Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 3,406 - 3,420 (kaikkiaan 3,422)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyörä #132260

    Uskokaa pois vaan, kyllä turbo toimii, kun sen tekee niin kuin mulla on ja tuolla aikaisemmin selitin. Talvella ei jäädy kaasari, kun on se lämmön siirto siihen putken kylkeen ja etu maski kiinni. Kesälläkään ei käy kuumana vaikka lämmitys toimii samalla lailla, mutta silloin säädetään etumaskilla koneen lämpöä. Kesällä toimii kyllä vaikka maskia ei suljekkaan vaan ajelee maski auki, ompahan ahto sitten suurempi.
    Kun on putki ja koneen säädöt jämptisti säädetty ei voi ajella kaasu lattiassa koska kone ottaa itsensä reilusti ylikierroksille. Toisin sanoen
    käy myös se 6 Dyanen laatikkokin lyhyt välitteiseksi! Kaasari pitää olla
    tietenkin 2 kurkkunen ja se isompi reikänen!
    PS: Voin laittaa pari kuvaa putkesta, jos joku mailailee henkilö kohtaisesti
    alle kirjoittaneelle.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyörä #132256

    Moikka jos määkin sanon nyt jo jotain! Ensinnäkin olen itse ajellut varmaan jo viistitoista voutta tuolla”turpo putkella”. Siitä on se hyöty, niin tiedän sen
    pitkän komeksen ansiosta! Sen vaikutus ilmenee vasta siellä yli neljän tuhannen kierroksen päällä, ennen sitä siellä ei tapahdu havaittavaa, siis
    ajamalla havaittavaa. Mutta kun on putki paikoillaan ja etumaski ei ole
    suljettu ja on normaalia suurempi pääsuutin en muista minkä kokonen se nyt oli, mutta tuolla aiemmin joku muisti että olisko 125. tyhjäkäynnille ei tarvi tehdä mitään rikastuksia, kun se on muutenkin OK ei se bensa sieltä mene
    teho käynnillä vaan pääpuuttimelta suosaan kurkun ejektori osan seosputkelta ilman sekaan. Olin selittämässä sitä ajo tilannetta siten että otetaan täysperävaunu ajamalla kiinni ja mennään siitä ohitse, ja kun vauhti
    nousee sataan-toiselle, siellä sen huomaa eron onko putkea, vai ei. Ei sitä muuten tiijä mitään. Toinen kysymys sitten tuntui olevan että pakkanen käy venttiilien päälle, ei ole perää, kun tekee itse sen putkiliitteen käyrän mitta työnä kotelolta letkulle, se tehdään sen verran pitkä että se pelti osa ylettää vasemman pakosarjan kylkeen kiinni ja lämmittää ilmaa sopivasti. Tietysti maskia pitää tukkia talvella. Minä olen omassani säätänyt etu säleiköllä (lisä varuste) lämpöä koneella anturi on venttiili kopan öljytilassa. Olen pitänyt kesällä kopan lämmön vain 60-70 astetta, ettei bensa kaasarissa ala kiehuun! Ei siitä muuta iloa putkesta ole kun ohitettaessa, ehkä bensaa menee sitten enempi matka ajossa hiukka. Mutta sehän on vanha sanonta pohojammaanta että “syönyttä on hyvä kaskiä” Semmosta turisin leikilläni sekkaan! PS: se suutin pitää olla isompi
    siksi, kun ilma määrä on yläteholla isompi, muuten käy laihalla ja hajoo!
    Oikean seoksen voi kokeilla ajamalla ja katsomalla sytytys tulpista? Pitäisi
    niiden olla “kahvin rusteat” ei yhtään vaaleemmat! Moi!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Wanhuspakun katsastus 27.12.04 #131999

    Moikka!
    Siellähän niitä on oikkeita immeisiä enemmältikkin. Tietää myös meikäläinen! 😆

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: öljyä #131988

    Heippa !
    Hypoidi perä tarkoittaa sellaista perää, jossa perää pyörittävä akseli on alempana kuin tasauspyörästön laakerointi. Sillä pyritään saamaan perä äänettömämmäksi, kuin samassa tasossa aksiaalisesti oleva perä. 2cv:n perässä aksiaalisuus on samassa tasossa, joten se ei ole hypoidi, vaan suomeksi sanottuna kulmavaihde, kuten kolleeka tuossa edellä sanoi. Silloin siihen laitetaa tavallinen mineraali vaihteisto öljy jokin esimerkiksi W80
    Moikka!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: keskipakosäädin? #131958

    Olis mukava tietää miten se on mennyt rikki, kun se ei normaalisti hajoa itsekseen. Aina siihen vaurioon löytyy selitys. Mulla ei ole hajonnut yksikään yli kahteen kymmeneen vuoteen. Jos sulla on nyt koko mysteeriö lähtenyt akselin päästä irti, sen voi kyllä laittaa niitaten takaisin. Asennolla on se väliä että se mysteeriö pitää tulla samaan kohti ja samaan asentoon, muuten sytytys on päin mäntyä. Nelkunkin osat, jos ne on rikulleen saman laiset varmaan käy, sen joutuu paikanpäällä tarkistaan?

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Bensapumppu #131927

    Joopa öljynpaine mittari tulee juuri siihen samaan paikkaan, kun vain löydät sopivan kierteisen anturin. Paikkahan on siinä vasemman sylinterin etupuolella koneen runkossa. Tietysti voi myös teettää sorvarilla sovivan adapterin mille vain anturille. Nyt vain pitää ne mittari ja anturi kestää riittävästi painetta semmosen kymppi baaria, elikkä vanhoja kiloja.
    Jep 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Nokkalaturi ami6:een? #131858

    Riippuu siitä onko laturin kentälle koneistettu paikka, vai onko se valun jäljeltä. Jos lokiin on koneistettu kierteet kiinnitys pultien reikiin laturille, niin varmasti menee heittämällä paikoilleen! Kokemukseni on nelkun koneesta, siinä ensiasennus koneessa ei ole kyseistä koneistusta suoritettu, mutta ostin
    kahdeksan kymmenta luvun ihan alussa tehdas varaosa koneen ja siinä oli
    paikka konestettu ja kierteet tehty. Päättelin jo silloin että varaosa kone oli
    tarkoitettu myös käyväksi vanhemmissa kulkimissa korvaamaan esim: 18 hv kone! Puhallin siivistä en sitten tiedä muuta, kun on laitettava vanhuksen siipi. Että tämmöstä!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Pohjan kunnostus / museokatsastus #131438

    Jees !
    Touta ihme kemikaalia saa autotarvike liikkeestä! Itse olen sitä käyttänyt jo parikymmentä vuotta! Tulokset ovat erittäin hyvät, esimerkiksi voisi ottaa 2cv:n oven, sen korjasin viistoista vuotta sitten. Oli jo syöpymää muttei aivan puhki asti , hionta karkealla hioma paperilla puhallus puhtaaksi pölystä
    ja ruosteen muuninta sively päälle. seuraavana päivänä pohta maalia.
    Paklaus hionta pintamaali ja valmis. Siihen loppu kukkiminen! Toimii varmasti myös pohjapelissä!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: wanted: teknistä tietoa #131602

    Just Just !
    Onhan ne tiedossa että eroja on amissa ja 2cv:ssä! Minun tarkoitus oli vain neuvoa että PERIAATTEESSA Kuvia ynnä muuta voi hyödyntaa rempassa, jos kuljin ei ole ennestään tuttu . Niin sanottu uusi harrastaja!
    Eroja löytyy myös 2cv:tä vuosimallista riippuen,jos hiuksia haluutaan halkoa?

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Lisäpitkät…. #131531

    Tämä niksi tulee myöhään, mutta ehkä siitä on hyötyä tulevana suvena.
    Hommahan on helppo jos ajattelee sitä lookisesti. Autoissahan on sellaista
    tekniikkaa käytetty jo lähimmät 40:tä vuotta. Asiaan, jos kytkee tilapäisesti
    lisävaloille meneviin johtimiin, kumpaankin erikseen vanhan malliset vilkun
    releet ( ei elekroniset ), niin nepäs pätkii kumpikin värmasti eri tahtiin ja valot vilkuu somasti. Itse kokeilin aikoinaan sitä huvikseni vanhalla äänimerkillä ja totesin että ” Heureeka ” katsos lokiikka pelaa…. Kaikkea sitä miettii jouten ollessa?
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: wanted: teknistä tietoa #131594

    Oiskohan mitään, jos menis kirjastoon, sinne korjaskirjojen pariin. Ehkäpä sieltä jotain löytyy Rättäreillekin. Niissä on pitkälti sama tekniikka periaatteeltaan kaikissa joten voi soveltaa tietoja ristiinkin! 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Teho vastaan vääntömomentti #131691

    Keskustelette kiihtyvyyksistä eri autojen kesken! Nyt täytyy ottaa mukaan
    myös vaihteisto, niin saadaan vetopyöristä ulos tuleva teho/ vääntö!
    Se on kiihtyvyydessä oleellinen tieto suhteessa auton painoon
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Onkelma #131046

    Tarkista ettei ilma vuotoja missään. Säädä seos ruuvista seos kohdalleen nimenomaa kuumalla koneella! Saattaa myös sytty olla myöhäisellä?
    Sitten jos kaasarin akseli tiivisteet vuotaa ja akseli on väljä, on sekin mahdottista. Tilanne korjaantuu jos laittaa alkuperäisten tiivisteiden tilalle
    oorenkaat sopivan kokoiset!
    Semmosta: 💡 Manu!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kierroslukumittari #130191

    😯 Moi tein kauan siitten sen kytkennän ja muistelen, että sinne lisäsin siihen kytkentä sillan tilalle 8 kilo-oomin vastuksen, siis asennolle 4 sylinteriä! Mulla on toiminut jo yli kakskyt vuotta. Asian saa siten seville, kun tekee siaiskytkennän. Se tapahtuu siten että kytketään akkulaturi syöttään mittaria ja se kärjitte menevä johto kytketään suoraan akkulaturin muuntajalle josta tulee se 12 voltti vaihtovirtaa. Nyt meillä on siellä 50 hertsin pulssi kärjen johdossa ja mittarin tulisi näyttää 1500 kiekkaa. Nyt täytyy olla se vastus kytkettynä sen kytkin sillan tilalle.
    Voi tarkistaa vastuksen koon tarpeen myös laittamalla sinne potentiometrin ja kääntää näyttö oikeaksi siitä potikasta. Kun paikka löytyy irroitetaan potikka ja mitataan siinä oleva säädetty vastus. Sen mukaan laitetaan se kiinteä vastus sitten sinne mittarin taustaan! 😀

    Mittari on -80 luvun Japanilainen “Yasaga”,, tai miten se kirjoitetaan ?? 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kaasarin kurkun lämmitysvastus… #130172

    😀 Vanhassa Minissä oli kaasarin alla siinä viiperi palikassa vastus, siten että vastus lanka kierti kierrejousen lailla sisäpuolella piiperin, eli kaasarin reiässä näkösällä. Sellasen kun löytäs vanhasta varaosa liikkeestä lojumasta, tai vanhalta hajoittamolta! Siinä oli termostaatti heti ulkopuolella joka kytki sen päälle pakkasella, kun käänsi virran avaimesta. Samoin se lähti pois päältä, kun pakosarja lämmitti sen termostaatin!
    Joskus aikoinani minäkin suunnittelin sellaista, mutta jäi tekemättä.
    Terveisin: Musta hattuinen mies! 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 3,406 - 3,420 (kaikkiaan 3,422)