Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
hommahetken ja muutamien virstojen jälkeen voin arvella vian olleen 1-kurrkkukaasuttimen kohon varren messinkiliuskaan syntyneen kolon johon neulaventtiilin kärki ilmeisesti takerteli aika-ajoin.
Vaihdoin kohon, tosin samalla myös kaasuttimen paperitiivisteen ja ongelma näytti poistuneen. Kohon lipareessa oli selvä, vieläpä hiukan epäsymmetrinenkin kuoppa – mistä lienee syntynyt koska aiemmin en tällaista ole nähnyt – ei näkynyt oikein kummoistakaan jälkeä vanhoissa, varalle jätetyissäkään.@texwiller wrote:
@setä wrote:
Kanttiladahan on se missä on paljon ysikympin mutkia, esim viis yli yheksän lada eli 2105.
Ei siis samara tai se paineilmalla viimeistelty malli. Noi taitaa olla ihan tarvike kamaa.
Hella merkillä ainakin motonetissä ihan hylly tavaraa.
Timo.Motonetistä turusta hain tällaset h4 -umpiot, parkkivalolla :
Hella 1A3 002.850-031
motonetin nr 48-4015
hinta 31 euroa ja risat.nyt tarvitsisin vielä Dyanen Cibie- peltipohjiin sopivat umpiopohjat, heijastimen laadulla ei väliä mutta korvakkeet pitäisi olla ehjät. Nämähän pitäisi olla ilmeisesti vasen ja oikea? ( vai olikohan ne valonjen kiinnikkeet säätöjuttuineen erilaiset ollenkaan – pitää käydä tarkistamassa???)
Olisiko kellään ylimääräistä umpioparia ( lasiahan ei tarvita ). (tiiksjarvi@gmail.com)Nämä hellan umpiot kuitenkin näyttävät sopivan dyane-umpioiden pohjiin kuin valettuina kunhan hiukan muokkaa (leikkaa) niiden pohjia avarammaksi polttimon kantaa varten.
@setä wrote:
Kanttiladahan on se missä on paljon ysikympin mutkia, esim viis yli yheksän lada eli 2105.
Ei siis samara tai se paineilmalla viimeistelty malli. Noi taitaa olla ihan tarvike kamaa.
Hella merkillä ainakin motonetissä ihan hylly tavaraa.
Timo.Motonetistä turusta hain tällaset h4 -umpiot, parkkivalolla :
Hella 1A3 002.850-031
motonetin nr 48-4015
hinta 31 euroa ja risat.nyt tarvitsisin vielä Cibie- peltipohjiin sopivat umpiopohjat, heijastimen laadulla ei väliä mutta korvakkeet pitäisi olla ehjät. Nämähän pitäisi olla ilmeisesti vasen ja oikea? ( vai olikohan ne valonjen kiinnikkeet säätöjuttuineen erilaiset ollenkaan – pitää käydä tarkistamassa???)
Olisiko kellään ylimääräistä umpioparia ( lasiahan ei tarvita ). (tiiksjarvi@gmail.com)Nämä hellan umpiot kuitenkin näyttävät sopivan dyane-umpioiden pohjiin kuin valettuina kunhan hiukan muokkaa (leikkaa) niiden pohjia avarammaksi polttimon kantaa varten.
mikähän mallityypiltään tämä “kanttilada” on jos vaikka laitan tilauksen postissa menemään maailmalle ilman mallia – siis dyanen umpiopohjia.
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Kannattais kuitenkin tarkistaa se neulavettiin kunto..
Jos siinä neulassa kartio on kulunut kuopalle niin pitää vain satunnaisesti tai ei kunnolla..
Bensan korkeushan siinä yksikurkkuisella on säädetty niillä tiiviste rikoilla… 💡hmm…prikoilla? voitko selventää tätä vielä? Näitä kaasarirunkoja ja osasia kun on koottu tallin laatikoista ja kokemuksia on vain 2-kurrkuisista tähän saakka – missä nämä prikat – neulaventtiilin alla – siis kaasuttimen kannessa neulaventttiilin jengoissako?
@Akaile wrote:
Sellaanen pilteeman kaareva kiintoavain (jarrusäätötyökalu) auttaa tuohon ahtaaseen tilaan.
nyt kun on kyse ilmeisen erityisen sopivasta työkalusta – mikä mahtaa olla Bilteman tuotenumero tuolle kalulle?
Luettelossa on kaarevia ns käynnistysmoottoriavaimia 11-102 ja 19-1455, toinen kiinteä ja toinen räikällä. Onko kyse jommastakummasta näistä? ❓Näitä räikällä varustettuja kiintoavaimiakin on – taittuvana räikkä-päänäkin, mutta sellaisen varsi 14mm on kovin lyhyt. mahtaako edes tuo taittuva räikkäpää sopia etujarrurummun etumutterille sekään.
Kyllä vanhoilla, suorillakin kiintoavaimilla pärjää mutta jos hyvä työkalu on tarjolla, niin mikäs ettei.
Olen käyttänyt 14 mm kiintoavainta josta lenkkipää on sahattu pois jotta siihen saa putkesta väsätyn jatkovarren momenttia tuomaan.juu, kyllähän etupään käyttöjarruja, sekä rumpu että käsijarruja on säädetty jo kolmekymmentä vuotta. Aina katsastajan ja omaksi iloksi mittarit kokolailla tasan ( siellä katsastusasemalla) eikä suinkaan nollilla-tasan.
Sattui vain waka-vanha niksinyytinen käteeni artikkeleineen ja kikkoineen. Samalla tuli mieleen tuo kaverini konsti, mutta en sitä sen paremmin jäänyt pohdiskelemaan vaan oitis kiirehdin tälle tekniikan alttarille kyselemään
Ajatus lienee kaverillani ollut että käsijarrukahvan vetämällä “pito-asentoonsa”, liinat ovat kiinni rummussa. Muttereita tiukkaamalla löysät pois – ja vapauttamalla käsijarrun olisi säätö ollut paikallaan.
Mutta kun ajattelee asiaa, käsijarruthan pitää silloin olla jo alunperin tasan ottamassa, eihän hommasta muuten mitään tulisi. joten “nahistelu-pyörityksistä” ei laiska pääse kuitenkaan eroon. Laiskuudestahan tässä vain oli kyse.Itse olen säätänyt Mustahattuisen tapaan vaikka pyörien ” nahistelu” niitä nostiskelemalla vie aikaa ja voimia vanhenevalta ihmiseltä. Kengät on siis säädelty edessä erikseen ja käsijarrut näppivoimin nekin omalla vuorollaan.
Sen sijaan epäkeskot ovat saaneet väistyä. Kuljin näkyy selviävän sekä liikenteestä että katsastuksestakin hyvällä ja tasaisella pidolla.
Nykyiseen yleiseen tapaan esittää turvallisuuten liittyviä vastuukehotuksia – viitaten, en kuitenkaan epäkeskoja kehoita kenenkään käyttävän jos citroen ei niitä ole alunperinkään ajoneuvoosi asentanut. Ymmärrän kyllä epäkesko-systeemin ainoaksi oikeaksi – mutta ei tuo ole näyttänyt vaikuttavan kenkien epätasaiseen kulumiseenkaan -tiedä sitten syytä.Tuo Bilteman avain sensijaan vaikuttaa senverran intresantilta, että se lienee haettava työkaluboksiin. Ruotsalaiseen hienohipiäisyyteen on sen verran luotettava että uskon laastareita tarvittavan huomattavasti vähemmän.
näinhän se on kun on uusi kuljin kyseessä. Kun ja jos kukaan ei ole mitään ropeloinut johtojen päät ovat kuin ennenkin.
Näiden kanssa vaan on niin että poikkeuksetta on joutunut toisten askareita korjailemaan – toisten vanhoilla kun ajellaan.Kritiikki tehtaan vihreisiin johtimiin ei sinänsä mielestäni – sanotaan nyt sitten vaikka että teoriassa – ole turhaa. Johtimena on aivan sama mikä sen väri on mutta ihan kuin sähkökaavio olisi “otettu kirjaimellisesti” ohjeeksi jakamalla johdin kahteen jos kaaviossa sellainen solmun kuva on ollut.
Auton sähköpiireihin kuuluu valasituspiiri, käynnistyspiiri jne.. kaikki tietenkin lookisesti tarpeen .
Jos värkki on varhaiselta seitkytluvulta – todennäköisesti johdinnipuissa löytyy solmittuja, eristysnauhalla tai sähköteipillä koottuja väliniputuksia ja -liitoksia, sivuun vedettyjen johtimien värit vaihtuvat kesken kaiken, jopa paksuudetkin ..niin, eikä niiden päässä tietenkään ole niitä kytkentäkaaviossa olevaa värikoodiakaan ole välttämättä.
Onnellisiahan te olette joilla niitä on.Kyllä se pää sieltä tietty löytyy, kyse on vain etsimiseen uhratusta ajasta. Senpä takia unelma sähkökaaviota vastaavasta “sähköverkosta” onkin vaihtumassa unelmasta todeksi.
(Tässä värkissähän oli moottorin öljyproppu liimattu “kiinni” öljypohjaan jonkinlaisella siliconilla, ei edes sikafleksillä – sitä konetta ei enää ole mutta antanee kuvan 2cv-harrastuksen laadusta – ) Meitä on moneksi.Kadunvarsi-harrastajan asema on myös toinen verrattuna siihen jolla on talli, jopa lämmin sellainen käytössään.
Jälkimmäisen haltijalla on rajattomat mahdollisuudet askarrella nippelikysymysten kanssa – mutta annas olla kun
on pakkasta ja lunta – tai sadetta rankkaa. Kysyy tukivarren vaihto aitoa talvisodan henkeä..
Mutta tämä on jo toinen juttu..sanoisi Kipling..ps. olisko muuten uusille ja vanhoillekin harrastajille hyvä laatia pohdittu ja yksinkertaistettu vianetsintäkaavio. Toisinsanoen ensin tarkistettavat kriittiset piuhaliitinpaikat: virtalukon pohjan 2-3 liitintä, huom. oikeine värikoodeineen, puolan johdot, startin plussasta lähtevä ohut johdin…solenoidin lattaliitin..? Joskus on kyllä syynä ollut myös puolta alas syttyboxilla oleva lattaliitinkin ( irti). mutta lähinnä sellaiset okulaarilla katsottavat “vaihe 1” -kohdat.
Näitä kun näkyy olevan kysymyksissä silloin tällöin sikoja, eikun vikoja haettaessa ( vrt nyt tämä oma sulakeprobleemakin joka ei kuitenkaan ollut itse laturin sulake jota kovin usein tarjotaan tarkasteltavaksi kohteeksi).@Musta Hattuinen Mies wrote:
Ne vihreät johtimet voi olla vielä liitetty nipun sisällä yhteen,, joten 1 vihreä onkin vähän matkan päässä kaksi vihreää..?? 😯
Nähty ja koettu on sekin asia. haaroituksia on kuin pasilan asemalla.
Kävin – tämä nyt on vähän sellainen “Olipa kerran” -juttu, Pääsin käymään autotehtaalla.
Siellä näin mieleenpainuvan näyn, jota vieläkään en ole unohtanut: Tomeralla täti-ihmisellä oli edessään kojelauta – mittaritaulu siis, nurinpäin jonkinlaisella pukilla.
Äärettömän helppo sinne näytti olevan johto-spagettipuuroa lykätä – kuin pappa grandioson kotona ikään, Sutjakasti homma sujui, mutta sitten aloinkin kovasti sääliä sitä hemmoa joka ehkä pari vuotta myöhemmin yrittää taivutella kroppaansa siihen etulattialle, pää nurinniskoin väännettyä saadakseen jonkinlaisen hahmotuksen johdostosta.@Musta Hattuinen Mies wrote:
Kyseiset kaaviot ja linkki lisä info sivustolle löytyvät myös 2cv-Wikistä Tekniikka osiosta…
En sitten tiedä moniko edes katselee meidän Killan tietopankkia..
Ilmeisesti helpointa on kysyä aina asiat uudelleen täällä keskusteluissa… ❓juu kiitos, perille meni. tässä kun pohdiskelee puolittain ajatukset siellä konepellin alla vaikka kotosalla tämän keskustelupalstan puitteissa istuskelisikin, tahtoo jäljelläoleva puolikas ( niistä ajatuksista) olla sen verran halvaantunut ettei
toimi täysin loogisesti.
katselin nyt – siellähän näitä olisi ollut roppakaupalla -2cv wikissä. Olenhan sinne itsekin jotain lykännyt.@Jasu wrote:
@texwiller wrote:
Mistähä kirjasta tämä kaavio on peräisin?
Haynesista… 😆
olisiko eri painos?? Piti oikein ottaa silmä käteen mutta ei auttanut, tässä on pelkästään näitä “niputettujen” johtojen kuvia lukuisia eikä sivujakaan ole poissa. Mustia sormenjälkiä tosin näkyy sitäkin enemmän olevan. 😆
Mutta pääasia -kiitos vielä nopeasta avusta -tuosta kaaviosta.Tuosta pitäisi käydä selville latauspiiri…
kiitos – tästähän piuhojen paikat selkiää. Autobooksin sitikka-korjausoppaassa on idioottimaiset kaavat, samoin Haynesin kirjassa. Molemmissa johdot esitetty nippuina eikä väritkään omassa stemmaa ( enään..).
Mistähä kirjasta tämä kaavio on peräisin?@Jasu wrote:
https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=6446
Tuosta näin aluksi, samoja asioita käsitelty lähipäivinä.
Latauksen merkkivaloa ei Sätkään alkuperäisillä vermeillä saa, muihin kuin tasavirtalatureilla oleviin ja sitten eräisiin varsin harvinaisiin versioihin vaihtovirtaissa joissa tuo merkkivalosysteemi on toteutettu erillisellä purkilla…
Jännitteensäätimeltä ei solenoidille pitäisi mennä piuhaa, joten jos jotain menee niin varsin hämärää taitaa tosiaan olla..?
No pisti varmaan tuo solenoidpiuha sinut ihmettelemään.
OIKAISU: tarkoitin virtalukkoon samaan tappiin kuin josta lähtee puolalle sähköä:
“Jännitteensäätimen toisesta liittimestä johdin virtalukolle samaan piikkiin kuin PUOLALLE lähtevä johdin?”katselin kyllä tuon testausjutun läpi. Kyselen oikeastaan saadakseni selkeän ohjeen kuinka johdotus menee. Vedän uudet johtimet koska vanhassa nipussa on joukko muita ohitettuja, aikaisemmalla omistajalla kärvähtäneitä johtopäällyksiä. Tarkoitus uusia koko nippu kesän aikana.
RaunoT wrote:Itse ostin muutama vuosi sitten Motonetista. Selailin jo Motonetin sivuja ja oheisen linkin mukainen säätäjä löytyi 2CV:lle, 13,5€. En tosin muista onko tämä sama kuin ostamani.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=11-3016″ onclick=”window.open(this.href);return false;kiitos, käväisenpä katsomassa heti maanantai-aamuna.
@Akaile wrote:
Releillä, H4 umpioilla ja kunnon piuhoilla ei tarvitse tiinan keulaa alkaa rakentamaan uusiksi. Aivan varmasti riittää valoa 55/60w tai jopa 80/100w polttimoilla ja jos ei riitä niin mikäpä estää laittamasta lisävaloja? Lisävalotkin ovat sirompi ratkaisu kuin sätkän keula tiinassa.
No myönnetään, myönnetään – takana on turhamainen ajatus ” sätkäistää” tiinaan ulkomuotoa. Kaipaan niin kovasti näitä edellisiä “oikeita sätkämallejani” joista olen luopunut.
Onhan minullakin lisävalot etupuskurissa . Vaan en näistä puskurilisävaloista erikoisemmin tykkää – ovat vaan “jaloissa” huoltoa tehdessä..
Tiinankin “valopukin” olen löytänyt sieltä pellin alta, ei se siitä… enkä sitä koko keulaakaan – pisaralamput vaan.. -
JulkaisijaArtikkelit