Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Onpas tulenpalava keskustelu:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288648240253.html?pos=ksk-trm-auto-etp#comments-anchorVoi hyvät hyssykät. 😳
“Siisi01.02. 17:240
Emme muutenkaan suosittele koko säksättäjällä ajamista ollenkaan.”Onkin juuri tänä talvena jostain syystä noussut mediassa mölinää liikennekäyttäytymisestä. Joka viides on ongelmakuski, ym -otsikoita.
(Tänään ajoin pitkästä aikaa sätkällä (Dyanella) vain yksi ohitti, ei yhtään puskurissaroikkujaa. Ei eteenkiilaajaa.)
Muistuttelen tästä: 22.00 Kaalikimulit tänään. FEMmalla. Kaksi jaksoa enää tulossa.
Mulla on pieni epäilys että toi karvareuhka ei ole enää keskuudessamme… susimerkki saattaa kuitenkin löytyä vielä!
Päivitetty 28.1.2014 10:35, julkaistu 28.1.2014 10:26
Rättisitikat tulevat taas Lapin pakkasiin
Kuva: Sointu Oinas
Kuva-arkistoa vuodelta 1998. Kansainvälinen rättisitikkakaravaani Raid Laponie ja vähän erikoisempi sitikkaviritys.Lapin lumi ja pakkaset kutsuvat jälleen Citroën 2CV-harrastajia! Kansainvälinen harrastajajoukko tulee Suomeen nauttimaan pohjoisen upeasta luonnosta ja nähtävyyksistä Raid Porotokka- ajon merkeissä. Osallistujia suomalaisten harrastajien vieraaksi saapuu Hollannista, Belgiasta, Saksasta, Itävallasta, Italiasta, Englannista ja Ruotsista.
Erityisesti ulkomaalaisille rättäristeille suunnattu Raid Porotokka on jatkoa taannoisille Raid Poronkusema, Raid Mosquito ja Raid Laponie-reissuille. Raidien perinteet juontavat juurensa 60- ja 70-luvuille, jolloin Citroën järjesti monenmoisia vaativia kaukomatkoja – “raideja” – esimerkiksi Afrikan ja Saharan halki auton luotettavuuden osoittamiseksi. Nykyään raideja järjestävät alan harrastajat kaikkialla maailmassa.
Talvi-raideilla on maine näistä ehkä kaikkein vaativimpina. Varsinainen reitti alkaa Vaasasta ja kulkee Rovaniemen kautta Enontekiön Hettaan ja takaisin. Raid Porotokan järjestävät Suomen 2CV Killan jäsenet.
Yhdistävänä tekijänä osallistujilla on Citroën 2CV eli kansanomaisesti rättisitikka, jolla on menestyksekkäästi taivallettu läpi kaupunkien, viidakoiden ja autiomaiden jo yli kuudenkymmenen vuoden ajan. Suomessa 2CV-harrastajia on yli 1000 Suomen 2CV-Killan jäseninä. Kansainvälisyys on myös harrastukselle leimallinen piirre.
____
KOMMENTIT:
(Tuntematon)28.1.2014 10:45
Tämä on kylmänkaraisemaa porukkaa, joka ei pienistä hätkähdä…
Yleensä raito on suorana ja päämäärä tiedossa..Tarkista vielä että kansiosi on julkinen, ei pelkästään jaettu. Kyllähän tuon pitäisi toimia, on sitä varten tehty.
Varastin kuvasi ja julkaisen sen tässä koska se oli täällä linkkinä koekappaleena…
Painoin Tietoja Sivusta painiketta, lukon symbolista, ja tällä linkillä/twitter image -osoitteella joka on vähän pidempi, sain sen näkyviin:
_https://photos-2.dropbox.com/t/0/AAA7KtsVXyu_743sxah5LvT9Mwt3TgAWROtzmNhVlnC60g/12/261163911/jpeg/1024×768/2/_/0/2/citroen-dyane-4681683_b_d39cc2a09fedc0c0.jpg/4WAsd6TDLnrRExAR-MyHA7I2qfVA70uUnIRl2fK5GPM_
Mutta onhan siihen joku oikea reittikin löydettävä.
https ei ole ongelma.
27.1.2014, 08:59 vastauksena käyttäjälle: JP-kokous/ Killan Talvitapahtuma Viking Line 25.1-26.1.2014 #170408Tukholman sataman valoissa saimme raapustettua viisaina aa-nelosen verran parannusehdotuksia seuraavan laiva-JP -kokouksen varalle. Jos arkki jäi seilaamaan matkalle niin vielä saan ne muististani kerättyä jos järjestäjiä kiinnostaa. Siinä oli kuusi – seitsemän nimeä alla. Tompan lehtiöön kirjoitettiin. Ja nämä oli vain meidän ehdotuksia sujuvuuden parantamiseksi tämän ensimmäisen laivatapahtuman kokemusten jälkeen. Pieniä hiomisia.
Kisa oli muuten tosi mukava! Siitä pidettiin yleisesti.
Samoin privateshopping oli kiva ylläri. Ehkä “talon” puolesta löytyisi jotain muutakin tarjontaa.
Kiitos kaikille järjestäjille!
Minua huojentaa tieto että se liikkuu. 🙂 Kone on hyvä. Mutta Nelkku.
Nyt juttu pääsi jo YLEn etusivullekin. Laitan tekstin tähän koska tuolta se jossain vaiheessa häviää:
http://yle.fi/uutiset/rattisitikalla_afrikassa_-_olo_kuin_hyvan_tahdon_lahettilaalla/7034658
Kotimaa 16.1.2014 klo 9:48 | päivitetty 16.1.2014 klo 9:48
Rättisitikalla Afrikassa – “Olo kuin hyvän tahdon lähettiläällä”
Intohimoinen matkailija Harri Tuomola on kiertänyt kaukomaita niin vanhalla autolla kuin reppu selässä. Reissaajan mielestä maailman on turvallisempi paikka kuin moni ajattelee.Harri Tuomola Valkeakoskelta on körötellyt autollaan 50 maassa. Sitikka on kiitänyt Saharassa, Alaskassa, Vuoristo-Karabahissa, Australiassa. Vain kerran hänet on pahoinpidelty niin, että hän sai sotilaskuljetuksen sairaalaan. Muutoin matkustus on peruskommelluksia ja pikkuvikoja lukuun ottamatta sujunut auvoisasti. Video: Yle
Valkeakoskelainen Harri Tuomola viettää tien päällä jopa puolet vuodesta. Vanhalla rättisitikalla hän on käynyt 50 maassa. Ajokkiaan Tuomola kehuu monesta syystä.
– Aavikon hiekasta se on helppo työntää irti, koska auto on kevyt. On aivan sama, missä viidakossa rättisitikalla ajaa, se saa ihmiset hyvälle tuulelleja olo on kuin hyvän tahdon lähettiläällä.
Yle Aamu-tv:ssä vieraillut Tuomola on autoillut muun muassa Beninissä Länsi-Afrikassa. Miehen mukaan paikallisten innostus oli “silmitön”.
Myös Mustanmeren ja Australian kiertäneen reissaajan kokemukset ovat osoittaneet, että selvästi suurimmat ongelmat koituvat poliiseista, rajavartioista ja sotilaista. Rikolliset eivät ole Tuomolaa hätistelleet.
– Tärkeää on avoin asenne, että tulee paikallisten kanssa juttuun. Viranomaisten kanssa tarvitaan nöyryyttä. Vaikka he olisivat kuinka vaikeita, ei kannata asettua poikkiteloin.
Harri Tuomola ei kuitenkaan halua lahjuksia maksaa, koska ne olisivat loputon rahareikä.
– Annan viranomaisten ymmärtää, ettei minulla ole mihinkään kiire. Kyllä siinä heidän intonsa [vaatia asiattomia maksuja] laimenee.
Automatkailunsa ympäristövaikutuksista Tuomolalla ei ole huono omatunto.
– Jos kaikki ajaisivat vanhoilla autoilla, maailma olisi parempi paikka. Sen sijaan rakennetaan parin vuoden välein uusi hybridi.
Yle Uutiset
Täältä löytyy:
http://areena.yle.fi/tv/2136935
“Pirkanmaalaismies kiertää maailmaa rättisitikalla
Harri Tuomola Valkeakoskelta on körötellyt autollaan 50 maassa. Sitikka on kiitänyt Saharassa, Alaskassa, Vuoristo-Karabahissa, Australiassa. Vain kerran hänet on pahoinpidelty niin, että hän sai sotilaskuljetuksen sairaalaan. Muutoin matkustus on peruskommelluksia ja pikkuvikoja lukuun ottamatta sujunut auvoisasti.”Oli mukava haastattelu.
Pia & Henkka
Vanteilla vai ilman?
Kuinkas se käy – noiden vuosikymmenten jälkeen ❓
En ajatellut museokatsastaa joten messumattoseinäverhoiluidea on ihan hyvä. Sain toisen puolen jotakuinkin ehjänä irti (olivat aivan hapurat) joten siitä saisi suuntaa-antavan kaavankin.
Tässä kuva lähtökohdasta, jotain parantavia muutoksia on jo tehtykin. Vuosimalli on 1974. Käyttöönottopäivä on 13.5. Ensi vuonna täyttää siis pyöreitä. Mitähän tuo olisi ihmisen iässä?
Kuljin kulkeekin lisänimellä Lommomummo… On hieman elämää nähnyt madame – mutta vielä kuitenkin kovassa vedossa. Ulkokuoreen, eli pelteihin ei ole ajatusta koskea. No ehkä takaluukun alkavat kukinnot korjataan mutta muuten mennyt aika saa näkyä; joka ikisessä osassa on lommo ja toinenkin, mutta maalipinta on ihan hyvä. Hänessä on muuten mukavat nahkaverhoillut penkit.
Kiitos taas avusta!
Tuo Bilteman äänenvaimennushuopa on varmaan parempi vaihtoehto jalkatilaankin, siihen polkimien taakse, etuseinään, kuin solumuovi joka siinä nyt on. Ainakin hengittävyys voisi olla parempi, eli kosteus haihtuisi siitä pois, eikä jää hautumaan eristeeseen tai sen alle. (Jos painaa peukalolla esim, rungon ja korin väliin laitettua solumuovia sadekauden jälkeen, niin kyllä sieltä vettä tursuaa vaikka ulospäin kuivalta näyttää.)
Onkohan konepellin eristeelle muuten annettu joku palonsuojavaatimus? Huopa ei kuulosta kaikkein herkimmin syttyvältä mutta aina noissa vanhoissa konepeltivällyissä kärähtäneitä/puuttuvia kohtia näkee joten jonkin verran sen valittavan eristeen on pakko (kovaakin) kuumuutta kestää.
Onko muuten kellään kokemusta näistä valmiista korin seinien verhoiluista? Kiskoin viikonloppuna Dyanen huonokuntoiset sivuverhoilut pois ja nyt mietin että kannattaako ruveta askartelemaan metrikamasta uusia koska ei mikään materiaali ilmaista ole ja aikaakin noihin saisi menemään kiitettävästi ompelimisineen ja lopputulos voi olla kuitenkin mitä sattuu… Niin, ovatko istuvat:
http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Karosserieinnenverkleidungen-Himmel-Hutablagen-Kofferraumverkleidungen/ANR18464/
Materiaali olisi näissä sitten ainakin mahdollisimman alkuperäistä vastaava. -
JulkaisijaArtikkelit