Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Joo kyllä 123UNI pitäisi oikeassa valinnassa olla, eli 3:n M4 koneelle… (Huippunopeuden suhteen ei kulku muuttunut 123:n asennuksen jälkeen.. käy vain tasaisemmin ja hiljaisemmin..) Hieman yritimme laittaa myöhäiselle 123:sta, toivottavasti käänsimme pakettia oikeeseen suuntaan.
Eilen illalla avasin vielä sen alkuperäisen kaasarin ja puhaltelin kanavat ja suuttimet.. Aika nokinen oli kauttaaltaan kaasarin sisus mielestäni, onko normaalia?
Vielä en ehtinyt kaasaria vaihtamaan ja kulkua testaamaan, mutta jos menohalut ei alkuperäisellä kaasarillakaan löydy, niin sitten voihan se olla, että venttiili on mennyt, kun siitä alkuperäisestä imupakosarjasta ne reijät löytyi ja faija sillä aika pitkän koeajolenkin silloin ajoi muutamine isoinen ylämäkineneen..
Jos se eteen tulee, niin miten/missä tommonen venttiiliremppa kannattaa tehdä?
Kyllä se aivan varmasti Ami 6 kaasari on, mutta nyt saatoin löytää jotakin, kun löytyi mielenkiintoinen taulukko tuolta Internetistä :D..
Eli eroa on noissa kaasareissa. Oma auto on aivan viimeisiä, joissa vielä 40 PICS2 kaasari ja sitten 67 loppuvuonna tuli amiin jokin pieni muutos “venttiilipuolelle”, jolla saatiin 2 hevosvoimaa lisää ja samalla sitten kaasari vaihtui PICS3-malliin viimeisiin M4 koneisiin..
Täytyy tutkia, että missä tuo ero on, jos tuon upouuden kaasarin voisi sittenkin ottaa käyttöön pienellä muokkauksella.
Tälläinen taulukko tuo:
AM (Ami6)
9/63>4/64 Solex 40 PICS*
4/64>4/67 Solex 40 PICS2*
4/67>5/68 Solex 40 PICS3*
Vielä on mysteeri selvittämättä..
Nyt on taas se upouusi kaasari paikoillaan, 123 sytytys about-kohdillaan mutta ei kulje oikein hikiseen kuin sen 99 km/h ja edelleen ihettelen tota seosruuvin “toimimattomuutta” tässä uudessa kaasarissa.. voisikohan tää olla tolta osin jotenkin erilainen, kun on uudempi malli.. itse ruuvi ainakin on erilainen; ruuvarilla säädettävä, kun taas tossa alkuperäisessä on se sormillä pyöritettävä iso punainen nuppi.
Alkuperäisellä kaasarilla (ja litralla liikaa öljyä) kulki sentään sen 107 ja siinä seosruuvikin “toimii”.. Tosin tyhjäkäynti oli huonompaa varmaankin roskien johdosta.. Täytyy vielä avata toi alkuperäinen kaasari ja puhallella suuttiet ja kanavat ja kokeilla sillä.. josko se kadonnut n. 10 km/h sitten palaisi.
Yhdet kiiltävät lisää paikoillaan, tässä kuva herra Bertonin ami-linjauksista:
Vielä painiskellaan pienten kulkuongelmien kanssa.. mutta eiköhän ne selviä aikanaan.. Kaasareita on vaihdeltu tiheään, nyt on 123 asennettu ja käy kyllä niin nätisti.. mutta viimeiset tehot puuttuu yhä, vääntöä on kyllä hyvin.
Tänään tuli myös vahingossa ajettua lenkki litralla liikaa öljyä koneessa.. 😳
No nyt on laturi korjattu, 123 uni asennettu ja se alkuperäinen kaasari vaihdettu takaisin paikoilleen.. illalla käyn koeajolla testaamassa onko kadonnut 15 km/h palannut konepellin alle.. Jännittää. 😀
Startti-spräytä ostin, mutta en ehtinyt imuvuotoja testaamaan… ehkä hyvä näin, olisi varmaan koko auto palanut kun oli niin lämmin päivä. 😀
👿
ei pääse amilla ajelemaan ei niin millään.. uusi tullut imu-pakosarja vaatii myös hitsaamista/korjaamista.. toinen imupuolen laipoista on irtoamispisteessä.
Toivoa on, että huomenna saisi alkuperäisen palikan vihdoin takaisin korjauksesta ja pääsisi sitten kasaamaan autoa ja kokeilemaan.
Olen antanut isseni jymmärtää jotta alunperin amin kapselissa on leveämpi se ulkoreunus.. 2cv kapsulassa kapeampi…
Oiskohan myös 2cv azam-malleissa ollut toi amin kapseli käytössä..
Mulla voi olla semmoinen kapea-ulkoreunainen 2cv kapseli joka joutaisi.. voin tutkia, jos kiinnostaa.
Nyt kun on näitä konehuoneen palikoita irrallaan.. niin käytin tilaisuuden hyväksi.. kaasarin päälle imuäänipöntölle uutta pintaa..
Toi on niin keskeisellä paikalla, että siistittynä sillä tekee hienon vaikutelman moottoritilaan.
tämän näköiset olivatten tulpat.. tosiaan reikiä imu-pakosarjassa + kaasarin säädöt pielessä…
Nyt varmaankin sitten tehrään niin ettei konetta lähdetä tässä vaiheessa enempää aukomaan, eli venttiilinvälykset 0.20:iin, vanha kaasari kokeeksi takaisin paikoilleen kunhan saan imu-pakosarjan (joku uuden tai korjatun..) Sytytykseen 123-uni vielä paikoilleen ja sitten sormet ja varpaat ristiin, että tuo mystinen käyntihäiriö joka ilmestyi tuon upouuden kaasarin myötä olisi kadonnut..
Ensi viikolla jossain vaiheessa toivon mukaan ehkä kenties taas ajellaan..
Juu ota mukaan vaan, tulen vaikka sinne Kylmälään sitä kurkkaamaan/hakemaan, jos suinkin vain aikataulut osuvat kohdilleen. Soittelen vaikka tässä vielä.
Nyt mitattiin Bilteman mittarilla puristuksia:
Kylmä kone, josta imu-pakosarja irroitettuna:
Kuskin puoli: 10.6
Repsikan puoli: 10.1Repsikan puolen venttiilit on säädetty 0.15:sta.. tarkoitus vielä muuttaa ne 0.20 kuskin puolta ei ole vielä edes ehditty tarkistamaan.. Kone siis ami 6 AMM (M4)
Tulpista toinen (se mikä oli ainakin viimeisellä ajetulla 15 minsan lenkillä repsikan puolella) oli hieman nokinen ja toinen normaali.. Faija sanoi tosin vaihdelleesa tulppia jossain välissä puolelta toiselle ristiin, kun ihmetteli uuden kaasarin käytöstä.. Eli nokisuus voi teorissa olla toiseltakin puolelta..
Onko noissa puristuksissa tarpeeksi tai tarpeeksi vähän eroa, jotta voisi jotain päätellä?
Korustuisikohan ero, jos kone olisi lämmin?
Onko mitään testiä mitä voisi tehdä ilman, että kone käy?
Imu-pakosarja on korjattavana, kun siinä oli laatikon taka ylänurkassa 8mm reikä + pari halkeamaa pakopuolella..
Moikka juuri laitoinkin tuonne toiseen ketjuun kysymyksen tosta imu-pakosarjasta.. jotta josko olisi oikeanlainen ja ehjä, niin kiinnostaisi kyllä.. Onko siinä semmoinen lenkki kiinnihitsattuna imuputkessa kuskin/pakoputken puolella?
Vähän off-topic sori, mutta pakko kysyä Kimmolta:
Onkos se ehjä toi löytynyt amin imu-pakosarja? Ja onko se kaupan?
Onko siinä pakoputken lähtöpuolella imuputkessa semmoinen kiinni hitsattu lenkki? (lenkki on 67-mallin imuäänenvaimentimen kiinnitys-/tukijousta varten..)
-
JulkaisijaArtikkelit