Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tässäpä tämä takalokarin uusi kulma paikoillaan, paikallisen peltipajan jäljiltä:
Sitten Taaborista paluumatkalla ohitin rekkoja motarilla.. selkeästi vauhti lisääntyi kun laskettiin amia 5 cm 😀
Verrattuna aikaisempiin on tämä ami ehkä hieman pirteämpi menemään, mutta myös taloudellisin.. vain 5.5l/100km.. Hyviä asioita molemmat.
Näkeekö muuten vaihdelaatikosta jostain numeroista laatikon valmistusvuoden? Pieni epäilys, että laatikko olisi ihan uusi, kun on niin kirkkaan värinen ja sellainen keltainen tarrakin on siinä päällä vielä tallessa..
Nyt öljyjä vaihtamaan…
Eilen kun ajelin kehä III mietin, että eikai vaan täällä oo käyty suolaamassa.. sitten ajatukset päätyivät tulokseen, että kyllä ne suolausvälineet on jo laitettu kesälaitumille.. väärässä siis olin.. toivottavasti eivät kuitenkaan olleet ehtineet to iltana tai pe aamuna jo suolailemaan tai aikaisemmin viikolla..
Tänään ruostevaurioiden korjausputki aloitetaan.. päivän päätteeksi seuraavat läpikäytynä:
– rintapellin kansi ja sen alta löytyvät (toivottavasti ei paljoa löydy..)
– oik. takalokarin rutattu/kitattu päätypala vaihdetaan ja samalla korjataan pikku skrubu takakontin oik. takaylänurkasta
– vanhat sivupeilit irti etulokareista ja niiden asennusreikien paikkausSeuraavalle kerralle jää: (toukokuun lopussa nämä kuntoon)
– kynnyskotelot vaihto/korjaus
– sivulattiapellit vaihto/korjausKesällä sitten ehkä vielä:
– takasisälokarien / stopparien kiinnikkeiden viereisen kohdan pikku korjaus
Ja viimeisenä ruostevauriona: (katotaan missä välissä ehtii tähän perehtyä..)
– sivuikkunoiden liukukiskojen/-tiivisteiden vaihto.
Noiden jälkeen pitäisi pahin ruostetauti olla hoidettuna… toistaiseksi.
– J
Toudella komea kokonaisuus, vanteiden väri toimii.
MYYTY.
Tälläinen löytyi auton takakontista kun hieman siivoilin vuosien pölyjä.. Löysin takapenkiltä Ranskassa myös etanan kotilon, mutta en nyt muista minne sen tallensin.. Tämä pitää säilyttää kulkimen onnen amulettina, jotenkin nyt ymmärrän “Rat Rod” termin taas hieman paremmin.. 😛
Napsasin iltakuvan suomikilpien kanssa ja on siinä jotain muutakin pientä uutta, eli punaiset takavilkut (ilman photoshoppailua).. eiköhän katsastusmies tuommoiset hyväksy..
Eli oisko tässä amissa nyt sitten toi vilkkurele semmoinen kuumalankatyyppinen ja tuossa vilkkukytkimen yhteydessä.. mitään muutakaan vilkkureleeksi tunnistettavaa en löytänyt ainakaan kun nopeesti tutkin..
Mitenkäs toi kuumalankasysteemin sielunelämä meneekään?
Moro Henkka!
Ny voisin sen säätötyökalun ottaa lainaan kun ami on nyt käytössä, siis jos vielä joutaa? Saatko sen mukaan, jotta ois siellä missä satut kulkemaan? Eli jos vaikka sulta töistä tai jostain muusta sopivasta paikasta johon satutaan samaan aikaan hakisin?
t. Juuso
o5o-3363486
@Akaile wrote:
Oletko mitannut kuinka paljon lataa?
Mittasin ja 14,5V lataa.. taidan kokeilla uudella/toisella vilkkureleellä ja masa neuvoi myös tarkistamaan jotta millaiset ovat vilkkujen lamput arvoiltaan.
Tänään oli siis ami ekaa päivää ajossa ja kylläpäs oli taas mukavaa… Amilla kun kulkee, niin usein kuulee parkkiksella/huoltoasemalla kysymyksen: “Mikä vuosimalli?” harva uskaltaa kysyä, että “Mikä merkki ja malli?”.. Tänään noi kysymykset taisi mennä 4 – 1.. eli yksi kysyi että “mikäs auto se tämä on..” 😀
Ami liikenteessä ja kilvetkin sain juuri laitettua paikoilleen. 8)
Tuosta Motorolan laturista vielä.. oliskohan se vuosi ollut 88 tai 83, eli Visa aikakausi täsmää.. Epäilen että vilkut ja ainakin takavalot saavat liikaa Voltteja moottorin ollessa käynnissä.. Vilkut ovat ajossa mallia super-nopeat ja takavalot tosi kirkkaat, mutta silloin kuin moottori ei ole käynnissä toimivat vilkut about normaalinopeudella..
Mistähän tälläisen “ominaisuuden korjaamisen” voisi aloittaa? Liittyiskö jotenkin tuon modernin laturin ja alkuperäisen eroista, säätimestä, vilkkureleestä, vaiko jostain ihan muista? Akku on uusi ja systeemi tietty 12-Volttinen kuten 67-vuoden amissa kuuluu olla.
@dieselflosse wrote:
Moikataan, kun kohdataan!
Jep.. muistaakseni ollaan ajeltu samoja teitä..
Kehä III lännestä Vindintielle itään aamupäivisin.. ja Vindintieltä III:n länteen iltapäivisin..
Nätti on ami! Oma kuljin laitettu taas liikenteeseen.. keskiviikkona ehkä töihin sillä.
@amikasi wrote:
Tuota motorolaa on ollut monessakin keskieuroopan rättärissä. Hieman tehokkaampi kuin muut. Olisikohan ollut ilmajäähdytteisen visan laitteita? Käy suoraan tavan kuutosen vaihtovirtalaturin tilalle. Laturin vuosimalli on tuossa tyyppikilvessä AN-kohdassa. Luulisin, ettei ole alkuperäinen 60-luvun laturi.
Joo huomasin itsekin tuon AN-kohdan tuosta omasta valokuvasta.. aivan ei saa originellikuvasta selvää mitä siinä lukee.. täytyy kurkata tallilla ensi kerralla.. Toi Motorola/Ami6 lisävarustepussi tuossa kuvassa ei kuitenkaan näytä kovin tuoreelta, joten vois sen perusteella arvailla, että noita motoroloita on ehkä laitettu jo 70-luvulla..
Tänään taas 1 tunnin pikavisiitti tallille. Kunhan kävin kattomassa jotta kuljin on tallessa, pora tuli mukaan joten ranskalaiset kilvet sain vihdoin irroitettua ja vähän sovittelin niitä mustia suomalaisia, mutten vielä sentään kiinnittänyt.. Tässä kuvia muutamien kommenttien kera:
Takakilven alta paljastui alkuperäinen rekisterinumero. 61 on Departement de L’Orne. Harmi ettei Ranskassa ilmeisesti saa rekisteritunnuksella mitään omistajatietoja.. vielä en ole saanut selville alkuperäisten (ainoat käyttäjä lisäkseni) ilmeisesti jo tuonpuoleiseen siirtyneen omistajapariskunnan nimeä.. Tiedossa on pieni kylä Aiglen lähellä, josta kuljin on kotoisin.. jonain päivänä sinne tehdään reissu ja selvitetään taustatiedot.
Sitten kuva sisätiloista, penkit ovat varsin siistissä kunnossa, skai/simili gris.. kuskin penkissä sivussa pieni siisti 2cm viilto, muuten todella hyvässä kunnossa. Likaiset kuin mitkä, lähes 20 vuoden pölyt/liat koristavat penkkejä. pitää pestä jossain välissä pois. Edellinen omistaja osti auton 1993 tuolta alkuperäiseltä omistajapariskunnalta, muttei koskaan käyttänyt amia, vaan se oli hänen autotallissaan yli 16 vuotta. Tähän toiseen omistajaan sain yhteyden netin kautta ja siten selvisi myös nuo vähäiset tiedot alkuperäisistä omistajista.
Sitten konepellin alta pari kuvaa.. Täälläkin on likaista mutta muuten ihan siistiä. Imuäänen vaimentimen ja akkuraudan jo maalasin uudelleen, kun ne oli sinisiä.. Niitä kun putsasin, niin alla oli ihan ok-kuntoiset alkuperäiset maalit.. Moottori ja vaihdelaatikko ovat täysin rasvattomat ja putipuhtaat, erikoinen homma, kun muuten on pölyistä ja likaista, täytyy ihmetellä niitä lisää jossain vaiheessa.. bensapumppu ei mielestäni ollut alkuperäinen ja töötti oli jokin aikakauden erikoistöötti tai ainakin erilainen kuin kahdessa edellisessä -67 amissa.. tää on sellainen jännä simpukan mallinen kiekura.
Veikeä on myöskin laturi, Motorola merkiltään.. Ami 6:een olen nähnyt Marshalin tekemään Motorola-sovitesarjaa, joten oiskohan tuollainen nyt sitten tässä kyseessä, laitoin kuvan tuosta varustepaketista tuohon samaan kuvaan.. Onkos nämä Motorolat yleisiäkin ja miltäköhän aikakaudelta, tietääkös joku?
Ens kerralla ku käyn ni laitan ne suomalaiset kilvet paikoilleen.
Pääsiäistä kaikille! t. Juuso
-
JulkaisijaArtikkelit