Kirjoitetut vastaukset

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: MÖÖTTI JOENSUUSSA 17.-18.10. #152940

    Moi,

    mihin aikaan saa tulla paikalle. Ja onko hynttyistä tahi muusta odotusarvoja?

    Pekka S.

    vastauksena käyttäjälle: kytkin #146648

    Hm, voisiko kytkinlevy olla väärinpäin? Luulisi, että se antaisi joitain merkkejä, jos jouset eivät ota yhtää vastaan, ravistaisi ainakin aivan mahdottomasti..?

    vastauksena käyttäjälle: kytkin #146643

    No ompas kimurantti tilanne.

    Historiasta: kone on vaihdettu muutama vuosi sitten ja sillä ajettu ehkä 10000 km. Toimii minusta hyvin, öljyvuotoja esimerkiksi ei ole ollenkaan.
    – Vaihdelaatikko vaihdettu samassa yhteydessä, mutta saatu eri paikasta kuin kone. Heti kohta se leikkasi kiinni, mutta öljyn lisäyksen jälkeen on toiminut moitteettomasti.
    – kummankaan kolaritaustasta ei ole tietoa.
    – edellisen kytkinrempan yhteydessä vaihdettiin ensin pelkkä levy, jolloin kytkin ravisti erittäin paljon. Vähän myöhemmin (ehkä 500km) vaihdettiin myös paineasetelma, minkä jälkeen kytkin toiminut jouheasti.
    – paineasetelma (kolmitassuinen kuten kuvassa) ainakin on valeon, kytkilevystä ei minkään merkin nimeä löytynyt.

    Olisiko se ravistavalla kytkimellä ajelu rikkonut kytkinlevyn, en tässä mitään muutakaan keksi. Siinä tapauksessa ensimmäisen levyn rikkoutuminen jää mysteeriksi.

    Pekka

    vastauksena käyttäjälle: kytkin #146641

    Kiitos vastauksista. Soitin myös Sitroselle ja sain pari hyvää vinkkiä asian edelleen tutkimiseksi. Ensiksi vastauksia tähän: kiinnitysholkit, kaksi kpl, ovat paikallaan ja mutu-tuntumalla kone ja laatikko irtosivat toisistaan juohevasti ilman vääntämistä. Mitään kulumia, hankaumia, kytkimen ravistamista tai ylimääräisiä ääniä ei myöskään ole esiintynyt.

    Mainittua neulalaakeria kampiakselin päässä ei näkynyt. Sen sijaan kytkinakseli istutetaan siihen sopivaan messinkiseen holkkiin vauhtipyörän keskustassa. Sen väljyydestä en osaa sanoa, työntömitalla voisi kai mitata?

    Lisäksi tarkastelin eilisiltana kytkiakselin sivuttaista klappia toista etupyörää pyörittämällä. Akselin sivuttaisliike ei ole suuren suuri, mutta selvästi havaittava – ehkä 0,5 mm. Voisiko tämä olla syynä kytkimen vautioitumiseen?

    P.

    @Lasse1 wrote:

    Kannattaisi ehkä uusia myös kampiakselin kytkimenpuoleisessa päässä oleva neulalaakeri, joka kannattaa kytkinakselia moottorin päästä, jos se on väljistynyt, niin kytkinakseli pääsee heittämään ja ravistamaan, joka voi rikkoa kytkinlevyn. Jos ajaessa oli ravistusoireita likkelle lähtiessä, niin tämä vika tod näköinen. Tietysti kannattaa tarkistaa kohistus, kuten Jukka jo kirjoitti.
    Lasse

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)