Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jeps, se johtimen toinen pää kiinnostaisi, mutta kun se menee ensin sen putken sisällä ja sitten tuulilasin reunapalkin sisällä jonnekin ja on koko matkalta teipattuna lujasti yhteen muiden johtojen kanssa. Aikamoinen savotta alkaa purkamaan. Jos tietäisi lähdön niin tarkistaisi sen liitännän.
Siis, voisiko se johto alkaa jostain mittaristolta? Joten sen täytyy olla joku paikka johon tulee jatkuva virta akulta?
Tässä tapauksessa taidan suosiolla vetää sen uuden johdon. Kiitoksia asiaan paneutumisesta. 🙂
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenHei ja kiitos vastauksesta!
Käsitinköhän oikein vai väärin, kun en käsittänyt. Mulla on acadianessa katossa valmis valaisin, jossa on keinukytkin kyljessä. Tarvitsisin vain jatkuvaa virtaa. Valokatkaisijapaneeli? Vuoroparkkikytkin? Vuoroparkki?
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenViime kesänä vaihdoin poikittaisen pöntön mutta en saanut liitoksia tiiviiksi.
Eilen otin härkää sarvista ja päätin, että en luovuta ennen kuin putket ovat tiiviitä. Otin uudet klemmarit pois, ne olivatkin vanhoihin verrattuna vähän leveämpiä. Putsasin vanhat klemmarit ja hommasin niihin uudet pultit. Ostin jykevät putkipihdit. Löysättiin poikittaispönttö ja etuputken etupultteja. Pojan ja putkipihtien avustuksella väänneltiin putket niin kohdilleen kuin ne menivät ja kiristettiin asennustahnan kanssa.
Kone käyntiin ja tahnat lensivät liitoksesta pakokaasun mukana.Uusi yritys. Väänneltiin putkia lisää, huomattiin, että poikittaispöntön mutka haittaa taaksepäin menevä putken istuvuutta. Sille ei voitu mitään. Lisää tahnaa ja lujempaa vääntöä. Tällä kertaa lämmitin liitoksia kuumailmapuhaltimella, että asennustahna kovettuisi.
Kone uudelleen käyntiin ja hop! Nyt toimii! Ei kyllä mikään “heittämällä paikalleen” asennushomma.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenEikös noita pressujakin ole kahdenlaisia? Itselläni on yksi kuljin ollut autokatoksessa hengittävän peitteen alla. Suojaa tuiskulta ja pölyltä, mutta päästää kosteuden läpi.
Autojen sisältä olen ottanut kumimatot pois ja lisäksi laittanut bilteman kosteudensyöjäpurkit lattialle.
Pressutallissa on myös lumen painon ja tuulen lisäksi ongelmana maasta nouseva kosteus. Varsinkin jos lumi ympärillä nousee korkealle ja tukkii ilmanvaihdon. On mulla kyllä pressutallikin 😐
Viime talvena lensi pressutalli naapurin ojaan katolleen. Taas tuulee!
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenJesh! Kiitoksia järjestäjille! Homma toimi ja hauskaa oli!
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenTulossa olen! Onko muita, jotka ottaa soittopelejä mukaan? Tuo 32 astetta alkaa jo olla liioittelua…
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenOliskos kenelläkään Koukeroihin tulijalla ehyttä muoviropelia myydä? Siis 2cv6 tuulettajan siipiratasta? Omasta puuttuu palasia ja pitäis saada uusi/ehyt käytetty.
T. Matti Mikkonen
0407636949AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenKertausharjoitukset takana ja Suomen kotiliedet on taas vähäksi aikaa turvattu.
Tänään sain lopulta jollan nippuun ja pääsin koeajolle. Kyllä kelpaa huristella kun ratti ei souda ympäriinsä.
Samalla tuli pestyä vaihdelaatikon kyljet ja muut pölyisen, öljyisen jankkiutuneet ikitöryt moottoritilasta.Nyt eikun kattelemaan, mikä kokoontumisajo osuu kaiken kiireen keskelle.
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenVika löytyi.
Ilman erikoisjoukkojen apua olisi homma varmaan jäänyt aloittelijalta tekemättä.
Matopyörän alla oleva jousi oli palasina. Ilmankos hammastanko meni alakautta kivuttomasti paikoilleen. Nyt on akselikin irti ja uuden jousen asennus onnistuu kivuttomasti. Uusi jousi on tulossa huomenna.
Huh!AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenKiitoksia kaikille asiaan paneutuneille 😆
Ratti ei liiku ylösalaisin, vaan tyhjä liike on ratin normaalissa pyörimissuunnassa. Homma jatkuu… Huomenna on oikea/oikeita rättärimiehiä tulossa ihmettelemään. Pitää yrittää purkaa valmiiksi mahdollisimman pitkälle.
Välillä meinaa usko olla koetuksella, kun pelkän ohjekirjan ja puhelimen avulla yrittää rempata. On mulla tietysti jotain työkaluja myös, heh.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenRaidetankojen päät on ok. Hammastangon hilut on kunnossa ja kohtuu tiukalla. Rattiakselia voi käännellä matopyörän päästä parilla sormella. Ts. ei juuri vastusta, eli klappia on. Tavallaan ratin liike ei välity hammastangolle ennen kuin rattia on riittävästi käännetty, välialue on tyhjää. Tämä on myös nähtävissä kun seuraa rattiputkea käännellessä hammastangon tappeja. Kun ratin tyhjä liike toppaa, näkyy liikettä myös hammastangon tapeissa, joka välittyy raidetangon kautta renkaille.
Tämä johtaa mielestäni päätelmään, että välys löytyy matopyörältä.
Jos ja kun sen jousen saa sieltä matopyörältä esille, niin mitähän siellä voisi olla vikana? Kuoleutunut jousi, joka pitää vaihtaa?
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenKyllä se purkuun menee 🙁
Saapa nähdä miten ensikertalaiselta onnistuu. Eilen oli eka kerta vetarin suojakumin vaihdossa ja raidetangon pään avamisessa ja suojakumin vaihdossa, samoin kuin se rattiputen irroitus. Tässä harrastuksessa “ekakertoja” riittää.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenRatti on nyt ok. Neljä pulttia irti ja koko rattisysteemi nousi booreilta, kun vähän vasaralla koputteli. Sain kaikki osat vielä kivutta takaisinkin.
Mutta…
ratissa on edelleen tyhjää kiertoliikettä n. 10 cm ratin kehältä mitattuna. Seuraavaksi pitää käydä matopyörän alla olevan jousihässäkän kimppuun. Notta, jos se ei paina hammastankoa riittävästi. Eli taas palasiksi. No, tuleepahan laite tutuksi.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenFranzoselta tuli hilut. Liukurengas oli tiukka, sorvattiin tankoa hieman. Samalla viistettiin tangon pää asennuksen helpottamiseksi. Mulla oli kaksi kpl jälkikasvua kaverina, mutta silti oli työläs homma. Vaihdoin liukurenkaan ja ne neliön muotoiset puslat. Alkuperäiset olivat rautaa, uudet pronssia. Kuminen tärinänvaimennin meni tietty uusiksi. Samalla laitettiin voitelunippa pölysuojapellin keskelle. Tärinänvaimenninkumiin reikä nipan kohdalle.
Lisäkysymys:
Samalla kun käytän rattiputken irti, voisin siistiä räpelletyn rattiputken reiän. Muistaako kukaan minkä kokoinen reiän tulisi olla, että tiiviste istuu tiukasti (löytyyhän se kokeilemallakin)? Säästäisi vähän työtä.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti MikkonenJuurikin näin. Tässä on rattilukko toteutettu eri tavalla kuin 2cv6:ssa. Virtalukko on siis irti jo ja samanlaista kuusiokolosysteemiä tässä ei ole. Kyllä tämä tästä…
Kiitos jälleen kaikille.
Oli aika mielenkiintoista tuo puslien vaihto. Ja varsinkin hammastangon takaisinasennus teetti hommia. Henkistä tukea piti soitella pariinkin otteeseen.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen -
JulkaisijaArtikkelit