Kirjoitetut vastaukset

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Loodan laakerit #238599

    Vanha ketju, mutta kokeillaan, jos joku vielä lukee…

    Availin tuossa äskettäin autossa kiinnolevan vaihdelaatikon takapään ja kiristin molemmat päätymutterit. Olivat muuten aivan löysässä, alempi vielä surkealla lukituksella hieman kiinni. Alemman mutterin kaulukseen oli helppo iskeä kiristyksen päätteeksi uusi, pitävä lukitus, mutta millä ihmeellä se ylempi mutteri lukitaan? Ainakaan omassa lootassani siinä ei ole minkäänlaista kaulusta, vaan pelkkä ohkainen mutteri. Auttakkee avutonta!

    No nyt selvisi, se koko jumalaton kierre siinä päällähän onkin samaa mutteria! Hämäsi aluksi, pitänee hankkia tehokkaammat rillit…

    vastauksena käyttäjälle: Kytkin #175116

    Jep, aikamoinen askartelu siis edessä.Tein asian varmistamiseksi vielä pienen testin: Kaadoin läpinäkyvään lasipurkkiin pienen määrän tuoretta LHM:ää ja sekoitin siihen oman kulkimeni jarrunestettä. Lopputulos näkyy tämän linkin takana:

    http://postimg.org/image/bujgucah1/

    LHM ja DOT eivät lukemani mukaan sekoitu kunnolla keskenään, joten ylempi kerros on LHM:ää ja alempi saastunutta DOT-moskaa. Välissä näyttää lilluvan kerros mustaa mönjää, ilmeisesti liuennutta tiivistekumia.

    vastauksena käyttäjälle: Kytkin #175114

    Alkaa rönsyillä tämä keskustelu jo pois otsikostaan, mutta uusia “ilonaiheita” kun tuppaa tuon sätkän kanssa eteen jatkuvalla syötöllä…

    Nappasin siis autosta irti etulevyjarrusatulat ja pääsylinterin ja tein siinä sivussa havainnon jarrunesteen tilasta: LHM-nesteen seassa killui pieniä mustia partikkeleita ja säiliöstä löytyi muutama tässä ketjussakin mainittu muovimainen rae:

    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=5565

    Onko kohdalleni siis noiden merkkien perusteella nyt osunut tuomionpäivä-skenaario, jossa joku tietämätön on auton aiemmassa elämässä mennyt hulauttamaan DOT-nestettä LHM-järjestelmään? Jos, niin ilmeisesti ainoa keino saada jarrut toimimaan pysyvästi on uusia kaikki kumiosat, joita järjestelmä sisällään pitää ja huuhdella se tarkasti oikealla nesteellä?

    vastauksena käyttäjälle: Kytkin #175112

    Liukuvasaralla ja ulosvetimellä sain itsekin lopulta holkin ähellettyä irti. Jos ja kun joskus moista joutuu uudelleen harrastamaan, niin testaan varmasti ensin tuota vaseliinikikkaa.

    Tänään vuorossa sitten LHM-pääsylinterin irroitus ja ihmettely, josko saisi vielä nuo jarrut kuntoon kesän lopuksi…

    vastauksena käyttäjälle: Kytkin #175107

    Huh, huh nyt on sitten elämäni ensimmäinen kytkinremontti takanapäin. Yllättävän helppo hommahan tuo itsessään oli, eniten aikaa meni kytkinakselin laakeriholkin irroitukseen ja jonkun joskus tumpuloiden tekemiin “patentteihin” mm. moottorin etutukien kiinnityspulttien kohdalla… 👿 Suuret kiitokset kaikille apua ja neuvoja tarjonneille!

    Vielä olis yksi vika jäljellä, nimittäin silloin tällöin päälle jumittavat etulevyjarrut. Lähtevät pois päältä muutamalla reippaammalla jarrupolkimen polkaisulla. Osaisitteko, kokeneemmat konkarit, sanoa, tuleeko kyseeseen jarrusatuloiden, pääsylinterin vai mahdollisesti molempien uusinta/ korjaus? Takajarruissa vikaa ei ole (uusittu keväällä).

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 huono kulku kakkoskurkulla #173352

    No niin, taas on ropellettu kuljinta enemmän ja vähemmän menestyksekkäästi:

    Alkuperäinen ongelma huonoista kulkuhaluista kaasarin kakkoskurkulla on historiaa -ehjän fiiberilevyn asentaminen ja kaasarin tiivisteiden uusiminen paransivat vaivan. Laitoin myös kiinni vakuumiletkun 123 EVO:n ja kaasarin välille (Visa-miehen loistavan youtube-videon avustuksella).

    Auto toimii nyt lämpimällä koneella hyvin ja vastaa kaasuun koko käyntialueella. Lähtee käyntiin kuin palmun alta niin kylmänä kuin kuumanakin.

    Ainoa ikävä asia on auton tyhjäkäynti kylmällä koneella: Kone pätkii ja kakoo pysyen hädin tuskin käynnissä, sytyttäen joskus kaasarissa. Jos kaasua painaa varoen, niin moottori ei tahdo ottaa kierroksia vaan jää “röpöttämään”. Reippaammalla kaasutuksella ei ole ongelmia, vaan kone lähtee kierroksille oikein nätisti.

    Kertokaahan kokeneemmat ja viisaammat, mistä moinen uusi oire?

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 huono kulku kakkoskurkulla #173349

    No niin, nyt on ollut hetki aikaa askarrella jälleen sätkän parissa.

    Bensapumppu on ok, antaa hyvin ainetta kaasariin. Sen sijaan kaasarista itsestään löytyi vikaa: se imu-/pakosarjan ja kaasarin välissä oleva bakeliittinen (?) levy on murtunut yhdestä kulmastaan aina keskelle saakka. Voisiko tuosta aiheutua ilmavuoto ja kuvailemiani oireita?

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 huono kulku kakkoskurkulla #173348

    Kyllä sen 123 EVO:n mukana tulleen ohjelappusen tekstien mukaan pitäisi olla mahdollista ajella ilman vakuumiletkuakin, mutta tarkoitus on kyllä sekin paikalleen viritellä. Syvennyn asiaan viikonloppuna: varmistan ensin koneen ilmansaannin, putsailen kaasarin ja siinä samassa modailen vakuumiletkun paikalleen. Jos ei auta, niin sitten säädellään vielä kerran sytty kohdalleen ja ihmetellään EVO:n testikäyrien syvempää olemusta.

    Kiitoksia vinkeistä!

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 huono kulku kakkoskurkulla #173344

    Kiitokset vastauksista, neuvoista ja avuntarjouksista!

    Viimeisin kulkimeen asentamani härveli oli juurikin tuo 123 EVO, sytyn säädin staattisesti. Jätin vakuumiletkun vielä toistaiseksi asentamatta, eikös 123:n pitäisi pelittää ilman sitäkin? Ilmanputsari on modernin muovinen, ei peltinen. Kaasari on yksi niitä harvoja osia, joille en ole vielä mitään tehnyt joten pitänee sitä alkaa ihmetellä seuraavaksi.

    Tampereelle en valitettavasti perjantaina sätkän kanssa kerkiä, se kun majailee tällä hetkellä Riihimäen tienoilla. 🙂

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)