Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Hyvä pojat on mukava seurata tuota juttuanne, totuus kuitenkin amppeeri mittarista on se että täytyy ymmärtää kokonaan esimerkiksi 2cv:n sähköinen toiminta ja kytkentä ja ennen kaikkea se miten se toimii. Esim vanhuksessa on hyvin yksinkertaiset sähkö kytkennät ja ainoa mittari joka silloin katsottiin tarpeelliseksi oli juuri amppeeri mittari. Muita ei tarvitse siitä näkee lataus järjestelmän ja akun kunnon ken osaa katsoa. Jasu tuntuu olevan enämpi perillä asiasta kuin moni muu. Itselle ei noissa 2cv sähköhommissa ole mitään ropleemaa, koska olen paljo lukenut niistä aikoinaan ja 40 vuotta
korjaillut tarvittaessa kaikki omat kulkuneuvot plus rakennellut useamman
2 cv: sähköt, siten kuin ne kuuluu olla eikä sinne päin hosasten, mukaan lukien wanhat 2cv:t ja 6voltiset järjestelmät.
Ihmettelen vain syvästi sitä että kun täällä joku kysyy jotain asiaa, että kertokaa kuka osaa ja tietää, niin sitten ruvetaan jauhaan ja vääristeleen totuuksia kuin ei neuvoa olisi haluttukaan muuta kun sen takia että voi
esitellä omia luulojaan. 👿 👿 👿Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Mullakin on Duselierin 6 volttisen hiiliä muutamat kappaleet.
Vois olla joutenkin jotku.
Nyt sen laturin kanssa kannattas tehä semmonen homma, että
ankkurin kollektori, pitäs sorvata toden näkösesti. Jos se kollektori
ei ole suora, eli se heittää, se syö hiilet nopsaan, kun pyöriessä
kontakti hiileen hyppii koko ajan ja lyö tulta välissä. Nyt sorvaiksen
jälkeen vain pitää muistaa lamellien välit aukaista ja eriste hioa
lamelleiden välistä alemmas, ettei se eriste koske hiileen.
Hyvä kuntoinen kollekroiri syö hitaammin hiilet, kun ne ei muumene,
kun eivät kipinöi. Toisekseen lataus pelaa ja sähköä riittä hyvin.😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No joopa joo. Jos asian ymmärtää kokonais valtaisesti ajateltuna.
On tilanne edelleen valitettavasti se että jos laturilta loppuu jostain syystä
puhti? Näyttää tuo oikia kytkentä kuitenkin sen että jos laturi ei enää tuota
kulutuksen vaatimia watteja, näkyy se amppeeri mittarissa purkauksena.
Mikä kertoo ilman mitään tulkinta arvioita että akun varaustila laskee ja on
odotettavissa ongelmia ellei esimerkiksi valoja vähennetä kuormittamasta
virtapiiriä. Väittäkää mitä muut haluatta, tai ottakaa muualta selvää. Kerroinpahan vain kytkennän kun kerran kysyttiin piste 😈Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Lisäksi tuohon hulluun kytkentää sen verran, että eihän mitarin tulekkaan
näyttää mitään, koska siinä on rinnalla lataus piiri ja mittari vain on siinä
rinnalla, jolloin tartin navassa on latirin jännite, eikähän siinä sähkö kulje
mihinkään päin. Amppeerithan syntyy siitä että isompi jännite virtaa pienempään päin ja mittari näyttää miten paljo. Startatessa startin navassa jännite laskee jolloin mittari näyttää sen aikaa virtaa. Kehottaisin opiskeleen vähän sähköopin perusteita, niitä tarvii tulevaisuudessakin jos aikoo harrastaa näitä kulkimia. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Ei sitä siihen kannata laittaa, nythän se näyttää vain sen mitä laturi tuottaa.
Eli sen mitä kuljin kuluttaa, mutta et näe mitä menee akulle, joka tieto on
tärkein. Oikein kytkettynä näkyy se mitä pitääkin, eli kun panet käynti virran päälle näyttää mittari purkausta ja jos vielä valotkin näyttö isonee vielä. Eli nyt virta kulkee mittarin läpi akulta kulutus pisteille. Nyt kun tarttaat koneen käyntiin laturi aliottaa tuotantonsa, jolloin mittarista näkee että laturi toimii, koska mittari alkaa näyttään hiekan plussaa eli sen minkä verran akulle menee lataus sähköä. Mittarista muunmuassa näkee senkin missä kunnossa akku on. Koska osittaisessa akun oikosulussa näyttämä asuu turhan paljon plussalla, eli ei palaunu likelle nolla näyttöä hetken päästä käynnistyksestä.
Ehyellä akulla akun jännite nousee likelle lataus jännitettä, jolloin virran kulku akkuun pienenee se saavutettua täysi lataus.
8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Ehottomasti se amppeeri mittari, sillä näet koko ajan kuinka lataus
toimii, vai rupeaako juonitteleen. Se on sitäpaitsi helppo kytkeä 2cv:hen.
Kytkentä tehdään siten, että irroitetaan startin päästä missä on akku kaapeli, niin se ohuempi johto ja käännetään se jatkojohdolla amppeeri mittarille.
Mittarin toisesta navasta johto takaisin startin mutterin alle, siihen akkukaapelin kaveriksi. Ei tarvi katkoa, eikä särkeä alkuperäisiä johtoja eikä liittimiä. On helppo palauttaa alkuperäiseen kuntoon. Nyt jos mittari näyttää
väärin päin, vaihdetaan vain mittarin liittimiin tulevat johdot keskenään. Nyt on kytkentä tehtävä riittävän paksulla johdolla, sillä kulkimen kaikki virrat kulkee mittarin läpi. Taulu valo amppeeri mittarille otetaan vaikka parkki valoilta. Jos haluat vielä voltti mittarinkin, kytke se vaikka virta lukon takaa
siihen mistä lähtee käynti virta puolalle, siitä mittarin napaan ja toisesta navasta maaha, toimii. Nyt on kuitenkin huomioitava että voltti mirrarin jännite on vastaava kun kulkimessasi on. Ampeeri mittarin voi kytkeä mihin jännitteeseen vain. 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kesä kuumalla matka ajossa nopeus 85 öljyn lämpö kannessa 70 astetta
öljyn paine vähän yli 4 baaria, tyhjäkäynnillä noin 1.5 baaria. vanhassa
koneessa. Jos nopeutta nostaa paine nousee yli 5 baaria, eli ihan riittävät
ehyeen koneeseen. Jos paineissa ilmenee jotain ongelmia, kannattaa tutkia
ylipaine venttiili, voi olla jousi kulunut alareunasta ohueksi, jos on vanha
kone. 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Niissä venttiileissä on koko numero, ja muistaakseni stanterdi
kierre. Voit kysellä, esim: Osaset liikkeestä. Siihen käy periaatteessa
minkä Solexin neula vettiili hyvänsä, kun numero on likikin samaa
kokoluokkaa. Käyttivät Solexilla samoja osia eri kaasutin tyypeissä.
Toinen vaihtoehto on ottaa se vaikka vanhasta nelkun kaasarista,
ja kokeilla puhaltamalla sen pitävyys. Näin olen itse toiminut
hyvällä menestyksellä. 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Moikka ja onnitteluni onnistuneen hankinnan johdosta.
Terve tuloa oikian kulkimen omistajaksi muiden
mukavien ihmisten seuraan. Yhtä vaan olen ihmetellyt,
että mistä nappasit tuon piru teeman? 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Moikka!
Ajeleppa pikkusen yli puolikaasulla niin huomaat miten eurot säästyy
ja kyytit paranee. 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Sen anturinkin voi mitata vastusmittarilla, kun se on irti.
Joskun vanhemmiten voi anturin kosketin liuska kulua, eikä
anna kosketusta, tai kuluu jopa poikki. 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Sisällä olevat käämityksien pituus ja vastusarvo on erilaiset ko starteissa, koska jos jännite nousee tuplaantuu amppeeri määrä kaksin kertaiseksi.
Nyt 12 volttisessa on käämitys isompi vastuksinen kuin 6 volttisessa!
Nyt 6 volttinen startti ottaa 12 volttiin kytkettynä niin sanotusti tuplasti
tehoa akulta, johtuen pienemmästä vastuksesta. Toki sen teho eli voima
on myös hiukan isompi silloin, mutta periaatteessa on pitkään startatessa
vaara että kahdellatoista voltilla 6 v laturi ylivirran ansiosta “kärähtää”.
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Siinäpä ei ole paljon muuta tehtävissä, kun puhdistaa puola, tulpan johdot
ja tulppien eriste osat ja sumuttaa ne jollain siihen tarkoitukseen tehdyllä
kosteiden eristämis airosolilla? Yleensä oireen pitäisi poistua!
Syy on siinä että kyseiset komponentit on monesti pölyiset ja sateella
kastuvat ja menevät lievästi oikosulkuun jostain mikä on likinnä maa komponentia, eli runkoa. Ainakin mulla on auttanut. Voihan siinä olla
muukin syy, mutta mulle on joskus käynyt niin.
Lähetään Karjalan koukeroihin toivottavasti itselläkin 2cv pelaa
moitteitta! 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kyllä, miten on kannattais varmaan kokeilla rakentaa sinne
omaan putsari koteloon kyseinen suodatin, olis varmaan ne imu äänet
viksummat? Olen jostakin lukenut että alkuperäisen kotelon
sisään tulevan ilman putki ahdistaa virtausta. Kannattais varmaan
rustata se putki isommaksi! Taikka sitten laittaa se “turpo putki”
käyttöön? Kuulema eritoten se nelkun peltinen kotelo on tuloputkelta
turhan ahdas, ainakin kutosen koneelle!
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Niin Että mikäs paikka niitä myy täällä Suomessa?
Onfoa hiukkasen, kun kuulosti mielenkiintoiselta!
❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit