Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Terve!
Onpa mielenkiintoinen pohdinta, jonka kanssa minäkin olen askarrellut.
Ihmettelin kun tikku meni juuri ja juuri yläpäästään ensimmäisen
tiivisteuran päälle. Siksi lyhensin alapäästä tikkua.
Nyt sitten kirjoituksen innostamana väänsin alaosaa, jolloin tikku meni
myös yläpään tiivisteestä pohjaan asti.Mitenkä sitten oikea öljymäärä:
Jos on alkuperäinen öljynsuodin, niin oikean merkkikorkeuden saisi
selville kun kaataa huoltokirjassa esitetyn määrän öljyä moottoriin ja
tarkistaa öljyn tason. Ilmeisesti sen tulee olla ylämerkin kohdalla?
Vai voisiko olettaa, että Franskalainen olisi ollut niin viisas, että kun yläpään
tiiviste on pohjassa, niin tikun öljyn-tasomerkit ovat kohdallaan ja öljymäärä on oikea?Terveisin
RexaTerve, ja kiitos hyvistä vinkeistä.
Alkaahan sitä lämpöä tulla kun paikkoja tukkii.
Myös kulku paranee huomattavasti.Rexa
beauté (lausutaan “labuti”), tarkoittaa “Kaunotar” ranskan kielellä!
rexa
Onpa se hieno, olisi hienoa rakennella vastaava projekti.
Kenen valmistama alusta tuossa on?
Rexa
Terve, vastauksia MikaVee:lle!
KYSYMYS: Onko kukaan tehnyt öljynpaine-anturille tuohon siniseen adapteriin jatkopalaa/onkos sitä anturia sovitettu öljyvalon tilalle ? Eikös tuon adapterin ja sorvatun palan väliin kannattaisi laittaa pienenpieni vaikka kuparitiiviste jottei tule “ohivuotoa” öljyfiltteristä ?
VASTAUS: Koitin sovitella T-kappaleen avulla öljynpainemittarin paineanturia alkuperäisen öljynpaineanturin kaveriksi siten, että myös alkuperäinen jäisi paikalleen, mutta paineeseen perustuva anturi on liian suuri. Asensin sitten tuon öljynpaineanturin Bilteman adapteriin, se mahtuu kun poistaa tuon jarrujen jäähdytysputken. Tarkoitatko “ohivuodolla” sitä, että adapteri vuotaa öljyt ulos? Suurin ongelma oli tiivistää anturien kierteet, siksi vaihdoin anturit (myös lämpötila-anturin) sellaisiksi että niissä on oma maajohto (eli moottorin rungon kautta ei tarvita maadoitusta), näin tiivistetahnan käyttö ei vaikuta maadoituksiin. Voisi se Cu-tiivistekin olla hyvä idea, näin suotimen poistaminen ei irroita Bilteman adapteria koneen rungosta niin helposti.
KYSYMYS: Ostin wolkkarin suodattimen mutta taitaa olla niin iso että ottaa lokasuojaan kiinni.
Tuo kuvassa näkyvä Fram PH9104 on ilmeisesti sopivan kokoinen mahtuakseen lokarin ja moteurin väliin ?
Jostain Seat Ibizastako ?
Tuli juuri mieleen että näyttääkö öljynpaine-anturi edes oikeata painetta ollessaan tuossa paikassa ?VASTAUS: Tuo FRAM9014 on käytössä mm. Fiat:ssa. Se on kooltaan 1/3 suurempi pituudeltaan kuin alkuperäinen suodin, mutta ei niin iso että se peittäisi runkonumeroa. Mielestäni öljynpaineanturi näyttää oikeita lukemia koska ne ovat ohjearvojen mukaisia.
Rexa
Terve!
Tästä linkistä löytyi hieman tietoa öljyn lämmönkestosta: http://www.delron.fi/yleista.htm#7″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Lyhennettynä sen voisi sanoa seuraavasti:
Moottoriöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 – 110 °C, jolloin moottoriöljyn lisäaineet toimivat aktiivisesti ja pitävät moottorin puhtaana. Raakaöljypohjaiset öljyt (myös täyssynteettiset) alkavat hajota noin 120°C lämpötilassa. Jotkin kilpaöljyt toimii hyvin vielä 150°C lämpötilassa. Nyrkkisääntönä on, ettei moottoria saisi kuormittaa raskaasti ennen kuin öljyn lämpötila on saavuttanut 50 °C.Tuosta öljynsuodattimen tilavuudesta, tuskin öljynsuodattimen tilavuudella on kovin paljon merkitystä jäähdytykseen (säteilypinta-alan kasvu ei ole kovin merkittävä), mutta sen suodatuskyky säilyy pitempään (ennen kuin ohitusventtiili avautuu) ja ehkä virtausvastus on pienempi kun suodatuspinta-ala on suurempi.
Minulla on käytössä tuo Bilteman adapteriin asennettu lämpömittari ja kuumalla kelillä sain seuraavia tuloksia:
Testilaite: 2CV6
Öljy: Mobil 5W-50
Ulkolämpötila: +30 astetta C
Matkanopeus: 80-90 km/h
Öljyn lämpötila: 100 – 105 astetta C
Terveisin
RexaSen seos muuttui tässä vuoden aikana, siihen lisättiin etanolia niin paljon
että lentokoneen moottorien valmistajat kielsi ko. bensan käytön moottoreissaan.
Nyt täytyy lentää 100 LL:llä joka on paljon kalliimpaa, tai hakea ruotsista V-poweria tankkiautolla!t-rexa
Moro!
V-poweri ei ole enää “lentobensaa”, koska siihenkin lisättiin etanolia 5%.
Aikaisemmat “rottakokeet”, kun V-poweri oli vielä aitoa tavaraa,
se vähensi bensan kulutusta jonkin verran.t-rexa
Terve!
Hyvä tietää että joku on viitsinyt tehdä noin hyvät korjausohjeet,
ja että korjattuja venttiilejä on saatavilla.Ehdin tilaamaan tuon huohotinventtiilin englannista (metalliventtiilillä ECAS 2CV).
Öljyvuoto loppui siihen. Yritin mitata kampikammion alipaineen mutta ei onnistunut,
meinasi imaista vedet koneen sisälle (vesipullo oli maassa).Minulla oli aikaisemmin paikoillaan vuoden vanha piraati-venttiili Sitroselta (68 e),
kumma että se meni pilalle alle 2000 km:n. ECAS:llä ne väitti ettei edes alkuperäinen
venttiili kestä viittä vuotta kauemmin.Terveisin
Rexa😳 …kuvien linkitys ei tainnut onnistua, uusi ja viimeinen yritys:
Terveisin
RexaTerve!
Tilasin ECAS 2CV PARTS:lta metallisella venttiilillä olevan huohottimen, vaikuttaa aika laadukkaalta.
http://www.ecas2cvparts.co.uk/complete-engine-breather-more-efficient-type-made-england-p-1411.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Tässä muutama kuva avatusta venttiilistä:
…ja avattuna myös takaiskuventtiili huohotinletkuun:
Terveisin
RexaTerve!
Mittailin vielä tuota kampikammion alipainetta seuraavin tuloksin:
Testi setup: Letku mittatikun reikään tiiviisti ja vesipullo maahan.
Tyhjäkäynnillä alipaine nostaa pintaa noin 8cm.
Kun kierrokset nousee niin alipaine laskee, kunnes noin
3000 kierroksen kohdalla kampikammiossa alkaa olla jo ylipaine.
Maksimikierroksilla pinta laskeutuu noin 3-4cm vedenpinnan alapuolella (ylipaine).Onko tietoa miten alipaineen tulisi käyttäytyä?
Vaihdoin viime vuonna tuon huohotinventtiilin, mallia ei alkuperäinen (Sitronen).
Näyttää kuitenkin siltä, että vuoto pahenee koko ajan.Terveisin
RexaTerve!
Olipa hyviä vastauksia !
Tuo tiivistekierteiden tukkeutuminen kuulostaa nyt aika hyvältä syyltä,
mutta kuten mainitsit, puhdistus aika on työlästä.Täytyy vain välillä niistä nokkaa… 😛
Terveisin
RexaTerve!
Öljy on Mobil 5W-50.
Sehän tässä ihmetyttää, koska tuossa tiivisteessä ei pitäisi olla kuluvia osia.
Rexa
1. Kysymys oli tosiaan nokka-akselin päästä, ei kampiakselista.
2. Alipaine on hyvä myös suurilla kierroksilla, eli kasvaa hieman kierroksia lisättäessä.
3. Puristukset 9 bar:ia molemmissa pytyissä (6-kone).
4. Öljyä ei juuri kulu, ainakaan 4000km:n aikana ei ole tarvinnut lisätä, ehkä vajonnut tuon vuodon verran.
Toisinaan tuntuu että se vuotaa enemmän ja välillä vähemmän. Olen jopa ajatellut sen johtuvan
siitä, että äkkijarrutuksissa (kaupunkikäytössä) öljy painautuu eteen ja siten pyrkii tiivisteen kautta ulos?
Tulee myös ajeltua suhteellisen alhaisilla kieroksilla, ja tuo “kierre”-tiiviste toimii parhaiten suurilla kierrosnopeuksilla?Terveisin
Rexa -
JulkaisijaArtikkelit