Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tuo Mikin linkissä oleva runko on tämän:
Myös tuo Traction on täällä lähistöllä.
-Olli
Pörrä, eli hiomakone Fiber laikalle:
Turbiini, eli suorahiomakone:
anteeksi epäselvä terminologia.
-Olli
Kohtuullisen näköisiä 12hp imupakosarjoja. Kun tulppaat käsillä 2 pakoputken reikää ja puhallat
kolmannesta niin voi tarkistaa onko ne ehjiä. Jos suhisee puhallettaessa, on höyrystys kotelon
sisällä ruostereikiä.15,5 = 12hp kaasutin ja 17 = 13,5hp kaasutin.
-Olli
Onko kyse tästä?
-Olli
Kyllä noita laitteita saa poraankin mutta ne on enempi leluja. Voima loppuu.
Jos kiilloittaa jo valmiiksi sileitä kappaleita (lue: jotka on olleet joskus kiiltäviä kuten listat tms.)
Niin nuo kiilloitus laikat saattaa riittää. Alumiinista kevyet naarmut on helppo poistaa ihan
vesihiomapaperilla käsin. Mutta jo taas alkaa kiilloittamaan tuollaisia kappaleita kuin nuo keinut
tarvitaan jo enemmän arsenaalia. Listasin tänään noiden keinujen töihin käytetyt laitteet:-rälläkkä lamellilaikalla
-paineilmapörrä paperilaikalla
-pieni paineilmapörrä paperilaikalla
-paineilma turbiini pyörivällä viilalla
-kiilloituspohjia varten tehty nauhahiomakone kahdella eri karkeuksisella paperilla
-dremel erillaisilla hionta tötteröillä ja kiilloitus päillä
-smirgeli rättilaikallaTäällä muutama sana kiilloittamisesta:
http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/Kiilloittaminen vaatii kärsivällisyyttä ja opettelua. Ei kannata lannistua jos ensimmäinen yritys ei tuota show tason kiiltoa.
-Olli
Sehän kuullostais mainiolta. Oishan siellä kiva olla vertailun vuoks ihan vakio tötteröitäkin.
Sain kaikki vipuset hangattua, yhteen vipuun meni kaikkinensa noin 1 -1,5 tuntia.
Kevensin ja kiilloitin yhden extra keinun jota voi ihastella venttiilikoppien ollessa kiinni.
Extra keinu tosin on kevyempi ja paremmin kiilloitettu kuin moottoriin tulevat 8)-Olli
Meinasin tässä jo soitella että milloin ne sun mainostaman saksalais merkin
harrastajien mittaukset oli? Jos ois mahtunut/ehtinyt mukaan 😀-Olli
Komia tuli! Hienoa että Suomeen tulee jotain muutakin kuin
tapahtuma tarroilla ja reppupepuilla tuunattuja sätkiä. Perästä
saisi fiksumman kun peräpellin nostaisi luukun tasolle.Vois alkaa toimimaan kun laittais oman kaasarin ja kärjellisen sytkän
-Olli
Kovin niukasti tuli kuvattua, mutta tässä multakin muutama kuva:
-Olli
Ei kromi kiilloita/silota. Tasainen kappale kiiltää ja siihen pääsy vaatii työtä.
Eli nuo keinut on ihan metalli paljaita, tosin nyt ne voisi lähettää kromaamoon. Sieltä
ne tulisi takaisin hieman eri sävyisinä, eivätkä ruostuisi.Nuo on ensin hiottu karkeaan muotoonsa paineilma pörrän päässä olleella paperilaikalla.
Sen jälkeen hommaa on jatkettu tällä:
Pikku smirgeli missä toisessa päässä nauhahiomakone, naarmujen ja ruhjeiden siloitteluun.
Toisessa päässä sitten kangas, eli n.s rättilaikka ja smirgelin päällä kököttää kiilloitus
vaha pala. Noita paloja on erilaisia alumiinille, teräkselle, rosterille… ja sitä siis
hangataan laikkaan kun se pyörii, tai vaihtoehtoisesti kiilloitettavaan palaan kun se on
tarpeeksi kuuma.-Olli
Keinuvipuja kevensin hieman ja kiilloitin samalla. Vielä pitäisi tehdä kaksi… onneksi ne on jo aloitettu : )
Lähtökohta,
-Olli
Tottakai. Siksi en laittanut jäykintä mahdollista jousikomboa. Viritetty kone on joka tapauksessa
lyhyt ikäisempi. Mutta eipä noista virityksistä juuri iloa olisi jos tuo kone löysien venttiilijousien
siivittämämä jaksaisi yhä kiertää vain +4000 rpm.-Olli
Kun tehtiin Joken kanssa kenttä remonttia tuohon koneeseen, meiltä uupui venttiilinjousipuristin.
Hätä ei ollut tämän näköinen, koska wanhuksen jouset ovat niin löysät että saimme osat paikoilleen
pelkällä peukalovoimalla 😯 Nyt kun tavoitellaan suuria tehoja ja korkeampia kierroksia jotain oli
tehtävä. Apuun löytyi (ilmeisesti) vanhan malliset kutosen jouset (uudemmissa vain yksi jousi/venttiili)
Käytin kutosen jousista ulommaisen ja wanhuksen jousista sisemmän. Kokeilin myös pelkkiä kutosen
jousia mutta paketista tuli liian tiukka, koska sisäjousta korottava pohjalevy on wanhuksessa
huomattavasti korkeampi, eikä kutosen pohja käy tuonne. Nyt jouset tuntuvat näppituntumalla
aika paljon jäykemmiltä.-Olli
Kiilloitin ja hioin venttiilit tänään:
-Olli
-
JulkaisijaArtikkelit