Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Konttorilla kehottivat siirtymään talvisätkäilyyn
Kävin katsastamassa muutama viikko sitten Xsaran ja sain huomautuksen ylimenneestä katsastusajasta. Selitin että auto on otettu eilen käyttöön koska ajan sillä vain talvet. Selitys kelpasi mutta siitäkös katsastusmiehen kiinnostus heräsi: ”Milläs siten kesällä ajat?” Arvasin jo ennen kuin vastasin että tästä kehkeytyy jonkinlainen keskustelu… ”Sätkällä.”
”Vai sätkällä – mikset aja sätkällä talvellakin!” Ja sen jälkeen tältä uudelta katsastajalta pääsi pitelemätön ryöppy sätkän ylivoimaisista talviajo-ominaisuuksista.
”Se on tosi mainio peli.” Hän hehkutti. Kerroin ajaneeni kymmenen talvea sätkällä. ”Se lämpiääkin aika nopeasti!” -Viileää kyytiä se kyllä on, monta takkia jos laittaa niin tarkenee, sanoin. ”Vaikka olisi minkälainen hanki niin kevyesti kulkee!” Totesin että se ruostuu helposti. ”Vaikka olisi minkälainen sohjo niin monet pienet autot se voittaa ominaisuuksissa!” Toistin että ongelmana on se ruostuminen jos suolassa ajaa. ”Sillä pääsee polanteidenkin yli ihan tuosta vaan!” -Se suola ja kuluminen on siinä ongelma kun niitä ei saa enää uusia. ”Kyllä sätkällä talvella voi ajaa!” Kuulin ääneni huutavan hallin melussa että se ruostuu nopeammin kuin sitä ehtii hitsaamaan. ”Jos vain käyntiin saa niin pakkasessakin kulkee vaikka miten kylmässä kelissä!” hän jatkoi aina vaan.
Siinä vaiheessa oli pakko todeta itsellenikin että: ”itse asiassa mulla on nyt yksi jolla voisin vähän ajaa talvellakin.” Tuijotimme sekunnin toisiamme ja koska katsastajalla ei ollut mitään vastakommenttia huomasin tilanteeni tulleen loikata autoon kun leimattu paperikin oli jo kourassa ja kiittää ja hurauttaa pois hallista.
Kyllä vähän nauratti kotiin ajellessa mutta siitä se sitten lähti – talvivarustelun suunnittelu. Nyt kylmien tullen jo vähän hampaita kalisuttaa pelkkä ajatus. 😮
http://www.nettiauto.com/citroen/2cv6/5757336
Tämä on kohtuullisen/hyvän kuntoinen sekä päältä että sisältä. Myyjä on luotettava.
Dyaneen joo. Sätkässähän tiiviste on ovessa, ei karmissa. Täytyy mittailla. Kiitos!
Löytyykö tuolta ovikarmeihin sopivaa tiivistettä metrikamana?
http://piecesdetachees2cv.free.fr/82-83.pdf
Osa: “Z” Joint haut de Hayon Dyane (=Tiiviste yläosa takaluukun) D8439 (21,50 eur)
Tiedoksenne, Huutonetissä aihio:
http://www.huuto.net/kohteet/280258002?ref=hm_qrJos jollain täällä on tarjota minulle ovien muovisia käsinollisia/taskullisia sisäpaneleita niin kiva! Vm on sama kuin tuo, eli 74.
22.8.2013, 12:35 vastauksena käyttäjälle: Sammu matkalle ja käynnistyy hetken päästä…. Pääsee 2km… #169977Heti hokasin mistä on kyse kun ruvettiin puhumaan oikealla kielellä, SE johto muuten kannattaa kevyesti painaa kasaan, tiukemmaksi, siellä tötterösuojan sisällä, muuten se joo kyllä irtoilee itsestään siitä pyöreästä tököstä johon se menee, siis siinä koneen päällä.
Niin tuttua. SE johto kannattaa aina ekaks tsekata kun ongelmia. Toinen on ne, mitkä on lähimpänä: ne mitkä lähtee virtalukosta.
http://encycolorpedia.fr/a3bfce
Schémas de peinture Focoltone
Focoltone 4060, onko sihiharmaa kyseessä?Julkaistu-toukokuu 15, 2013
http://iltamakasiini.fi/johanna-tukiaiselle-rattisitikkaopetusta/– Siinä autossa ei ole ongelmaa, mutta en ole ajanut paljon. Vaihdekeppi irtoaa helposti. Vaihteet ovat vanhanaikaiset. Minua täytyy opettaa.
“Vaihdekeppi irtoaa helposti.”
Oho.
Onpas kari80 tarkka… Tosiaan lämpö on ollut muutaman päivän päällä – ja tuuletusluukku auki ajaessa – olen häätänyt sillä loppukesän kosteutta.
Mopoautoefekti on ihan totta. Tuusulassa on tosi paljon mopoautoja ja keväällä kun vaihdan työmatkoille Xsaran sätkään niin heti alkaa eteen kiilaaminen sivuteiltä. Helppo verrata kun reitti, nopeus ja kellonaika on itsellä koko ajan sama. Ei siinä oma asenne paljoa auta kun eteen pyyhkäistään sivusta viime tingassa. Selvästikään ei seurata nopeuksia vaan auton ulkomuotoa.
@Jokivarren tyär wrote:
Ei ollut mitenkään tarkoitus muutella vanhoja hyviä käytäntöjä, eikä sekoittaa Maailmankokouskävijöiden maailmankuvaa 😮
Mun mielestä on älyttömän hyvä jos joku pöllyttää näitä ´vanhoja hyviä käytäntöjä´ joista osa taitaa olla jo ihan pystyyn kuolleita. Vaikka tämä on harrastustoimintaa niin yrityspuolelta tuttu sääntö: uudistu tai kuole pätee tässäkin oikein hyvin. Pöydän voisi vetää ihan puhtaaksi aika ajoin ja aloittaa alusta.
Kaikki uudistusehdotukset pitäisi ottaa kirkuen vastaan, muuten ollaan ukkoutumisen tiellä. (Käy niinkuin Nestorille siellä Saimaan saaressa.)
http://yle.fi/uutiset/lapin_rattarifanit_juhlivat_pyoreita/6533749
Lapin rättärifanit juhlivat pyöreitä
Rättisitikoiden taival on riittänyt pitkälle pohjoisessakin, sillä Suomen 2CV-Killan Lapin jaosto viettää jo 40-vuotisjuhliaan.
Citroen 2CV Jori Rahkosen vuosimallia -74 “rättäri” odottaa kesälaitumelle pääsyä.Torniolainen Jori Rahkonen on yksi pohjoisen innokkaista rättisitikkaharrastajista. Mies ei itse oikein osaa selittää miksi hän harrastajaksi päätyi; autonkin hän osti hetken mielijohteesta.
– Muistan, kun näin sanomalehti Kalevasta ilmoituksen, että Oulussa on myynnissä rättisitikka ja siltä istumalta lähdettiin kohti Oulua. Sieltä se jäi matkaan se ensimmäinen 2CV. Joku tässä vain viehättää, tämä on niin persoonallinen kulkuneuvo, Rahkonen pähkäilee.
Liekö osasyynä myös rättäreiden luotettavuus ja korjaamisen helppous. Rahkosen omistaman rättärin matkamittari on nimittäin jo toisella kierroksella. Itse hän arvelee ajaneensa noin 100 000 kilometriä ja auto on toiminut hyvin.
– Eräällä reissulla piti vaihtaa öljytiiviste ja kerran oli rengasrikko. Mitään muuta ei ole sattunut.
40-vuotisjuhlat huhtikuussa
Jori Rahkonen on Suomen 2CV-Killan Lapin jaoksen perustajajäsen ja huhtikuun alussa juhlitaan 40-vuotis taivalta Lohijärven eräkeskuksessa.
– Silloin alussa mukana oli kymmenkunta torniolaista ja mukana taisi olla muutama kemiläinenkin, muistelee Rahkonen.
Nykyisin Torniossa on enää puolenkymmentä käytössä olevaa rättäriä. Pyöreitä vuosia juhlitaan rättäriporukalla yksinkertaisella ja toimivalla kaavalla.
– Juhlitaan muuten vaan, saunotaan ja muistellaan menneitä reissuja, Rahkonen virnuilee.
Matti Sunnari Yle Perämeri
Laura Holappa Yle PerämeriKodin Ykkönen: “Pariisi-kynnysmatto. Printattu kaupunki-aiheinen kynnysmatto.” (Punainen rättäri)
Onpa hauska.
Nyt kun täällä on käyty keskustelua rättäreiden hintatasosta, lähinnä siitä yläpäästä, katsoin tuolla sivustolla myynnissä olevien sätkien hintoja:
10 kpl yli 20 000 € ja 48 kpl yli 10 000 €. -
JulkaisijaArtikkelit