Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tere.
Tais olla kuitenkin CRC- kytkin et jarru pesuainetta nopeesti haihtuu kyllä.
Timo.Tere.
Moottori kasassa ja koekäytetty, hyvin pörisee. Koneistaja sano lyhyemmästä venttiilistä, et ajoo vaan.
Ilokseni huomasin moottorin kasauksen jälkeen vanhoista keskusteluista, että venttiilin teflontiivisteet on erikokoisia!
Nehän on oikeesti saman kokosia eiks vaan? Enemmän tuurilla kun taidolla, saas nähä kauanko pörisee.
Niin ja nyt laitettiin Sonax lisäainetta liukastaan venoja.
Timo.Tere.
Nämä osat oli siinä kiinni ja pyörivät tyhjää.Selvä, lautasessa pitäs olla kierre joka kiristetään mutterin kanssa yhteen?
Peili on kiinni ja kohta tulee hynää.
Timo.Tere.
No ne korvikset oli tosiaan öljyrenkaitten osia niinkun Jasu et Mhm tiesivät.
Meinas vaan tulla uskon puute kun ei aluksi mahtunu. Asennusjärjestys on
tärkeä että saa sopimaan. Sitte seuraava kysymys= minkälaisella vehkeellä
ootte puristanu renkaat kasaan silinterin asennuksessa?
Normi laite on aika työläs purkaa siellä välissä ja saatko enään kasaan.
Ehkä leveä nippuside?
Timo.Tere.
Männänrenkaatkin löyty, japanilaiset! Öljy+4kpl puristusrenkaat+4kpl 0.6 vahvoja renkaita.
Onko noi viime mainitut korvisten aihioita vai mitä niillä tehdään? Tavallisissa puristusrenkaissa
on sauman vieressä kirjain R joka tarkoittaa? Koko siis 68,5.
Timo.Eikä ole edes kalliita.Nyt tarvii kokeilla tuleeko näillä taidoilla
pesukoneen osia vai mäntäputkisarjaa. Kiitoksia.
Timo.Tere.
Kerrotaan vielä että toinen venttiili oli niin lujassa,
että koneistamossa tuli ohjureineen ulos.
Ja vielä ihmetellään kun työntötangot väänty.
Melko sitkasta tatinaa moottoriin kertyy seisonnassa.
Timo.Tere.
No, osat meni koneistajalle katotaan mitä sannoo.
Venttiili oli muuten oikean kokoinen paitsi pituus.
Ja ostettiin nelosen venttiilinä uutena.
Timo.Tere.
Venttiilit löyty,toinen pakovena noin 2mm lyhyenpi alkuperäistä, onko merkitystä jos säätö piisaa?
Tämä nyt ei kuuluis tänne, mutta onhan tässä saanu neuvoja, mistä kiitos.
Timo.Tere.
Ensin avain naksahtaa, sitten on hyvä vähän vielä kiristää,
joilloin kuuluu uusi naksaus joka ei tule momenttiavaimesta…@MikaVeee wrote:
Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon että tuo sätkän kone on suunniteltu sen ajan öljyihin. Eli jos haluat että kone alkaa kolisemaan, laita vaikka jotkut 5W-50 täyssynteettiset.
Olen tuota yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Käy edelleenkin kuin uutena vaikka synteettisellä onkin ajettu. Mutta eiköhän se ala kolista, kun saa vielä toiset 260 tkm mittariin.
Vm 1985 rättärissäni on viimeisen neljännesvuosisadan ajan käytetty pelkästään täyssynteettistä öljyä. Ehkä jo sitä ennenkin, mutta Ranskassa leimatuissa kolmessa ensimmäisessä huoltokirjamerkinnässä ei öljyn laatua ole mainittu. Suomessa tehdyssä huolloissa 23 tkm ajettuna alkaen moottoriin on laitettu ensin Mobil 5W50 Rally Formulaa, ja ajokin siirryttyä haltuuni parikymmentä vuotta sitten 50 tkm ajettuna olen käyttänyt ensin Teboil Diamond 5W40 ja viimeiset 9 vuotta samaa Diamondia mutta ohuempaa 0W40-laatua. Öljyn olen vaihtanut 8-12 tkm välein aina syksyllä ennen talviseisontaa.
Omien havaintojeni mukaan rättärin kone käy lähes aina liian kylmänä. Öljylämpömittarin mukaan lämpö ei kotimaisissa ajo-olosuhteissa nouse koskaan kuin 60-80 asteeseen, vaikka kesäisinkin on talvimaski edessä ja öljynlauhdutin peitossa. Kesäreissuilla ainoastaan alppiseuduilla on muutaman kerran pitänyt talvimaski poistaa lämmön noustua reilusti yli sadan asteen, kun on noustu kilometrikaupalla jyrkkää vuorenseinää 2-vaihteella.
Luullakseni moottoriöljyjen valmistajat suunnittelevat tuotteensa käytettäväksi nestejäähdytteisissä moottoreissa, joissa termostaatti pitää moottorin lämpötilan tasaisen mukavana noin 90 asteessa. Moottoriöljyt on varmaan tarkoitettu toimimaan optimaalisesti siinä lämpötilassa. Termostaatittoman rättisitikan moottorin lämpötilan taas määräävät kuormitus ja ulkolämpötila.
Koska rättäri on suunniteltu toimimaan myös trooppisissa olosuhteissa, on sen jäähdytin mitoitettu niin, ettei kone kuumene liikaa Saharassakaan. Tästä seuraa se, että moottori käy täkäläisillä leveysasteilla aina liian kylmänä. Sen vuoksi luulen, että normaaliauton talviöljyksi sopiva täyssynteettinen sopii vallan hyvin rättärin kesäöljyksi.
Kun rättärini moottorilla on ajettu kohta kolme vuosikymmentä ja 260 tkm, eikä vieläkään kampi kolise eikä öljyä tarvitse lisätä kuin alle litra kymmenellä tuhannella, en näe mitään syytä tässä vaiheessa siirtyä synteettisestä yksiastemineraaliöljyyn, vaikka se kuinka ortodoksista olisikin.
Terve.
Olen kiinnostunut moottorista ja lootasta,
saako sinulta yhteystiedot?
Timo.Tere.
Tommonen tuli, täytyy vielä laittaa teippiä saumaan.
Timo.Kiiti vinkistä. Varakansia on, näytti vaan venttiilin lautanen aika ohuelta.
Täytyy tutkia loput. Tampereella oli aikanaan hyvä yhden miehen koneistamo
mutta on jo lopettanu. Isompia firmoja ei paljon kiinnostanut kun tarjosin Ford lohkoo.
Timo.Reilu 140 jo jotka ei malta luopua renkaistaan.
No mites ne venttiilit?
Timo. -
JulkaisijaArtikkelit