Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kiitokset Hukki selvennyksestäsi. Noin minäkin sitä muistelin suurinpiirtein,
mutta en tohtinut sitä ryhtyä arvaileen, kun en ollut ihan varma!Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Joo, mulla ei ole siitä vanhus Tiinan jännitteestä tietoa. kun aikoinaan
ei tullut asiaa tutkittua, kun olisi ollut mahdollista. Nyt on nykyään aika
harvinaisia, tuossa joskus kahdeksan kymmentä luvun lopussa jollain
oli sellainen ooppera ikkunaton käytössä, mutta lieneekö sitä enää
olemassa? Vastatkoon joku jolla saattaa olla tietoa niistä asioista?
Mutta jos sinä tarvit sellaisen mittari mysteerin joka on jostain 70- 73
vuosimallista niin ilmiteeraa tässä palstalla mulle, niin annan yhteys
tiedot esim: sähkö posti osoitteeni niin homma jatkuu?
Se ei maksa paljon, sanotaan vaikka että postikulut, niin se on siinä!Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Joo!
Se on yhtenäinen valkoinen lattana paketti, bensa mittari vasemmalla
ja voltti mittari oikealla. Päistä kiinni ruuveilla. Mittareiden taulut mustia
ja punaiset viisarit. Kaapelin latta liitin takana keskellä.
Mitähän virityksiä olet siihen Tiinaasi suunnitellut, kun sen omat mittarit
ei käy sellaisenaan?Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Jos haet vanhus Tiinan mittaria, niin onko se Tiina sulla vielä 6 volttinen.
Jos on 6 volttinen niin voi olla hakusalla, 12 volttisia löytyy, siis nelkku
Tiinan! Se vaan näyttää väärin 6 volttiin kytkettynä.Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Ei ole samaa Dyanessa on pyöreä ja kapea. 2cv:ssä leveämpi ja suora sivuinen!
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Se Nelkun sisustus Seitkyt luvun alussa,Myös valkoisessa oli sininen.
Pihallani on sellaisen Raato! Sitten ne 18 kaakkisen modernisoidut
versiot oli 1966 ja 1967 jotain Export malleja 18 kaakkisen alakerta
samanlainen koppa päällä kun Nelkussa, takana putki iskarit, 18 kone
Vanhuksen polin systeemi, vaihtovirta laturi. En tiedä tuotiinko Suomeen?
Ehkä Helke Inkilä on tutkinut tarkemmin nämä jutut?Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Tuli räntti virhe, piti olla Ruskeana versiona!
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Moikka tiedoksi. Nelkussa on ollut ruskea ratti vuosimallissa 1975!
Se on sellainen suomeen tuotu malli jossa oli Nelkun alakerta, mutta
kori ja sisustus on Kutosesta vuskeena versiona!Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Moikka olen huomannut vuosien varrella, että noissa tarvike huohottimissa
saattaa olla läpän kumin laatu sellainen että se ei kestä näitä nykyisiä
lisäainestettuja öljyjä. Kannattaa vaikka etsiä käytety vaikka vanhempikin
alkuperäinen venttiili komponentti,testaten sen toiminta.Saattaa toimia jopa paremmin kuin uusi tarvike sellainen.Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Minä nyt en vaan käsitä olenko muka tyhmä, totta kait kaasarille menevä
ilma on lähestulkoon ulko ilman lämpöinen kun se tulee puhallin kotelosta johon vaikuttaa ajoviima, kun maskia ei ole tukittu. Kun taas ilman putkea se otetaan kone huoneesta lämmönvaihtimen vierestä, joka on kesälläkin kuuma, vaikka lämpö onkin käännetty loka suojan alle. En käsitä mitä
“nanaoome” tarkoittaa?Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Jooopasta! Se nyt kuitenkin on mulla ollu käytössä kesät talvet +25 asteesta
-30 asteeseen. pakkasella keula tukkoon ja kesällä auki tarpeen mukaan.
Totuus kumminkin on se että olkoon kuin kuuma helle tykkää, niin ajossa
kaasarille tulee ilma ajoviimasta ei konehuoneen lämpö vaikuta siihen pahemmin. Pakkasella keula tukkoon ja öljypohjan suoja paikoilleen eikä
silloinkaan olosuhteet ole hassummat. Olen suunnitellut tässä että laitan
kesällä huvilseni sen turbo puthen myös nelkun koneelle ja kokeilen kuis
se “singeri laulelee”. Voipahan sitten kertoa kavereillekin syksymmällä
testi tuloksia. Silloin aikoinaan kun laitoin tuon kutosen putken sitä innostui
joku muukin kokeileen, mutta talvella heillä tuli ongelmia kiian kylmästä
ilmasta kaasarissa joten luopuivat kokeiluista, minä ratkaisin ongelman ja
olen sillä ajellut siitä asti! Kunhan tässä tulee kevät ja ilmat lämpiää pitäänee
tutkia tuosta kutosen kaasarista millaiset kurkut siellä on ja suuttimien koot,
kun ei muista niitä enää ulkoa?Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂No niin jos puhutaan tyhjäkäynnistä, on sen seoksen säätö yksinkertaista.
Kaasarissahan on säädettävä tyhjäkäynti piiri jossa on kiinteä suutin ja sitten
seos riivi jolla säädetään seos kohdalleen. Toisin sanoen säädetään ilman virtausta ja määrää suhteessa bensaan. Nyt jos suutin on alkuperäisen kokoinen ja säätö ruuvi oikein säädetty ei käy laihalla eikä rikkaalla. Nyt voi
pienentää kaasuläpän ruuvista läpän mahdollisimman pienelle, sen takia että
kone ei silloin saa sieltä ylimääräistä ilmaa ja tyhjäkäynti piiri toimii oikein.
Kun kaasuläppää lähdetään avaamaan hiljalleen lakkaa tyhjäkäynti piiri pikku hiljaa toimimasta ja siirrytään teho käynnin puolelle. Nyt on rakennettu
kaasuttimeen täksi siirtymä vaiheeksi apulaite joka rikastaa seosta tässä vaiheessa, kun läppää avataan ja ilmamäärä lisääntyy, eikä teho käynti piiristä vielä ole kerennyt tulemaan polttoaitetta, eli kiihdytys pumppu.
Kaasarin toiminnan kannalta on erittäin tärkeää tarkistaa kaararin kunto,
ettei akselella ole väljää ja samalla ilma vuotoja, jolloinka on vaikeuksia
saada edes sitä tyhjä käyntiä säädettyä kuntoon. Se turbo putki ei vaikuta
sinne tyhjä käynti puolelle millään tavalla. Sehän vaikutta vasta yläkierroksilla, kun koneen ottama ilmamäärä on niin suuri että kaasuläpän päälypuolella ja ilmanpuhdistajassa esiintyy lievää alipainetta.
Josta johtuen kaasari ei enää toimi parhaalla tavalla. Elikkä silloin estyy sen jarruilma suuttimen toiminta jolla tasoitetaan huippu kierroksilla poltto
aineen määrää. Toisaalla pitää myös muidenkin koneen säätöjen olla kohdallaan niinkun venttiileiden ja sytytyksen, jotta voidaan käynti saada
hyväksi.Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Kaasarin kurkun koko riippuu monesta asiasta! Olen itse lueskellut tuolta
Auto tekniikan käsikirjasta noita asioita. Kirjassa Auto tekniikan perusteet
on esim: sivulla 362 kaavoja joilla selviää moni juttu!
Kirjat löytyy lainastosta koko sarja, ilmestymis vuosi 1981, elikkä asiat
ovat meille sopivaa vuosikertaa. Sieltä löytyy kaikkea lisäilma suuttimista
ynnä muista jutuista! Suosittelen kun tuntuu olevan niin mielenkiintoinen
monille!Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Sori eipäs näykkään, mutta se on tässä Man60(@)suomi24.fi
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Se sähköposti osoitehan löytyy, kun klikkaa viestin lähettäjän käyttäjä tietoja siinä viestissä.
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit