan asioista oikein! Näin se on mullakin toiminut ja toimii vieläkin! Kaikkea sopivassa suhteessa, niin se on silloin jopa hauskaakin!
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Tietoa, oppia, walistusta… #136016

    Jasu kommentoi!

    Aikaa, materiaalia, hermoja, päättelyä… Siitä se lähtee… Aikansa kun “turaa”, jossain vaiheessa voi todeta että “helppoa ja hauskaa”.

    Joo kyllähän sen näinkin voi tehdä? Mutta pitemmän päälle on mukavempi tietää ennakkoon miten mikin toimii, kun ei aina viitsi ja raskikkaan summassa hajottaa ja hallita? Minusta se lähtökohta on rakentavampi kuin tuommonen roiskimalla touhuilu, ei tule niin paljon sutta ja sekundaa! Ja toisekseen ompa sillä laillakin oppinut tekemäänkin eikä vain kirja viisauksia kirjoitteleen ja viisasteleen muille?
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Käsijarru jumittaa #136050

    Joskus se jarrukengässä oleva vipu voi kulkea niin iholla, että siihen kiinnitetty vaijerin pää lipsahtaa kengän reunan taka jumiin? Minulle on sattunut moinen ilmiö, avasin rummun ja kokeilin kässäriä todeten moisen! Korjaus tapahtui taivuttamalla vipua hiukan kauemmas kengästä ja toimi moitteetta. Joskus vain ne kengät sattuu sellaiset? Nykyisin tarkistan asian jo ennen asennusta!
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Tietoa, oppia, walistusta… #136011

    Heissan!
    Kannattaa myös vierailla ihka tavallisessa kirjastossa. Löytyy esimerkiksi sieltä Auto tekninen käsikirja sarja suomeksi, jos löytyy, riippuen kirjastosta? Sekä voi löytyä muutakin aiheeseen liittyvää!

    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: 2CV vm 60 lataaminen #135995

    Kokeileppa vielä semmonen konsti, että käytä hyvin lyhyt jännite siihen kenttäkäämiin suoraan akulta, kun laturi on muuten kasattuna oikein. Johtojen pitää olla magnetoinnin aikana irti, niin säätäjältä tulevat, kuin myös kenttäkäämiin menevä, ettei tule oikosulkuja jotka tuhoaa paikkoja! Saattaa olla, että kentan rauta sydänmistä on magneetti kadonnut, tai se on väärän kätinen? Yleensä laturi on tällä konstilla herännyt henkiin, jos on muuten kunnossa ja säätäjä/takavirta rele on kunnossa?

    💡 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: PENAN ST JA MISSIKISAT 16.6.-18.6.2006 #134956

    Tosipa tosi, valtettavasti oli muita kiireitä, että ei tullut lähdettyä?
    😳

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Ovien kumitiivisteitä #135959

    Vanhat oventiivisteet on jo valmiiksi kovia koppuroita eivätkä tiivistä kunnolla! Sitronen myy ainakin uusia, jos tarvisin itse tilaisin sieltä?
    Ps: Uuden mallisesta saa vanhukseen sopivan leikkaamalla taka nousun pois ja siitä voi tehdä vaikka takaluukun vastaavat! 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: sätkänviikset ryppypeltiin #135935

    Viimeset meni Ouluun toissa kesänä ja piirustukset onnellisesti hukkunu, että joutus tekeen uudet sabluunat? Prässi toki vielä hyllyssä. Niistä oma tekemistä kyllä puuttuu se uuden kiilto pinnasta joka on alkuperäisissä “uusissa” viiksissä, mutta jonkun ajan jälkeen ne uudetkin kyllä himmenee?
    Että semmosta
    🙁

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: sätkään normaalit kiertokanget #135953

    Empä tiedä muuta kun sen, että alkuperäisessä kiertokangessa on öljyn virtaus kanava ristitapille jotta männän pää saa riittävän jäähdytyksen, ettei sula? Mistä löytää sellaiset korvaavat? Neste jäähdytteisissä ainakin vanhemmissa koneissa ei ole muuta kun roiske voitelu?
    ❓ 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: wanhuksen polttoainemittari #135944

    Tankin maatto on alkuperäisessä paikassa, eli menee sinne tankin kiinnitys pulttiin. Kannattaa vielä kurkata sinne mittarinkin taka, että johdot on hyvin kiinni ja jännite tulee aina oikeana. Mittari pelaa siten että virtalukon takaa tulee syöttö mittarille ja jatkaa siitä toisesta navasta anturille. Mittari pelaa vastus periaatteella ja on siten arka jännite vaihtelulle. Tietysti kannattaa mitata vielä lataus jännite, että säätäjä toimii oikein?
    Tämmöstä!
    😛 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: wanhuksen polttoainemittari #135942

    Moikka!
    Kuulostas kontakti häiriöltä! Tutkippa ja putsaa johtoliitokset tankin anturilta ja käytä anturikin irti jotta näet liuku vastuksen kunnon. Sen voi mitata vastus mittauksella siten että liikuttamalla kohoa. Kohon jokaisessa asennossa mittarin tulee näyttää lukemia. Toisessa laidassa vastus on nolla ja ala asennossa jotain enemmän, mutta en muista mitä, kun kauan siitä kun olen testannut itse! Tarkista myös maajohto anturilta.
    Toisaalta myös jos akku on huono kuntoisen tapahtuu tyhjä käynnillä niin suuri jännitteen pudotus kun lataus loppuu, että sekin voi aiheuttaa kummia oireita? Sitten kannattaa tarkistaa vielä että vaihteistosta runkoon menevä maajohto on kunnossa?
    😛 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: kierroslukumittari #135799

    Mulla on kokemusta moisesta kone paketista reilun 15 vuoden verran. jos ei ilma vuotoja eikä muutakaan häikkää ja sytty on kohdalla, satasen vauhdissa kun polkasee kaasujalan suoraksi tuntee, kun kakkoskurkku aukeaa kunnolla ja vauhti paranee vielä huomattavasti, mutta olen kuitenkin välttänyt aivan viimeisiä kierroksi, siis ylikierroksia. Kaasutin on kunnostettu vuosia sitten vaihtamalla akseleiden “stefat” kumisiin oorenkaisiin. Mulla on ollut koko ajan se “turpo putki” käytössä kesät talvet plus säädettävä etu säleikkö lämpömittarin kera. Kakkos kurkun suutinta on isonnettu hivenen. 5000 kierrosta kun koneessa nopeustolpan mukaan vauhti on 94 kilsaa tunnissa. sopiva matka nopeus on semmonen noin 90 km/h jolloin pärjää vielä suhtkohta ykköskurkulla ja matka ajo on taloudellista? Kumit ovat vakio Misukat 125 X:sät pirssi on henkilömalli ja kärki kone. Että tämmöstä!
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 3,286 - 3,300 (kaikkiaan 3,422)