Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kun ajamme vanhoilla laitteilla niin jos haluaa hiljaisemman venttiilikoneiston niin kannattaa katsoa venttiilin painajan nokat että onko niihin kulunut venttiilinvarren pään muotoinen kolo.. Jos on niin liuske mallisella rakotulkilla ei saa oikeita välyksiä joten välykset jää satunnaiseen oletusarvoon..
Venttiilin painajan päät voi kunnostaa pienellä vaivalla suorittaen niille hanan alla vesihionnan vaikkapa viikate liipalla,, pyrkien noudattaan nokan alkuperäistä muotoa,, kuitenkaan ei kannata hioa välttämättä kun vain ylimääräiset reunat pois siten että painajan päästä tulee sileä,, siten pääsemme taas tarkempaan välyksien säätöön ja äänettömämpään käyntiin.. Vielä lisäksi kannattaa tarkistaa että venttiilin painajan akselilla alapäässä olevat jousiprikat nostavat painajan ylälaitaan kannessa,, muuten työntötangon liike pääsee nostamaan painajaa ylöspäin aiheuttaen ylimääräisen nakutuksen koneen käydessä.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Noista venttiilien säädöistä ja eri tavoista voisi varmaan keskustella loputtomiin..
Mutta antaapa olla kun jokainen kuitenkin tekee sen omien mieltymysten mukaan..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Säädä kumpikin imu ja pako ventiilit 0.20 välykseen ( tehtaan suositus )..
Wanhus 9 hp:n välykset olivat nuo 0.15 / 0.20.. Uudemmissa kumpikin venttiili 0.20.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Sytytyksen säätö ajoitus muuten hyvin mutta koneen pyöritys suunta väärä jos kärjet sulkeutuu..
Kun konetta pyörittää kammen päästä myötäpäivään niin vautipyörän sytytysmerkin kohdalla kärjet aukeaa..
Mitenkä on sitten se kansien venttiilien säätö tehty sekin kun vaikuttaa käyntiin aikapaljon..
Yksi vika mahdollisuus kontensaattorissa,, oireilee juuri niin että saattaa käydä tyhjäkäyntiä mutta ei suostu kierroksille.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂@Aakku wrote:
Mitenkäs kun asentajat sanovat, että he uusivat kansipultit, kun kansi on avattu?
Onko Sätkässä sitten joku poikkeama säännöstä?Joissain oikeissa autoissa vaihdettiin kansipultit, tai olisi pitänyt vaihtaa..
Pulttien rakenne ja kiristys momentit erilaiset kun 2cv:n koneessa..
Tavallisissa autoissa vaikkapa 8 mm pultti vedetään noin 9 kpm tiukkuuteen..
2cv:ssä keskeltä ohennettu pultti 2.5 kpm,, siinä vissi ero kun huomioidaan vaikka pultin venyminen.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Voihan ne kireydet tarkistaa muttereita löysäämättäkkin..
Jos löysää ensin mutterit niin ei voi koskaan tietää olivatko ne jo ennestään oikeassa momentissa..
Järkevintä on tarkistaa momentti vain kokeilemalla varsinkin jos koneen on itse kasannut oikeisiin momentteihin..
Jos taas jonkun toisen kasaama kone niin siinä tapauksessa saattaa löysäys ja uudelleen kiristys ehkä olla paikallaan..
Olen huomannut että oikein ja huolella kasatuissa koneissa ei ole ollut muita tarkistus tarpeita vuosiin kun ventiilien säätö jos käytössä on kärjetön sytytys.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Vanha totuus on että vitosen seppä tekee aina viidenkympin vahingon.. 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂GOLDENTYRE GT 133.. Ovat nuo.. 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Jos sinulla on käytössä lukitusrenkaan väännin työkalu niin muista porata ne renkaaseen lyödyt lukituspisteet pois ettei kierteet rikkoonnu rengasta avatessa..
Itse laakeri lähtee sitten hyvin helposti pois ja uusi tilalle jopa käsin työntämällä kunhan laakerin pitää suorassa asennossa.. 😯
Alla olevasta linkista löytyy kuvallisia työohjeita.. 💡https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Etupy%C3%B6r%C3%A4n_laakerin_vaihto.
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Huomattakoon että ajettaessa kaasun ollessa päällä ei tyhjäkäynti seoksella ole juurikaan suurta merkitystä..
Silloin seos on taas kiinni muista suuttimista,,
eli katsastuksessa voi tyhjäkäynnin seos olla vaikka hiukan laihallakin eikä ajettaessa tule silti konevaurioita..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Tiedoksi että..
Galleria on kuten Arkistokin tarkoitettu 2cv-Killan jäsenitte eikä yleisesti katsottavaksi kuten keskustelu palsta. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Galleriaan ei vain ole kukaan uusia kuvia tarjonneet enää.. ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Lähtökohdaksi ottaisin sen että jos vanteen pultinreiät on kuluneet vaikkapa siksi että pultit on ollut löysällä niin hylkyyn vain armotta se vanne..
Pultin reiät toimivat ohjareina pultin tyvellä ja keskittävät vanteen pyörän-napaan..
Jos reijät on väljät jostain syystä on mahdoton saada vannetta keskitetyksi, joten pyörä hyppii varmasti..
Lisäksi joissain uusissa renkaissa on niin sanottu venttiili merkki renkaan laidassa tehtaalla laitettuna joka tulisi asentaa siten että kyseinen värirengas tai täplä tulee venttiilin kohdalle..
Merkki näyttää keveimmän kohdan rengaassa joka on uuden rengaan tasapaino testissä laitettu rengaaseen tehtaalla..
Ainakin Toyo rengaista kyseinen merkki löytyy ja kokemuksesta voin sanoa että jos on suorat ja muutenkin kaikinpuolin ehyvet vanteet niin jopa rengaiden tasapainoitustin saattaa olla rättärissä turhaa mikäli lähettyviltä ei löydy sellaista paikkaa jossa sen voisi suorittaa.. 💡
Nykyiset rengasasentajat vain eivät asiaa ymmärrä tai eivät ole asiasta kuulleetkaan tai eivät viitsi merkkiä kohdistaa..
Osa asentajista tekee kyllä pyydettäessä merkin kohdistuksen.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Joo totta haastat Kouvolasta ei löydykkään mitään tietoo..
Se onkin sitten järjestäjän puutteelisen infon tulosta… 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂Killan uudelta sivulta löytyy kun katselee… 💡
https://www.2cv.fi/index.php/jasenille/tapahtumat/kalenteri/event/3/l8ha5vfan0munkulio4bqt1rboMauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit