Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Olen tarvinnut. -95 kun muutin uudelle paikkakunnalle ja sätkästä hajosi kytkin (ja vähän muutakin), otin Apua-Helpin kauniihkoon käteeni ja soitin paikalliselle sätkägurulle. No puhelu meni pojallensa joka on sattumoisin myös sätkävelho. Ajelin sitten kytkimettömällä sätkällä heidän pihaansa, purettiin sätkä, alettiin hommailemaan osia, hän luovutti lainaksi Dyanen mitätöntä korvausta vastaan jotta pääsin käymään töissä. Kävimpä Dyanella vieläpä hakemassa kymenlaaksolaiselta osakauppiaalta vaihteiston ja kytkimen osat. Sätkä tuli kuntoon, hetkeksi, odottaen seuraavan paikan pettämistä ja yhteydenottoa kiltaveljeen, hän ajeli lähes 100 km/sivu vaihtokynkkä mukanaan, kynkkä vaihdettiin huoltsikan pihassa ja ajeltiin kotio peräkkäin kevättalven yössä. Yhden yön sätkävelho ja vaimonsa jopa majoittivat minut luokseen, siis ennestään heille tuntemattoman oudon kulkijan. Kaikki tämä periaatteella “kiltaveljen etu ennen omaa etua” vaimitensenytoli.
Noista tapahtumista alkoi ystävyys joka on jatkunut näihin päiviin saakka, on kasvatettu lapset samaa tahtia, makseltu asuntovelkoja tahoillamme, siunailtu valtiovallan veropoliittisia ratkaisuja, parannettu maailmaa ym.. Autellaan toista puolin ja toisin miten voidaan, luontaistalouden periaatteella. Joskus sitä miettii että olisipa jäänyt tämäkin ystävyyssuhde solmimatta jos a) sätkä ei olis hajonnut ja b) ei olisi ollut Apua-Helppiä sätkässä mukana. Että näin..
Ohhoh… Täähän on channeloitu nätisti..
Olispa järki riittänyt nuorna miesnä päättelemään tuo Masan kertoman vinkin mukainen menetelmä kartiomuttereiden avaukseen niin olis säästyny monelta tuskalta (niin vyysiseltä kuin menttaaliseltakin).. kippis..
Oon tuollaista laitellu poijjaan mopeedin sekä 2t-perämoottorin tankkiin syksyllä ja ajellu hetken jotta aine kiertää kaasarista läpi. Mulla on sellanen käsitys että tällainen aine estää lähinnä bensan kiteytymistä kaasarissa säilytyksen aikana. En tiedä onko muita vaikutuksia. Kummatkin on lähteneet käyntiin hyvin talven jäljiltä.
Täytyykin katsella mikä mylly omassani on. Olen ollut siinä varmassa uskossa, että -68 mallisessani on 425 cc/21 hp kone. Siihen on rakenneltu ulkoinen laturi jonkin edellisen omistajan toimesta, ja muistelisin että siinä olisi jotain 6-volttisia osia rintapellissä kiinni, ainakin lataussäädin. Mutta en ole varma.
Näistä synthetique-öljyistä vielä; itsellä on (ikuisuus)rojekti Dyane -68, jonka kone (425 cc/21 hp) avataan ja läpikäydään (sis. myös kanavien puhdistus ym) ennen keulalle nostoa, sitten joskus. Onko tälle, ilman öljynsuodatinta olevalle koneelle, parempi käyttää wanhoja 1-asteöljyjä vaiko kuitennii synteettisiä?
Nuista kiinasta ostetuista tuulivoimaloista on ollut hieman polemiikkia, osa on oikein hyviä, osa mitä sattuu. Ainakin jos et tarkasti tiedä mistä tehtaasta tuote tulee, tuotemerkki ei sitä aina kerro. Niin ja todellinen tuulivoiman vuosituotto on käytännössä 10 % nimellistehosta, sisämaassa yleensä alle tuon. Minen mitään näistä tiedä omaan kokemukseen perustuen, mutta olen ilmaisenergia-foorumia seurannut pitempään..
Ootkin varmaan jo tutustunut aiheeseen mutta muillekin vinkiksi yksi monista kotimaisista halvemman energian hyödyntämiseen keskittyvistä keskustelupalstoista:
Joo Enskan tyhjäkäynti löytyi kavereilta saamieni kaasuttimien ansiosta. Edelleen mennään yksikurkkuisella, yhdistelin uudemmasta kaasuttimesta saamani runko-osan vanhaan kanteen, kun kiire oli saada sätkä käyntiin ja latosäilöön. Niin ja säädin sytytyksen uudelleen, oli varmaankin logiikkavirhe/dementia omassa päässä kun ensimmäisellä kerralla syksyllä sytkää säätelin. Nyt lähti käyntiin nätisti. Hakusassa kuitennii kakskurkkuinen kaasutin ja ehkä se 123-boxi, jos tässä rikastuis…
edit: latoon sätkää ajaessa tuli herkästi mieleen Pierre Boulangerin kuulut 2CV:n idean syntysanat. Vain kopallinen kananmunia ja silinterihattu puuttui =)
Ainakin se että jos tukivarsissa on yhtään läpireikää (ruosteesta johtuvaa siis) niin suuri riski on että voipi taittua alle ajossa. On kokemusta tällaisesta 😳
Hiilikuitu ei taida olla ihan edukkaammasta päästä kun materiaalia valitaan..
Aikoinaan rakentelin ihan 8 mm hehkutetusta kupariputkesta bensaputken. En tiedä teinkö jonniisortin rikoksen mutta hyvin se pelasi kun sillä muutaman vuoden ajelin. Olikohan viisasta käyttää ihan vesijohtoputkea tähän?? Ts. reagoiko pitkässä juoksussa bensan aineosiin, liukeneeko kuparista jotain jonnekin tms..
Juu, en tiedä mitä töhnää aikoinaan nelkun pyyhinmoottorin kärjissä oli mutta päälle jääneet pyyhkimet alkoivat toimia aina normaalisti kun nuo kärjet putsasi tentulla tms. Tais olla noin vuoden välein (sätkä silloin itsellä ympärivuotisessa käytössä, ainoana autona) kun tätä tapahtui.
Tai sitten on vain niin yksinkertainen vika että kärjet, jotka virtaa katkovat, ovat likaiset. Helppo tsekata, kotelo auki vaan. Nimim. “kokemusta on” tästäkin viasta.
Tere.. oliko tuossa tuuletusluukun ympäryspellissä myös konepellin saranan korinpuoleinen osa mukana?? Sellaista tarvitsisin..
-
JulkaisijaArtikkelit