Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kelluntahaalarit päälle ja sekaan
Mitä camioneten puhallus maksaisi noin.
Taakse löytyisi kutosenkin.Eteen pelkkää nelkkua.
Nelkku maksoi tullessaan markkinoille vuonna -70 hyvin lähelle 7000 mk.
Uutta kutosta kuolasin vuonna -76.Mulla ei ollut 16900 markkaa.Viimeiset kutoset muistini mukaan lähenteli suomalaisella maahantuojalla 35000mk;aaCombi Camppia ei tosiaan kannata varastoida märkänä:
Ei siitä paljon jäänyt.Putket.ikkunamuovit ja perälauta.Jos niistä jollekulle hyötyä on niin ottakoon yhteyttä.
Alustasta ja pohjasta minä tein peräkärryn,jolla omalla plantaasillani voin puita,oksia ym kuljetella 2cv pohjaisen lumikoneen perässä.
Kiitos Jalppikselle.Se tulee hyötykäyttöön.ja aina on akseliston varaosa saatavilla lähellä, jos oma Combi Camppi tarvii..
Kiitoksia Hannu K:lle kuljetusavusta.Kiltahenkeä parhaimmillaan.Varataan Sinulle
Combi Camp 2000 paloja on mulla.Varasin sulle sen päätyikkunamuovin jos tarvitset.
22.10.2011, 12:24 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152454Järjestysmiesasioita hoitaa joku jo.
Möötti on kiltavuoden tärkein juhla.Siellä ja vain siellä kuullaan Killan protokolla.Siellä Raatilaiset ,takapiru ja jaosporvareista vanhin on pukeutunut vanhan kiltaperinteenmukaisesti.Siellä on voimassa vanha kilta-arvo hiararkia.Siellä annetaan kilta-arvot:kisälli,mestari ja vapaamestari.Siellä myös palkitaan ansioituneita kiltalaisia.Tilaisuus jatkuu vapaan seurustelun merkeissä jos Oltermanni niin hyväksi katsoo.Ei sitä tämän ihmeemmin voi selittää.Se täytyy kokea itse.Minulle tämä oli 33:s peräkkäinen möötti.Olen viihtynyt niissä kaikissa.
Killan syyskokous on käytännön syistä nykyään ollut Möötin jälkeisenä päivänä.
Näin ei ole aina ollut.Mutta helpompi Raadin järjestää ne samalla reissulla.
Syyskokous on toinen kahdesta Suomen 2cv kilta Ry.n vuosikokouksista.
Siellä valitaan uusia henkilöitä erovuoroisten raatilaisten tilalle.Hyväksytään toimintasuunnitelmat,ja seuraavan vuode budjetti.
Siis kaksi eri tapahtumaa.Että mitä siellä möötissä.Siellä oli ihan hauskaa tavata tuttuja kiltalaisia juhlatamineissa.
Kiitoksia mukavasta tapahtumasta
Varaosaksi myytkö viidelläkympillä?
Mie ilmottaudun ja rupean harjoittelemaan jo tänään.
Citroën 2CV ei oikeastaan ole auto, vaan eräänlainen lemmikkieläinkategoriaan kuuluva laite. Sen harrastajakerhot kuuluvat maailmalla ja Suomessa todella mittaviin.
Kas kun ei kesäkissa.
Olkatapinvaihtokoulutustapahtuma oli tänään sunnuntaina Kossun pajalla Lahden lähellä.
Ennenhän puhuttiin kauhutarinoita siitä kuinka kovassa olkatapit on.Lekat katkeilee.prässit menee rikki.Lyöntitapit tyssääntyy, yms tarinoita.
Jo 15 vuotta sitten Kärkäksen Vesku toi minulla työkalun, jonka kanssa ko.ongelmia ei ole.
Sillä on vaihdettu parit-kolmetkymmenet tapit,ja vielä toimii.Hommahan alkaa sillä,että lokasuoja ja kolmiopelti otetaan pois(jos mahdollista.)
Käytin tunkkina hallitunkkia.On paljon helpompi.
Pyörä ja vetoakseli pois.
Tärkeä esine on sopiva koivupölli.Se tulee tukivarren alle.On sopivan kova ,muttei liian.
Sen jälkeen avataan olkatapin alapäästä litteän pohjamutterin lukitus,ja pyöritetään se pois.
Rasvanippa poistetaan myös tässä vaiheessa.
Altapäin n.5mm paksulla ja 15cm pitkällä teräspuikolla poistetaan kansi olkatapin yläpäästäTässä kuvassa kannenpoistotappi asemissaan.
Tässä se kansi jo poissa.Kossun versio.
Sen jälkeen työkalu asetetaan paikalleen.Kuten kuvasta huomaa,tappi ei ole pystysuorassa vaan työkalu ohjaa lyönnit oikeaan noin 7 asteen kulmaan.Ja sillä irtoaa.Pari minuuttia pajavasaralla ja olkatappi kilahti lattialle.
Samalla pyörännapa muine osineen irtosi tukivarresta ja korkeussäätörikat putosivat lattialle.Vanhat puslat pois.Ensin yläpää ja heti perään alapää.Käytetään tähän tarkoitukseen valmistettua terästuurnaa.
Kossun versio.
Uudet puslat paikalleen.Tarkista,että eivät ole valmiiksi väljiä.Semmoisiakin on näkynyt markkinoilla.Asennus samalla tuurnalla.Ensin alapää ja sitten yläpää.Varmista että korkeus tulee oikein.
Nostellaan pyörännapakokonaisuus tukivarren päälle ja lyödään uutta tappia alulle.
Korkeussäätörikat ei minulla ole koskaan uutena kaikki mahtuneet,vaan on pitänyt varastoista etsiä käytettyja vähän kuluneita tai ohuempia prikkoja,Keskiprikka jää aina uusi.silleen että ilman väkivaltaa menee.Vähän taisin vasaralla avittaa.Alhaalta vanhalla olkatapilla prikkoja ohjaten koputellaan uusi tappi oikeaan korkeuteen.Auttaa paljon jos on muistanut rasvaa tai öljyä laittaa pusliin ja tukivarrenreikään.
Olkatapin yläpään kansi menee paikalleen kun niitä vanhoja tyssäyksiä viilaa,hioo ja taltalla hakkaa pois.Sitten kun sen kuperan prikan lyö suoremmaksi,se kiristyy tiiviiksi.
Alapään matala mutteri ja rasvanippa paikallen.Rasvaa siitä nipasta sisään.Vetoakseli lokarit ja kolmiopelti paikalleen ,niin se puoli on kunnossa.Eikä paikallaollut katsastusmieskään löytänyt väljää.Kossu oli tässä vaiheessa jo niin paljon minua neuvonut,että sai tehdä sen toisen puolen.
Kossu irroitti raidetangon pään toisin kuin minä siitä pyörännapa konaisuudesta
Viidellä pajavasaran iskulla kolisi olkatappi lattialle.Sitten Kossu vei sen osan viilapenkkiin ja irroitti puslat siellä.Samalla hän myös viilaili kierteet puhtaiksi ja yläpuolen kannen kiinnityspärskeet.
En tiedä onko siinä suurtakaan eroa,irroittaako raidetangon pultit vai ei.Minulla on niiden kiinnipysymisestä joskus ollut huonoja kokemuksia.En varmaan ihan helpolla niitä vieläkään ala irroittamaan.Nopeampi tapa se lienee,ja putsaukset onnistuu helpommin.Tämä kansi on sopivan kokoisella hylsyllä lyöty paikalleen.
Aikaa näihin kahteen olkatappiin kului valokuvauksineen ja neuvoineen kolmisen tuntia.
Voisi sitä sunnuntai iltapäivän huonomminkin käyttää.15.9.2011, 18:23 vastauksena käyttäjälle: Killan 50 v-juhlat – "SÄTKÄLÄN SÄPINÄT" 18.-22.7.2012 #152437Huhti-Toukokuulla joku viikonloppu on sulkavalla talkoot.Seurakunta luvannut traktorikaivurin ja
traktorin peräkärryineen teltta-alueiden puhdistukseen.Kantoja ja juurakoita ylös ja samantien peräkärryyn.Samana viikonloppuna korjataan se katoskin.Varautukaa siihen että mie taas huutelen apua.Varmasti kuvaan samaan malliin.
-
JulkaisijaArtikkelit