Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
@Akaile wrote:
Huopatossutehtailta.
http://www.lahtiset.fi/fi/sivut/yhteystiedot.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.alhonhuopatehdas.fi/” onclick=”window.open(this.href);return false;
no niinpä tietysti. kiitos. oletko tilannut valmiina putkena ( laiskuus, laiskuus…) vai levynä? – ja minkä paksuisena voi tilaukseni tuonne jättää?
Haluan nämä Tiinaan. Nykyisten superlon-pahviputkien tilalle. Tykkäsin nimittäin aikanaan – jostain syystä, 62 pakuni lämpöputkista.
Näiden kohtaloksi tuli vaan restaurointikiireessä roskalaatikko – kun olivat toimineet hiirenpesinä vuosikaudet.nyt kun aihe on esillä – ylettääkö hammastangon kruunumutteria kiristämään akseliputken päästä ? Kitkavaimennin tietty ensin tukivarren päästä irroitettuna. En muista enää kuinka syvällä mokoma on.
kiitos näistä kokolailla tyhjentävistä vastauksista. Pirteä -40 vuotias osoittautuikin näköjään luultua/arveltua – ainakin puoltavuotta vanhemnmaksi. Kakkukahvit voinee silti jälkikäteen nauttia.
Tuontilaiva, Bore V on pikaisen webbiselailun tuloksena päätynyt sittemmin kaukoitään – viimenen vanavesi johtaa Campodzaan. Sen koommin ei siitä ole kuultukaan. Listoilla lukee poistettu tai kadonnut.
Tuo ranskalainen sivu oli hyödyllinen, samoin killan arkiston tuontitaulukot. On mukava taustoittaa kulkimensa historiaa – suosittelen muillekin.
Citroenin arkistoihin ei taida päästä käsiksi. Luuletteko, olisiko valmistenumeron perusteella löydettävissä vielä lisää tietoa – esim “synnytyslaitoksen ” paikasta ja näiden Suomeen tulleiden vaunujen roudausreiteista tehtaalta lähtösatamaan, missä esim tämä Bore V on köllötellyt.omassa tiinassakaan luukkua ei ole. tankkia on parikin kertaa pudoteltu alas -ei siinä sinällään mitään, kokovartalovoimisteluahan se vaatii. Luukku olisi kuitenkin ihan paikallaan ettei sitäkään jumppaa tarvitsisi tehdä ( kaupunkilaisen alituinen ongelma = verstas parkkipaikalla )
Olisiko jollain dyanen mitat tai tieto sen verran esillä, että osaisi sanoa vaikkapa mitan varapyöräkotelon etureunasta bensa-anturin keskelle – (peltitankki) Keskilinjallahan se muuten on. Vai jääkö anturi kuitenkin koria kannattelevan metallituen alle?
Kuvittelin leikaavani reiän tankin ollessa paikallaan ( ei sentään rälläkällä kuitenkaan ). Reikä sopivan kannen mukaan mitoitettuna.
Syvä mielenkiinto heräsi nyt tuohon enimmäkseen piilossa pysyttelevään kytkinmysteerioon ja sen painelaakeriin. Ausrûcklager – saksaksi. Katselin nimittäin niitä ebay.de – sivuilta. Sieltä löytyy Kager-laakereita, joku osittain muovinenkin ( lienee kuitenkin nailoninen) googlaa : ebay.de KAGER Ausrücklager 15-0050
Missä vuosimalleissa mahtaa olla rajapyykki vanhan ja uudentyyppisten painelaakereiden asennuksiin tehtailla ?
Onko nämä sidoksissa ” tähtimallisen” ja “käpäläkytkimen” välillä ? Entä mitä eroa on näillä kytkinasetelmatyypeillä, noin niinkuin käytännössä? Sopiiko kulkimiin kumpi tahansa?@texwiller wrote:
dyane näyttää teettävän askaretta- huomiotahan se on kaivannutkin.
Kytkinasetelma vaihdettu, uusi vaijeri ja painelaakeri. Viimemainittu on nyt alkanut huutaa (lämmitessään?) – Muutama kilometri menee sitten se konsertti alkaa painettaessa kytkinpoljin alas vaihteensiirtoa varten. Sama juttu moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paikallaan ollen.
Vaihteet menevät ajossa sujuvasti päälle eikä kytkinkään luista. painelaakerin jousi päässyt irti osittain? ..jolloin laakeri kulkee hiukan vinossa ja vapautettaessa palaa paikalleen ???Onko kokemuksia tämmösestä vaivasta ?
Lainaanpa omaa tekstiä kun kenelläkään ei vastaavaa ole sattunut. Purin Dyanen – se se ikävin puoli aina asiasta onkin repiä kaikki pellit ja johdot että pääsee varsinaiseen asiaan, mikä nyt kulloinkin sitten onkaan.
Moottori pois – kytkinsysteemin osaset esillä näytti kaiki olevan ok. Painelaakeri paikoillaan, asetelma hyvin kiinni. Kytkinlevyn irroitus – siellä kaiki ok. Silmälaakeri ok. Asennus takaisin: Jätin uuden kytkinlevyn ja asetelman mutta kaivoin nyt varaosalaatikkoon kulkeutuneen entisen painelaakerin jousineen ja asensin sen vanhalle paikalleen. En halunnut ottaa riskiä kolmannesta peräkkäisestä purkutyöstä. Kas kummaa – kaikki niinkuin ennenkin. Ei minkäänlaista ylimääräistä ääntä poljinta painettaessa. Nyt on ajettuna jo 100 kilometriä ..Lähetin probleemilta tuntuneen Valeon painelaakerin tarkasteltavaksi, mutta eivät nähneet siinä vikaa.
Oma tuntuma vanhan ja uuden välillä eroaa siten, että vanha, vaikkei kovin vanha sekään ole (max 4 vuotta) rullaa hyppysissä kevyesti. Uusi Valeo taas on nahkeasti liikkuvainen.
Onko näitä painelaakereita useampaa sorttia – ” pyörivä painelaakeri tulikin sätkään vasta myöhemmin. “
Tiina on mallia 74, kone ehkä nuorempaa. Kytkinremppa tulee eteen niin harvoin, että ehkä tuntuma siihen unohtuu. Vaikeahan se ei ole. Ohjuritappinakin on vanhasta laatikosta akselinpätkä joten asetelman keskitys sujuu leikiten.
Muutenkin selkeästi “ihmisen käsityskyvyn” ulottuvilla : )@Isoo-Jukka wrote:
Jotain sinnepäin: http://www.2cvtools.com/id190.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
tollanen lattaraudan näköinen on parempi – istuu kitkan pinnassa väännön aikana.
Putkimallinen minulla onkin – tänään sen kanssa ähelsin puolisen tuntia. Putkimallisessa vääntö kun tulee sen verran ulompaa, ettei yksin hommatessa työ oikein luista… kun ei edes kaikki käyvät ruumiinosat tahdo riittää operaatioon.
Tuo lattamallihan ei ole vaikea tehdäkään; lattaa kolmekymmentä -neljäkymmentä senttiä, puolentoista sentin pätkä putkea, sentti pyöröterästä... joskus tuntee itsensä idiootiksi kun luulee askartelu-auton omistamisen tarkoittavan sitä, että kaikki mukamas tarvitsee tehdä itse.
Eihän se vierasta ole. Huollot ja koko joukko rakentamisia on takana – kolme sätkää peruskorjattu viimeistä jenkaa myöten vuosien saatossa. Muita sitten soveltuvin osin. Elämän tilanteen muutosten sanelemana pakosti joutuu nyt tilanteisiin,
Ajankohtaista – Laakerin vaihto onnistui hyvin, mutta napalevyn tiukkuuden takia kului tunti jos toinenkin pioneerityön merkeissä. >Tänään järki voitti, 💡 ajoin moottoriverstaalle napalevyn ja tukivarren kanssa: Kymmenen minuuttia ja napalevy oli puristettu prässin avulla laakerin silmään. Hinta viisi euroa. Paikallisen huoltoaseman tee-se itse hallin vuokra on 20 senttiä minuutti.
Tukivarren vaihto sujunee kesäisessä säässä ulkosalla suorastaan ilolla. Olenhan sen vaihtanut jokunen vuosi siten kadun varressa pikkupakkasessakin.
Musta Hattuinen Mies wrote:Hioppa se laipan laakerin sisään menevä osa kiiltäväksi hienolla hiomatuukilla niin luistaa paremmin laakerin sisään..
Pakastin saattaa olla kokeilun arvoinen laipan kutistuksessa..
Kun saat menemään riittävän pitkälle niin vetarin mutterilla menee loput.. 💡
PS: Kait se laakeri on oikeaa kokoa.. :shock:[/quotelaakeri on oikea- oli niin kovin nihkeä liukumaan laakerin sisään. ehkä kesäisellä lämpötilalla oli osuutensa asiaan? molemmat laajentuneet juuri ja juuri sen verran, ettei homma onnistunut perille saakka. ulosvetäjää tarvittiinkin seuraavaksi .
sopiva vastakappale ulosvetäjän pultille löytyi vanhasta raidetangon päästä tulppineen joka asettui olkineen juuri sopivasti vetoakselin reikään.– kiillotettu napalevy lohifileen ja viimevuotisten mustikoiden seuraksi – ja uusi päivä – uusi yritys.
kiitos kommentistasi !
ei kai näissä napalevyjen mitoissakaan lie eroavaisuuksia? reiällisten ja reiättömien välillä koska laakeri on sama ?
– kiristysrenkaan momentti on aikamoinen, kirjassa 35-40 kgm- oma momenttiavain päättyi 22:een , sillä pääsi millin puolentoista päähän entisestä piikkauksesta.@rustman wrote:
Tylsä terä?
Kyllä sen poraamalla pitäisi irrota. Sama homma edessä lähipäivinä Acadianeen. Laakeripaketti tuijottaa minua autotallin pöydältä 😯Niinhän se laakeripaketti tuijottaa täälläkin. Syynä on että kolot on nuijittu tunnistamattomiin.. Mutta kyllä tämä ehkä antautuu ja lähtee kunhan saan tukivarren ruuvipenkkiin. Parempi työasento.
@Wonderi wrote:
Minä kun en pussihousu ole niin korjaan/vaihdan takimmaista pakoputkea vain pakuversion malliseksi eli takapyörän eteen vasemmalle päin päättyväksi. Siinä poistuu samalla monta muutakin ongelmaa jäätymisvaaran lisäksi. Eikä mielestäni tule yhtään uutta ongelmaa. Edes ääni ei juuri muutu.
eihän tuo lyhyt pakoputkenpätkä vieras laite ole. Onhan niitä wärkeissä ollut. Pakussa lyhyt putki tahtoi vetää pakokaasuja sisään..miten lie aerodynamiikalla ollut sormensa pelissä?
Kunhan sellaisen saan käsiini vedän pussihousut jalkaani ja puristan klemmarilla kiinni. Mistä muuten niitä vielä saa ?@Isoo-Jukka wrote:
Pakoputken saa helposti jäätymään umpeen (vaikka reikä olisikin) niin, että käyttää sätkää melko pitkään tyhjäkäynnillä pakkassäällä. Sitten sammuttaakin moottorin ajamatta kulkimella tai antamatta kierroksia koneelle ennen sammuttamista. Kone voi myös omia aikojaan sammua, kun jäätä alkaa muodostumaan eikä pakokaasu pääse etenemään ulkoilmaan.
Bensatankin korkissakin on tosiaan pieni ilmausreikä ja jos se menee liasta tukkoon, voi tosiaan käydä niinkuin Texwillerille.
Kiitos lämpimien ilmojen, toimii taas. Ääni oli kuin wanhalla tupakkamiehellä aamuisin. Bensakorkki on sen verran väljä – vanha lukollinen ruotsalainen kun on .. ( rosvon ruuvimeisselillään avartamakin..) ettei siitä ollut ilman tiristäjäksi. Oletan syynä olleen lopultakin pakoputken jäätyminen. Ajoin Tiinan tiukkaan ylämäkeen ( huoltsikan rinteeseen ja annoin siinä kaasutellessa valutella putken putipuhtaaksi. Pesin siinä samalla ilmanputsarinkin joten henki kulkee kevyesti taas. Ensi vuoden pakkasia ajatellen asialle pitänee suunnitella jotain.
tilasin tuon tuolta samasta osoitteesta, ebaystä. paketti tuli neljässä päivässä kotiovelle. todella hienosti – eikä ollut kallis !
@Akaile wrote:
Onhan tuolla järjestelyllä mahdollista järjestää tilat kahdelle renkaalle edestä, esim. Raid-touhuja varten 😉
Syvennys konepellissä vie sen vararenkaan paikan sieltä konehuoneen puolelta ellei halua laittaa sitä nokkapellin päälle sellaisenaan?
Ei tällä mitään käytännöllisyyden kanssa ole tekemistä, ellei sitten ajattele että pelti pysyy paremmin kiinni kovalla tuulella – jos vaikka heepelit isrtoaa. Painavampihan nokkapeltiä on nostaa jos sinne on asiaa. Tosin voi olla että varapyörä sen koneen päältä pitää siitäkin heivata sivuun. Sama vaiva, melkein.
vähän niinkuin tähän tyyliin, mutta Dyaneen.Juu – Dyanen konehuoneessa varapyöräni on matkustanut poikittaistangolla leväten, myös takalaatikossa, joskus kattotelineelläkin.
Ihan kosmeettinen asiahan tämä – kaiken lisäksi lienee turhuuksien turhuuskin. Siksi kyselenkin olisiko joku jo kyllästynyt sellaiseen ja halukas omansa myymään sieltä tallin orsilta roikkumasta.. -
JulkaisijaArtikkelit