Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 134)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Aika koota Dyane-historiat #227216

    Please, palataan ketjun alkuun. Etsin tällä m/s Bore V laivalla tulleita Dyaneja joiden runkonumerot ovat listallla.
    Ovatko vielä liikkeellä ja missä päin?
    Tunnistaako joku omansa?

    vastauksena käyttäjälle: Aika koota Dyane-historiat #227149

    Pitänee katsella kenenkä arkistoissa nämä sitikoiden tuontipaperit ovat. Täällä Turussahan Bore varustamon juuretkin ..

    Keskustelussa näyttää olevan tyrkyllä aika lailla uudempia laivoja 2cv-lastien kuskaamiselle. Tämä omani, M/S ( motor ship ) Bore V
    eli Bore viitonen, on valmistunut 1968 Raumalta 87.59 metrisenä. Runko laskettiin vesille marraskuun 15. 1967. Kuten tiedetään, rakennustyöt jatkuvat vielä jonkin aikaa “ammeen” sisällä. Laivaa jatkettiin vuonna 1971 99,44 metriseksi. Ilmeisesti sitikoiden tilaavievien mittojen vuoksi 🙂
    Laivan IMO numero on 6801080. Monien omistussuhteiden jälkeen sen nähtiin liikuskelevan Kambodsan lipun alla Aasiassa. Päätyi romutukseen toukokuussa 2013. R.I.P
    Bore V kuvan voit nähdä täällä http://rattisitikka.blogspot.fi/
    ( yritin saada sen kuvan tähän, mutta jostain syystä ei sitten millään, Eilen tuo ketjun aloituskuva-punainen Dyane sentään tuli mukaan -eri nappuloita painelemalla..) 🙁 onko ohjeita kuvan laittamiseksi? )

    Mitä tuohon pelkkään Bore – nimiseen tulee, Epäilen että se olisi tullut tällä nykyisellä Bore – matkustajalaivalla, kukapa sen tietää.
    Runkonumeron perusteellahan se selviäisi , niin ja tuontilistoja katselemalla. Oma Tiinani on papereissa -74 mallisena. Miksiköhän? Maahan kun tullut 5/1973 ja valmistettukin jo sitä ennen, olettaisin : )

    Ranskastahan saisi ostaa omien kulkimien valmistuscertifikaatteja – kovaan hintaan. Näin ollen on tyytyminen kulkimen historiaan alkaen tuontisatamassa.?

    vastauksena käyttäjälle: Kipinän vahvistus taskulampun patterilla ? #222834

    …asian tutkiskelun oikeastaan sai alulle löydettyäni wanhan Niksi-Nyytisen. Wanha autoilun pioneerihenki huokuilee sivuilta. Uuden autotekniikan uhreja käy suorastaan sääli, juuri mitään kun ei miesväki voi enää puuhastella pihamaillaan.
    Innovaatiokykyhän siinä sivilisaatiolta ajanmittaan taantuu.
    Tosin Ihmemies “mäk kaivereita” näyttää silti vielä löytyvän: Jollain keskustelupalstalla tämän patteriasia tiimoilta oli kommentti jisa metsään pakettiautonsa kanssa jäänyt oli käynnistänyt värkkinsä kahden akkuporakoneen akun tuella…lähimpään apupaikkaan kun olisi pakkaskävelyä ollut 7 kilometriä..

    Kaikkiin hommiin sopii kyllä erinomaisesti ajatus, että tietää mitä on tekemässä.

    vastauksena käyttäjälle: Moottorin "ihmeelliset" suojapellit #222516

    ….. Olisiko kellään edes yhtä paria myydä – yhteen koneeseen ?

    vastauksena käyttäjälle: kärjettömän sytytysboxin kokemuksia ? #222437

    juu, olen huomioinut tuon keskustelun. Yksinkertaisena laitoksena 2cv-moottori antaa monia mahdollisuuksia virittää, viimeistellä ja virkistää – itseäänkin näillä hienouksilla, evoilla sun muilla.

    Heittämälläni kysymykselläni lähinnä ajattelin meitä tavallisia kulkimen käyttäjiä jotka vielä heilahtelevat kahden vaiheilla vaihtaa vanha härvelinsä, kärki/konkkaboxinsa huolettomaan sytyn synnyttäjään. Itselläni se dyanessa jo on – kokemuksia luotettavuudesta ei vielä niinkään . Näin asetun itsekin samalle viivalle noviisien kanssa.

    Kertokaa ihmeessä kokemuksianne te “tavalliset” kaasupedaalin tallaajat .
    Kärjettömän boxin asennus on sinänsä helpoista helpoin, samoin asetukset – . Mutta elektroniikkaanhan uusissa autossa me kaikki suhtaudumme kammoksuen Kai niitä vaivoja tämänkin laitteen kohdalla on ilmennyt – vai onko?

    vastauksena käyttäjälle: Moottorin "ihmeelliset" suojapellit #222117

    tulipa sopivasti keskustelun aiheeksi – ottaisin mielelläni 2 – 4 tuollaista peltiä (yhteen tai kahteen koneeseen). Liekö näillä suuntansa, vai ovatko symmetrisiä?
    Kenellä tuollaisia joutilaina joutuin ilmoittamaan 🙂 siivonenhannu@gmail.com

    vastauksena käyttäjälle: kaasupolkimen vaihto #174667

    Minulle siunaantui aikoinaan merkilliseksi modifioitu -62 paku. Koska kuljin ei enää täyttänyt minkäänlaisia historiallisia vaatimuksia, ei edes omannut oikein ulkonäöllisiäkään arvoja , päätettiin siihen vaihtaa kutosen “tuliseinä” ts. koko pelti tuulilasin alapuolelta – tuuletusluukun alapuolelta sen taitteen kohdalle, laatikon takana. kaksikurkkukaasari entisen tilalle, kutosen polkimet ja vaijeri kaasarille ei ollut mikään kummallinen toimenpide. Itseasiassa siisti parin illan askare.

    Eiköhän sen saa ilman sitä pellin vaihtoakin. Vaatii sen 2-kurkkukaasarin , poljinsysteemiltä vaijeri kaasarille ilmanputsarin jalassa olevan holkin kautta …siinähän se.
    1-kurkkuisen työntötankoon kutosen kaasupoljin/jarrupoljin yhdistelmä ei käy ilman tuota kääntömekanismia – sellaisenkin kätevä insinööri osaa ideoida ja puuhata kasaan.

    Itse tyydyn ajelemaan 1-kurkkukaasarilla (dyane) . Olisihan tuo kutosen poljinsysteemi tukevampi ratkaisu. Sen takia olen nuo kaikki tarvittavat osat hankkinutkin.
    Pari kertaa on nimittäin talvikengän reunus nyppäissyt lattapolkimen paikoiltaan – eihän se siten eteenpäin kulje ennenkuin on voimistellut itsensä jonnekin alas hapuilemaan työntötangon nuppia takaisin työasemaansa.

    PS. Minulla olisi omasta visiostani vapaana kutosen ilmanputsarikotelo, kaasuheepelit, poljinsysteemi, 2-kurkkukaasari – taitaa olla kaksikin, ylimääräisenä.
    Piti laittaa tuohon nelkkutiinaan mutta verstastilan puutteessa en ala askarrella kadun varrella varsinkaan talvea vasten.

    vastauksena käyttäjälle: 1-kurkku kaasutin/työntötangon lukitus #175000

    @kari80 wrote:

    ..tuo taitaa olla lämmönvaihtimesta..oikea nippelin kiinnitys tulee tangolle ylhäältä päin..kuten Manun kuvassa 9.

    …. muistelisin että mulla olis ollu – olisko -62 pakussa tollanen kaasarin korvalla. – (kutosen koneella/1-kurkku siinäkin jonkin aikaa..)

    Mites tähän lämmönvaihtimen heepelit kiinnität ? Mulla on ihan toisenlaiset omassani…

    vastauksena käyttäjälle: 1-kurkku kaasutin/työntötangon lukitus #174998

    ei tuosta räjäytyskuvasta juurikaan selkoa saa. Tässä tuo “heepeli” kuvattuna. Eihän tämä mikään erityinen ongelmakysely ole – menee melkein akateemiselle puolelle. Ihmettely syntyi kolmisen päivää sitten – kaasu pomppasi päältä pois. Tarkastelu osoitti polkimelta tulevan työntötangon ja kaasarin (1-kurkk.) linkityksen luiskahtaneen päältä pois. Korjasin sen tilapäisesti, mutta jäin miettimään oliko tässä ollut kuvan heepeli vaiko sokka?

    Olisi mukava tietää mihin nämä sopivat –

    vastauksena käyttäjälle: 1-kurkku kaasutin/työntötangon lukitus #174996

    @HENKKA wrote:

    Ettet olisi sekoittanut lämmönvaihtimen samankaltaisiin lukkoihin.

    [url]http://gamma.nic.fi/~2cv/tekniikka/PEDAL.jpg[/url
    Ei, onhan näitä vempuloita rakenneltu ….tuleekohan tuosta linkistä mitään selvyyttä. Linkki on Nallen dyane sivuilta/ pedaali 2 kuvan nippeli nro 9.

    Oma kulkimeni on dyane 4,-74 pedaalisysteemi samaa vuosimallia, kaasari 1-kurkku, kone 6.

    vastauksena käyttäjälle: etuakselin vaihtojuttu – Nyytiset Nro? #172102

    vastaankin itselleni. Löytyi irtolehtipainos. Ilmeisesti olin kerännyt useammasta Niksi-nurkka artikkelista etuakselipakettiin jo aineiston valmiiksi. Onhan näitä koottu muutama puhtaan rungon päälle. kalustettu sisältäkin. Aina on kuitenkin tekevien niksit paikallaan – niitä ei sovi ylenkatsoa 🙂
    Näissä irtolehdissä ei ole sivunumeroja kummempia tunnistimia – mutta Nyytisnumerot eivät itselle, ainakaan tähän hätään ole tarpeen tietää..

    vastauksena käyttäjälle: HANKITTU Tiinan takaoven kahva vasen #175328

    @texwiller wrote:

    Löytyiskö jonkuin rompelaatikosta Dyaneen vasemmanpuoleinen takaoven kahva ? vuosimali 1974 – muovinen harmaa –
    tiiksjarvi (at ) gmail.com

    vastauksena käyttäjälle: Pohjaproppu. #175270

    @Wonderi wrote:

    Mulla kävi reilu 10v sitten sama juttu. Moottoritierampin koko mitalle tuli öljyvana, rampin päässä risteyksessä seisoessa huomasin onneksi toimivan öljynpainevalon. Proppua ei koskaan löytynyt ja mietin kenet soitan hinaamaan. Mutta kätevästi vieressä oli Biltema josta sai uutta öljyä, melkein sopivan pultin ja kierreteippiä jolla sen sai pitämään riittävän hyvin että sai ajettua kotiin.

    Siitä yksilöstä oli joku edellinen omistaja vääntänyt vähän liian tiukkaan öljypropun kiinni mutta oli toiminut semmoisenaan monta vuotta.

    Onpa sellainenkin kohtalo tullut vastaan, että.. Ostettu tampereelta nääs Dyane josta öljyt valahtivat vanana moottoritielle, …öljyproppu oli kiinnitetty öljypohjaan sikaflexilla tai silikonilla …. Tapauksesta on vuosia aikaa – tampereen miestä muistelen vieläkin, etten viitsi edes kaupungin nimeä isolla kirjaimella aloittaa …

    vastauksena käyttäjälle: Dyanen katonvaihto ? #175233

    tiina tulikin tuohon pihalle sopivasti. Tässä näyttäis olevan vain kaksi peltiruuvia sisällä, kokolailla kulmissa. Availin toisen jolloin katon kulma nousi -ok. Siitä se takareuna noussee. Samalla on hyvä vaihtaa kumitiiviste luukun ja katon väliin.
    Kiitti vastauksestasi 😉

    ps. Asennuksen jälkeen: olihan siellä niitä ruuveja, ulkokulmista yhdet molemmin puolin, sisällä kolme.
    Sitroselta hankittu katto sopi paikoilleen todella hyvin. nepparit omilla kohdillaan – oli melkein mukava pingotella paikoilleen.

    Uuden luukkutiivisteen laitto vaatii näköjään takaluukun nostamisen paikoiltaan jotta saa puhdistettua vesikourun. Vanha, lyttääntynyt tiiviste näyttää olevan fixattu jonkinlaisella punaisella liimalla/tahnalla ( 1973 ) paikoilleen.

    vastauksena käyttäjälle: pääsiäismysteeri – jarrut #174714

    @setä wrote:

    Kävi samalla lailla ja syynä oli pääsylinterin päässä olevan kumin antautuminen.
    Jos siinä on sama sylinteri kun 74-mallin2cv niin kumia voi joutua vähän aikaa haeskeleen.

    no joo – kävin katselemassa ja kopeloimassa värkkiä pihalla. kaikin kohdin kuivaa ja kohdallaan joten pisti epäilemään myös pääsylinterin männän tiivistettä. Laatikossa kellarin syvyyksistä löysin edellisen pääsylinterin sekä yhden uuden männän – ties mistä hankkinut sen. laatikkoa eikä muutakaan identifiointiin tarvittavaa ei kuitenkaan ole. Tarvinnee hankkia uusi heepeli kokonaan. Edellisen pääsylinterin vaihdoin arvatenkin samasta syystä muutama vuosi sitten. Siksi aivoni sulkivat aktiivisti saman vaivan toistumisen .. 😐 Dyaneni on jarruheepeleiltään mallia -74 joten samoilla asioilla ja askareilla ollaan?

    tässä “varamännässä” lukee Bursa 361.4 ja numerot 503078 en tiedä sopiiko kumit tähän vai onko mäntä entisistä kulkimista ( kutosista tai -62 pakusta?)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 134)