Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Haluaisin uskoa samaan että meillä on arvoautot alla mutta uniikin tärkein määritelmä on valitettavasti se että sitä ei ole _koskaan_ valmistettu sarjatuotantona.
Toinen on se fakta että rättäristä pitäisi tehdä taideteos ennenkuin se yltäisi taiteen tasolle. Ja silloinkin se olis vain pohjana varsinaiselle teokselle. Tuo Akailen löytämä Hermesin sätkä on ainoa joka äkkiä tulee tällä alalla mieleen:
viewtopic.php?f=2&t=5201Oon kyllä sitä mieltä (nyt kun kysyit) että kyllä katsastus nostaa hintaa. Syystä että varsinkin ummikon on hyvä ostaa katsastettu peli koska silloin se on virallisesti liikenteeseen kelpaava… se on totta että todellisesta kunnosta ei välttämättä kerro kaikkea mutta että pääasiat on kunnossa; jonkunlaisessa edes. (Sitähän ei tiedä mitä ostotapahtuman/katsastuksen/myynnin aikana on rättärille tehty, ehkä siihen on oikeasti vaihdettu osia tietyllä summalla että on saatu läpi katsastuksesta ja muutettua isommaksi rahaksi.)
Se joka tietää mitä ostaa voi taas vedättää hintaa alaspäin katsastamattomuuden varjolla.
Katsastamattomuus on kuintekin riski. Pahimmillaanhan se voi tarkoittaa sitä että autolla ei sitten ajeta (ilman remonttia) Ja kuka tarvitsee autoa jolla ei ajeta? Ei varmaan kovin moni. Sitähän kutsuttaisiin aihioksi ja sen arvo ei tunnetusti ole sama kuin rekisterissä olevan ajopelin.
En usko että rättärit olisivat kuitenkaan niin kiinnostavia että jostain tulisi joku joka alkaisi näitä keräilymielessä rohmuamaan. Hyvin vaikea uskoa että näin kävisi – tai todennäköisesti ne kiertäisivät kuitenkin jollain nopeudella. Niinkuin tuossakin esimerkissä: osto, katsastus, myynti. Uskon että JOS jossain (Suomessa siis) on joku vakavasti näitä keräilevä hän tietää mistä on kyse ja kerää sätkiä juuri sätkien vuoksi, ei vaihtoarvon. Sijoituskohteena sätkällä on taatusti enemmän tunnearvoa kuin rahallista ja sen kyllä kaikki rahan haistavat tietävät. Autot on muutenkin älyttömän huono sijoituskohde, varsinkin käyttöautot, mikään rahoituslaitos ei laske niitä edes vakuudeksi millekään.
Hinta asettuu aina siihen mitä ostaja suostuu tarjoamaan. Siksi en pelkäisi että hinnat lähtisivät käsistä. Mitään halpoja romuralleja sätkät ei enää kylläkään ole.
Niin ja jokainenhan meistä on ollut joskus ummikko. Myöhemmin voi aina miettiä että oliko siinä (ensimmäisessä) sätkäkaupassa hinta kohdallaan.
Joo, on tosi hyvä kuva Pentistä ja Dyanestansa:
SIVU 36
http://www.citroen.fi/info/voila/lue/voila0209.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Lisämausteita vielä heitän niihin Kekrijuhliinne:
On siinä oikeasti nelkun kone?
Toivotaan että 2cvjimmillä on oikeinta tietoa.
Muistokirjoitukseltahan tuo nimittäin vaikuttaa…
Vaikka menopeli on ihan ryhdissään.
Hyvä että Killassa tapahtuu uudistuksia. Vanhoja hyväksi ja sopivaksi todettuja juttuja on paljon ja niitä kannattaa säilyttää. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja ihmiset myös, osa porukasta on kokonaan vaihtunut. Siksi on välillä hyvä pöllyttää nurkkia ja karsia ylimääräiset taakaksi käyneet asiat. Ja tuoda tietenkin jotain uutta tilalle.
Jos miettii Killan tarkoitusta niin ensimmäinen asia on varmaankin rättäri. Jos ei ole rättäreitä ei ole Kiltaakaan. Jos ei ole varaosia ei ole toimintakuntoisia rättäreitä. Kilta ei tietenkään ole mikään varaosamyymälä mutta on osaltaan vaikuttamassa siihen politiikkaan että näitä osia ylipäätään tuotetaan ja hankitaan saataville myös Suomessa, ettei jokaisen tarvitse tehdä omatoimisia osanhakureissuja Keski-Eurooppan. Miten tämä käytännössä hoidetaan, en tiedä, mutta itse törmäsin jossain vaiheessa varaosavaltuutetun pahoitteluun että osia ei ole ja jäin tyhjin käsin. Onneksi nyttemmin asia on kai korjaantunut. Itse turvaannuin silloin alan ammattilaiseen jolta onneksi sain ne mitä tarvitsin. (Meillähän on mahdollisuus ajan kanssa tarvittavat osat itse haalia kasaan mutta ei kaikilla näin ole.)
Varaosien lisäksi hyvin tärkeä asia on kulkimien peruskunnon ylläpitäminen. Joskus on syytä purkaa koko roska osiin ja aloittaa alusta. Kuka sen tekee? Tämä on pähkinä joka Killassa kannattaisi ottaa pureskeltavaksi. Osaajia on jonkun verran mutta heillä ei ole yleensä aikaa eikä välttämättä tahtoakaan perehtyä jonkun toisen kulkimeen vaikka siitä jonkunlaisen korvauksen saisikin. Alan ammattilaisia on mutta ovat taatusti liian kalliita ja hekin haluttomia näin suuriin ja arvaamattomiin projekteihin (tarkoitan tavallisia autokorjaamoita, rasvapajoja). Voisiko ratkaisua löytyä harrastelijoiden ja ammattilaisten välimaastosta; koulutuspuolelta. Olisiko jossain oppilaitos jossa on tarjolla entisöinnin opetusta tms. Tarjolla olisi materiaalia työstettäväksi pilvin pimein. Tässä maassa on kuitenkin kaikenlaista projektia ja työpajatoimintaa meneillään jotka eivät kaikki tähtää kaupalliseen tulokseen. Olisiko tällä saralla selvitettävää.
Killassahan on koulutusta jäsenille tietääkseni ja se on hyvä juttu, siihen pitäisi painopistettä kallistaa varmaan vielä enemmänkin.
Toinen mistä Kilta muodostuu on ihmiset. Harmikseni huomaan että paljon on porukkaa tippunut kelkasta, siis sellaista joilla on vielä kulkimia ja kuntoa mutta muista syistä, ehkä kyllästymisen takia jättäneet asian sikseen. Tai eripuran. Se on yksi juttu mikä repii tätäkin yhteisöä sisältäpäin. Miten siihen voisi vaikuttaa, en tiedä sitäkään. Ehkä pitäisi itsekunkin plärätä sitä käytöksen kultaista kirjaa tai sitten ottaa oppia yhteisöllisyyden opeista, uusista opeista, siitähän on tässä maassa, sattuneista syistä, parina viime vuonna enemmänkin julkisuudessa puhuttu. Näinä aikoina on mielestäni myös Raadin otettava vähän löysempi ote oman toiminnansa ja Killan jäsenten välille. Vähentää byrokratiaa ja lisätä läpinäkyvyyttä. Madaltaa raja-aitoja ja lisätä kommunikaatiota. Minulla ei ole ainakaan hajuakaan mitä Raadin kokouksessa tapahtuu, paljon niitä on ja aika paljon ne käsittääkseni maksavatkin.
Aasinsilta kolmanteen asiaan eli rahaan. Mielestäni on aivan sama miten paljon rahaa käytetään mutta sen käytön painopiste on todella kiinnostava. Minulla on mielikuva että matkakulut ja julkaisutoiminta vievät paljon. En tiedä pidetäänkö kokouksia enää Kiltatapahtumien ulkopuolella mutta jos niin se tuntuu hölmöltä. Voisiko kokouksia vähentää? Hoitaa enemmän asioita virtuaalisesti? Voisiko Nyytisistä nipistää yhden pois per vuosi, vaikuttaisiko sisältöön? Lisätä tiedotusta netissä. Tosiasia on se että netin käyttö ei ole vähentymään päin joten sitä kannattaa hyödyntää niin paljon kuin mahdollista.
Tulipa vuodatus, juttua olisi vaikka kuinka mutta ei tätäkään varmaan kukaan loppuun lukenut 🙂
Akkojen höpinää…Nyt musta tuntuu että Killassa alkaa puhaltaa uudet tuulet. Hyvä juttu.
Tuo että Raati ei kommentoi _mitään_ täällä keskustelupalstalla on kyllä ihan ‘kumpujen yöstä’. Sille on varmaan selityksensä mutten tiedä sen taustoja. Mitään salattavaa ei pitäisi asioissa tai tiedottamisessa olla. Olen joskus jostain syystä etsinyt Killan sivuilta Raadin kokoonpanoa. Ei löytynyt ei. Eikä taida löytyä nykyäänkään.
Mikä on muuten Killan tilikausi, onko se kalenterivuosi?
Kyselee hän joka tökättiin varatilintarkastajaksi ihan puun takaa. Tuli yllättäen ja pyytämättä. 😆
Toivotaan että varasijalla pysynkin. Iän karttuessa on pilkunviilaaminen vain tarkentunut. Teroittelen täällä jo kynääni. 😈Mull’on sellainen käsitys että pitää olla määräys ‘korjauskehoituksessa’ ennen kuin saa ruveta meistelemään. Muistaakseni paikkakin määrättiin.
Ei nyt ihan minne vaan; apukuskin puolelle ovipalkkiin se piti pistää. Ja seuraavalle käynnillä viranhaltija löi kukkasensa numerosarjan päihin.
Kyllä ne hiirulaiset kipittää eturengasta pitkin konehuoneeseen ja sieltä, siitä pienestä reiästä josta päivä paistaa kun katsoo polkimien väliin, sisälle.
Henkalla oli kerran BX:n tehty pipoon makuuhuone ja hanskaan keittiö; joka sormi oli täytetty autoon unohtuneilla pähkinöillä. 😀
Tosi hyviä vihjeita Akailelta.
Omat kokemukseni talviajamisesta kymmeneltä vuodelta, puuttumatta konepellin alle tehtäviin töihin, on että jos ovet ja ikkunat ovat tiiviit niin paljoa ylimääräisiä fyllejä sätkän sisällä ei kannata käyttää muualla paitsi etupenkin alaosa tukkimiseen. Siihen kannattaa laittaa retkipatjasta pala pystyyn ettei lämpö karkaa penkin alle ja sätkän taakse (jos ei siellä kukaan matkusta) mutta vanhoja ohjeita katon eristämisestä solumuovilla nykyisissä talviolosuhteissa, ainakaan Etelä-Suomessa, en missään nimessä menisi suosittelmaan: katto nimittäin homehtuu sisäpuolelta pilkulliseksi ja sitä ei sitten enää puhtaaksi saa. (Tai siis saahan tietysti Marttaliiton ohjeiden mukaan homeen piimällä pois :D. En kokeillut.)
Lukot kannattaa tosiaan huoltaa jos aamulla meinaa saada oven auki, samoin ovitiivisteet voi käsitellä siihen tarkoitetulla ainella etteivät jäädy koriin niin että irtoavat ovesta.
Niin ja pyyhkijät kannattaa ennen joka ajoa käpälällä räpsäyttää irti lasista, muuten voi tulla savu pois pyyhkijän moottorista. Ja pahanhajuinen savu onkin.
Mun mielestä Janin pitää ehdottomasti mennä sätkällä sille onnittelukäynnille!
Mutta Karjalaan ei ehkä kannata mennä koska se on oikeasti tasavalta Venäjällä. Suomen puolella olevaa Karjalan-alueeksi luettavaa aluetta kutsutaan virallisesti Pohjois-Karjalaksi ja Etelä-Karjalaksi. Jos saa saivarrella. Karjalan nimi tulee muuten sotajoukosta, ei karjasta, on joku käännöskukkanen alunperin.Humpalla Voittoon! vaikka vain ‘Karjalan ja koko Suomen’ karsinnassa.
Kahdella googleniskulla:
http://www.decitre.fr/livres/Le-Citroen-Type-H-de-mon-pere.aspx/9782726884324″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Prix Decitre : 25,37€Auts: se onkin Actuellement indisponible eli loppuunmyyty…
21.9.2009, 06:07 vastauksena käyttäjälle: 2. Länsi-Uusimaa – Salo – Forssa syysretki 19.-20.9. #153415Kiitosta vain, olipa taas hulvattoman hauska lauantai-ilta kaikkine tyynysotineen. 😀
Tai tullaan eteen sivutieltä vaikka sätkä ajaa tasan samaa vauhtia kuin muut siinä jonossa vetävällä tiellä.
(Talviauton eteen ei samalla reitillä/samalla vauhdilla kiilata koskaan.)Joskus tulee oikeasti mieleen että haiseeko sätkä (pakokaasulle) kun siitä on ohi päästävä.
-
JulkaisijaArtikkelit