Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Nyt on kaikki hitsattavat hitsattu ja homma siis sopivasti voiton puolella.. Tässä GH:n varustemaski paikoillaan:
Huomenna viimeistellään hommat ja ihmetellään miksi toinen takapyörä ei oikein meinaa pyöriä.. jarruja kurkistaa täytyy. Vielä uskon, että rekisteröinti tapahtuu ensi viikon aikana.
Lattian ja takakontin viimeistelymaalaus jääpi myöhemmin tehtäväksi.
😀
Tuore kuva.. aika hyvä fiilis oli kurkata tämän kuntoisen rungon alle. 😀
Vielä tähän asiaan palatakseni… Vielä en ole ehtinyt autoa ja koukkua keskenään koskaan sovittelemaan ja nousi tuossa esiin sellainen juttu, että tämä ERKAn koukkumalli taitaa kiinnittyä tuosta koukkupäästään takakontin pohjapeltiin, johon siis pitää kai tehdä 4 reikää… (Koukun mukana seurasi sellaiset vastaraudat noihin kiinityskohtiin, jotka eivät näy kuvissa.)
Kun tämän aikanaan hankin, niin aina hieman ihmettelin noita kiinnityksiä, mutta ei tullut mieleen, että näin… Ei ehkä minulle se kaikkein mieluisin kiinnitystapa.. toisesta päästä tulee sentään runkoaisoihin kiinni, toivottavasti ei aiheuta tuhoja takakontin lattiapellille, jos sitä joskus jotain vaikka amin perässä yrittäisi nykiä.
Eilen pääsin amilla kurvailemaan siirtoluvalla ja hyvin tuntui kaikki autossa toimivan.. jos kaikki menee hienosti ja kevään tulo jatkuu suotuisasti, niin ensi viikolla voisin käydä katsastuskonttorilla rekisteröintikäynnillä ja kukatietää ehkäpä saataisiin taas yksi kuljin lisää suomalaisiin kilpiin.. 😀
Eikös se niin ollut, että kesärenkailla saa ajaa 1.3. alkaen?
Hieman on projekti taas edennyt;
*) Toinen takalokareista on sisäpuolen koloista kotelosuoja-aineella ruiskittu ja sitten kiveniskumassalla myöskin vuorattu.. toinen odottaa vielä massa-ainesta, mutta kotelosuojat on jo sumutettu siihenkin..
*) Paikalliselta peltisepältä on varattu vastaanottoaika ensi viikonlopuksi, eli jonain kuivana päivänä ensi viikolla pääsen ajamaan auton tallilta peltisepälle.. ..noin 2 kilometrin keinuttelu tiedossa, tuskin maltan odottaa. Tuolloin siis vaihdetaan repsikanpuolen lattiapelti ja kurkataan samalla missä kunnossa on kolmiokotelon pohja.. Samalla on tarkoitus korjata myös takasisälokarin pieni ruostevaurio… Katsotaan miten käy..
*) kaikenlaista pikkuosaa hankittu sekä 123uniin päätin pitkän pohdinnan jälkeen sijoittaa.. katsotaan miten sen kanssa käy.
Kysymys) Onko pissapojan letkujen läpiviemiseen kajuutan puolelle jokin hyväksi havaittu reitti? Mitään valmista reikää ei ole löytynyt.. Ajattelin, että jos tekisi repsikan puolen lämppäriputken kylkeen reijän ja vetäisi letkut sisätiloihin sitä kautta.. samaa reikää voisi sitten käyttää myös sumuvalojen kytkimen johdolle.. Onko huono idea, mielipiteitä, muita ideoita?Tässäpä linkki mielestäni hienoon yksilöön, jonka joku voisi hakea Suomeen 😀 Jos vaimon kanssa ei olisi sopimusta harrasteautojen lukumäärästä, niin tämä voisi olla kiva.
M4 kone ja kaikki ilmeisen alkuperäistä. Lähtisi varmaan aika edukkaasti.
@turtl3 wrote:
..3-5cm pidempi miinusjohto akulle on myös tehtävä..
Tarkemmin kun tuota kuvaa katselen, niin ehkä voisin myös vaihtaa ton ostamani Piilteema akun sellaiseen, jossa noi navat olisi toisin päin.. ..onkohan kuitti vielä tallessa.. 😛
Vihdoin pääsin eilen käväisemään tallilla ja napsasin samalla konehuoneesta kuvan samalla kun sovittelin uutta akkua ja akkurautaa ja asentelin pissapoikazydeemin suuttimen konepeltiin ja vesipyssypumpun hanskalokeron alle/viereen.. Kuva konehuoneesta eiliseltä. (Taidan väkrätä varapyörälle semmoisen kankaisen suojapussin tässä jossain vaiheessa ja 3-5cm pidempi miinusjohto akulle on myös tehtävä…)
Alunperin oli ideana, että jos suoraan museorekisteriin laittaisi keväällä, mutta kun on tarvetta siirrellä autoa tässä keväällä, niin tulee kuitenkin halvemmaksi laittaa ensin tavallisiin (mustiin) kilpiin ja ajella rauhassa ja sitten museoida kuljin myöhemmin..
Kevättä odotellessa 8)
@Jasu wrote:
Eikös se ollut AMI8 mihin se ns. kutosen kone (M28/1) tuli, AMI6:ssa ollen tämä ns. AK:n kone (M4)..?
Eikun hetkinen, olihan sitä jo AMI6:ssakin, ihan loppuaikoina..
Mieli tekisi sanoa, AK:ssa ollen M4 eli ns. AMI6:n kone, eikös se nuinpäin ennemmin? Amiin kai se ekana 6-kone tuli ja siitä sitten muihinkin kulkimiin kopioitiin
😉
Joo 1968 loppupuolella tuli se uusi M28 kone.. Onkohan Ami 6:n ja 8:n lisäksi ollut muissa malleissa kaksikurkkuinen kaasari käytössä jo 60-luvun puolella.. Mitenköhän Esim. Dyane, AK.. Taisi ainakin 68/69 6-Dyanessa olla M4 kone, vaiko?
Ami 6:ssa ( ei ole tietenkään rättäri 😀 ) tuli kaksikurkkuinen kaasari uuden koneen mukana vuonna 1968.. oisko ollut sitten se ensimmäinen kaksikurkkuinen malli..
Amin keulalla. Kone on AM M, eli M4 kone.. Tuossa ami 6 67-vuosimallissa on se M4 sarjan kaikkein viimeisin ja tehokkain wanhus-kutos mylly, peräti 28 hevosta tallissa.. hirvittävä menijä. 😀
Löysin verkosta myös vastauksen tuohon omaan kysymykseeni, eli olit Jukka oikeassa tuon eri mittaisuuden kanssa.. vaikka puola onkin tuossa “lähes” keskellä, niin alunperin on toinen tulpanjohto 50cm ja toinen 60cm.
Varmasti ei ole käytännössä merkitystä.. oletan että ovatten kuitenkin ainakin tuossa amissa saman mittaiset kun puola osuu niin hyvin keskelle.. Mietin vain, että jos haluaisi juuri samanpituiset kuin mitä ovat olleet tehtaalta tullessa, niin olisko toi pituus se 50cm vai 60cm? ..kun ei pääse mittaamaan omasta kulkimesta, siksi kyselin..
Kiitos kannustuksesta sitä tarvitaan aina.. Kova hinku on saada menopeli valmiiksi, mutta hitaasti etenee asiat.. tämmöistä taiteilua on tämä vapaa-ajan, työtilojen ja ja muiden suhteen.. onneksi on kaikenlaista pientä hommaa mitä voi väkräillä projektin eteen vaikkei itse kulkimen kimppuun aina pääsisikään. (Tänään meinaan hakea uuden akun ja uudet tulpat ja tulpan johdot…)
Ne muutamat pienehköt peltityöt mitä tuossa on pitäisi saada kyllä nyt kuukauden sisään vihdoin tehtyä.. Itse kun ei osaa rälläkkä-/hitsaushommia, niin täytyy löytää jostain osaava tekijä, joka suostuu/ehtii amia ehostamaan.
Taas sain hieman ami-projektia edistettyä, ERKA mallinen vetokoukku tuli siistittyä/entisöityä:
-
JulkaisijaArtikkelit