Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 3,316 - 3,330 (kaikkiaan 3,422)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Käyntiongelmia #134570

    Kiva juttu, sinnikkyys palkitaan, bensa puolellahan se vika oli niinku arveltiin 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Pakun ensi kilomerit! #135037

    Pyörien tasapainotus ja mittarin vaijerin tarkistus tai mittarin rasvaus? 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Ihmettely? #134969

    Minun ajatelma oli vain asuin paikkakunta, eikä muuta sen kummempaa, kunhan “ääneen ajattelin” 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: miten pääsen galleriaan #135001

    Sori kovasti kun en hoksannut laittaa yksityisesi, näitä tietoja!
    Pahoittelen tapahtunutta 😥

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Käyntiongelmia #134568

    Voihan se ongelma olla muuallakin, mutta kokemuksella vain olen tällaisen konstin huomannut tepsivän, kun muuta syytä ei ole löytynyt. Kävin juuri päivällä erään tuttuni luona Oulaisissa ja hän on kunnostanut muutaman vuoden yhtä Wanhusta joka on 18 heppasella koneella. Juuri katsastusta vaille valmis. Hänellä samanmoinen kiihtyvyys ongelma koneessa. Vaihdoimme 22mm:sestä Wanhuksen kaasarista isomman tyhjäkäynti suuttimen ja koneen käytös muuttui heti mukavammaksi? Että tämmöstä!
    🙄 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Käyntiongelmia #134564

    No niin, nyt tutkin niitä suuttimia. Se tyhjäkäynti suutin 42,5 on pieni! pitäis olla vähintään noin 60 tai jotain? Minun toimivassa koneessa se oli sitä luokkaa, numerot oli vain rispaantuneet melkeinpä tunnistamattomaksi? Muistelen että aikoinaan minulla oli samanlainen ongelma ko. koneessa ja isonsin jollakin pienellä poralla sen isommaksi, tai vahdoin jostain muusta Solex kaasarin romusta? On aikaa melkein 20 vuotta, niin muistikuvat haalistuu! Mutta varmaa on se että 42,5 suutin on pieni, vaikka se on muka vakio koko, mutta siitä se ongelma johtuu. Muut löytämäsi suuttin numerot ovat oikeita ja niillä kone toimii! Kokeileppa isontaa jostain vanhasta suuttimesta isompi, ensi alkuun, vaikka puoleen milliin, niin asiat alkaa korjaantuun. Niin ja mitä tulee tasausilma suuttimeen sen tarkoitus on isommilla kierroksilla ja tehoilla antaa lisä ilmaa seokseen, sillä muuten se korkeimmilla tehoilla muuttuisi liian rikkaaksi, johtuen ilman virtaus nopeuden kasvusta kaasarin kurkussa, joka aiheuttaa isomman alipaineen. Tästä syystä on laitettu lisäilma suutin, että bensan saanti käyrä pysyisi oikeana koko tehokäynti alueen. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Mikä on kiltahenki mitä se oli ja mitä se on #134897

    Näinhän se Kilta elo parhaimmillaan on! Itse kohta 30 vuotta mukana enempi ja vähempi aktiivisena, mutta mukana kumminkin, ja minä pyrin edelleenkin toimimaan kuten ennenkin on toimittu, niinku protokollassa sanotaan. Olen myös itse aina pyrkinyt avittaan muita Kiltalaisia kykyjeni mukaan, aikaa säästämättä. Kuten myös täällä palstalla kirjoitellen! Sopuisaa Kilta eloa edelleenkin toivottaen! 😉 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Pakki päällä #134905

    Kerran jouduin 80 luvun alkupuolella avittaan erästä kulkijaa, kun oli peruuttanut mökkitiellä tosi pitkän pätkän. Sieltä laatikosta oli pyörinyt hammaspyörän siirto kehän lukitusrengas irti, aiheuttaen sen että pakki jäi päälle, koska vaihteen siirrin ei kyennyt siirtämään enää kyseistä hammasratasta vapaalle? Jos kytki jonkun muun vaihteen, meni koko laatikko jumiin, koska silloin oli kaksi vaihdetta samaan aikaan päällä! Korjasin sen siten, että otin kannen laatikosta irti ja purin siirto tangot ja haarukat pois, jotta sain pyöritettyä siirtorengaan ja lukitusrenkaan paikoilleen. Nyt jos irroittaa siirto tangot, on mitattava siirto haarukoinen sijainti, jotta osaa kasata ne oikeaan paikkaan tangossa! Lisäksi pitää varoa niitä lukitus hauleja ja jousia, jotka pitävät vaihteet päällä! lentävät tosi tehokkaasti taivaan tuuliin, jos ei varaudu pitämään kiinni niistä?
    Koeta askarrella poistamalla ensin se kansi siitä laatikosta, niin näkee jo silloin sen vian? 💡 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Käyntiongelmia #134562

    Tuo joutokäynti suutin vaikuttais ensisilmäykseltä pieneltä, en voi nyt tarkistaa sitä omista koneistani, kun en ole kotona kun loppu viikolla. Voin palata asiaan tarkemmilla tiedoilla sitten! 😆

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Käyntiongelmia #134560

    Tunnuisi siltä, että pää suutin tai tyhjäkäyntisuutin olisi hiukan pieni? Kannattais tarkistaa vanhasta samaan koneeseen tarkoitetusta kaasarista suutin koot? Ilmeisesti koneesi on 18 hv kone? Kaasuttimen kurkun halkaisia ehkä 19 mm? Jos sen verran voisi neuvoa asian oivaltamiseksi sanoa, että yksinkertainen toiminta periaate on se että kun tyhjäkäynniltä avataan kaasu läppää niin tyhjä käynti suuttimelta pitää riittää bensaa, niin kauan että ilman virtaus kaasuttimen kurkussa on niin iso, että pää suutin alkaa antamaan bensaa, ettei siinä vaihto asennossa kone käy laihalla. Eli toisin sanoen bensan tulot tyhjä ja teho käynnin vaihtuessa menevät jonkun verran päällekkäin ettei synny katkos paikkaa. Uudemmissa kaasuttimissa tätä ilmiötä on korjattu laittamalla niihin kiihdytys pumppu rikastamaan seosta kun kaasu läpäpällä annetaan lisää ilma virtausta kurkkuun? Toki kannattaa verrata alkuperäisestä kaasarista, myös suutinputkienkin koko, jotta saadaan oikein toimiva kaasari kyseiseen koneeseen. Tässä muutama ylimalkainen vihje sinne! Toivottavasti niistä on jotain hyötyä! Hyvää kesän alkua sinne! 😛 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: bensiinistä… #134762

    Eipä ole sitä dynamometriä, edes paikkakunnalla? 😥

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: bensiinistä… #134760

    Joo en olekkaan sitä sinun kantaasi hyötysuhteesta kumoamassa, sehän on totuus että jos jotain ominaisuutta saadaan paremmaksi toisessa ominaisuudessa voi menettää? Nyt vain yritän kertoa, että pidän hyvänä, jos löytyy sellainen koneelle sopiva kompromissi jossa ominaisuudet ja koneen käyttäytyminen ovat balansissa ja on kiva ajettava. Minulla ei ole tietoa eikä kokemusta 2cv koneista muista kun ihan tavallisista stantardi koneista, sekä yleensä niistä kymmenistä tavallisista autoista joita olen 40 vuoden aikana värkkäillyt. Vielä lisänä asiaa mutkistaa se, että nyky bensiinikin on erilaista, kun ennen vanhaan lyijykaudella!
    Että semmonen tapaus?
    Ps: Vielä, kun lisäävät sitä bio polttoainetta sekaan tulevaisuudessa, voi homma olla vielä kiinnostavampi tapaus vai mitä?
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: bensiinistä… #134757

    Ei siinä suosituksessa ole mitään vikaa, kyllä ne on sen varmasti oikein insinöörit suunnitelleet ja koepenkissä testanneet. Nyt vain on semmonen juttu, että kun ajamme enempi tai vähempi kuluneilla nokka akseleilla on moottorit vähän yksilöitä johtuen lievistä venttiilien aukeamis eroista verrattuna uuteen koneeseen. Niihin vaikuttaa vielä venttiilin painajien kunto ja kuin hyvin välykset on passattu ynnä muuta kivaa juttua. Työ kalusta sen verran, että esimerkiksi protoskooppi lampulla, vai mikä se oikea nimi mahti olla saa kyllä aika selkeän kuvan minkä vererran on säätö pielessä. Olen vuosien varrella nähnyt enempi tai vähempi pielessä olleita sytytyksiä, ja jo pelkällä korvakuulo havannoilla säätänyt sytytyksen moottorin käydessä. Kenttä olosuhteissa vähemmillä työkalulla pääsee jo aika hyviin tuloksiin niinkin? Siinäpä minun kokemuksiani. Onneksi meidän 2cv porukassa on enimmäkseen taitavia henkilöitä. Ne joita ei kiinnosta eivät varmaan hanki koko kuljintakaan? Että semmosta!
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: bensiinistä… #134755

    Ei sitä säädetä siten että kokeillaan milloin nakuttaa, koska se voi nakuttaa lievästi vaikka sitä ei kuule. Vaan siihen missä kone kiihtyy hyvin? Eikä se onnistu “käsi kopelolla”. Onhan niitä hehitetty myös työkalujakin siihen hommaan. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: bensiinistä… #134753

    Jos sytytys säädetään parhaaseen ajoitukseen, niin teho häviöt on silloin mahdollisimman pienet, riippumatta oktaaneista. Voisi sanoa varmuudella sen että pelkästään koetin lampulla ja vauhtipyörän koloon ajoitettuna löytyy aina hienosäädettävää, mutta homma pitää hallita, niinkun muutkin säädöt.
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 3,316 - 3,330 (kaikkiaan 3,422)