Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tarvittavat osat löytyi.
Vasemman puolen voisi ehkä saada ylikoko tapilla korjattua. Oikean puolen tukivarressa olkatapin reikä oli jo niin väljä, että ei onnistu enää ylikoko tapillakaan. Se oli myös yläpäästä soikeaksi kulunut.
Samalla tavalla oli mun -76 vuosimallin 2cv6.ssa lyöty valmistenumero runkoon etujalkatilan kohalla. Eikä rungossa ollu minkäänlaista tyyppikilpeä missään.
Jostain löysin tiedon, että kyseisen vuosimallin kutosiin ei läheskään kaikkiin ole tehtaalla laitettu runkoon minkäänlaista tunnistekilpeä tai lyöty valmistenumeroa. Katsastaja varmensi rekisteröintikatsastuksessa valmistenumeron oikealle etupenkin ja oven väliin lattiapeltiin. Myöhemmim vaihdoin koko rungon uuteen kuumasinkittyyn, joten enää ei oo rungossa missään valmistenumeroa. Eipä oo kyllä katsastuksessa viime vuosina edes kyseistä asiaa tarkistettu.Tarkoitus ois ihan ite vaihtaa ne venttiilinohjurit.
Täytynee vähän antaa lämpöä ja varovasti irrottaa vanhat ja uudet ohjurit laittaa pakastimeen joksikin aikaa ennen asennusta.Ajattelin myös pakoventtiilit vaihtaa uusiin, koska muistaakseni ainakin toisen pakoventtiilin varsi on kulunut. Onko kokemuksia, mistä kannattaisi hankkia venttiilit, kun joillakin on ilmeisesti pakoventtiilejä katkennut ajossa.
Noista venttiilinohjureista mietin, että tarviiko hankkia ylikoko ohjurit, vai saako vakiokokoiset ohjurit pysymään kansissa kiinni vanhojen irrotuksen jälkeen?
Viime kesän venttiilivarrenkumien vaihdon jälkeen meni vähän aikaa, että kone ei syönyt öljyä oikeastaan ollenkaan. sitten jossain vaiheessa alkoi taas syödä öljyä.
En avannut venttiilikoppaa, mutta vahva epäilys on, että sama tiiviste on noussut pois paikaltaan.
Tässä talven mittaan olen asiaa pohtinut ja muistui mieleeni, että pakoventtiilin varressa taisi näkyä hieman kulumaa. Yksi mahdollinen syy sille, ettei tiiviste pysy paikallaan, voisi olla myös pakoputken liiallinen vastapaine. Moottorina on 2cv6 burtonin 652cc männillä ja sylintereillä. Pakoputkisto on muuten vakio, mutta loppupäässä on yksi läpivirtaava vaimennin lisätty, jonka ulostulopäähän tein moottoripyörissä käytetyn dB -killer tyyppisen ratkaisun. eli ulostulopäähän laippa ja pienemmällä halkaisijalla oleva putki vähän matkaa vaimentimen sisään. äänet ainakin hiljeni huomattavasti, mutta mahdollisesti putkisto ahdistaa liikaa ja pakokanavaan syntyvä paine puskee venttiilivarren tiivisteen irti, koska venttiilin varsi on kulunut. Ajattelin tässä keväällä tai alkukesästä vaihtaa ainakin pakoventtiilit ja niiden ohjurit uusiin. Samalla voisi vaihtaa työntötankojen suojaputket, koska niisstä on lohkon päästä murtunut palasta pois. Putket kuitenkin tiivistyi hyvin lohkoa vasten uusilla tiivisteillä ja jousilla.Joko on Akaile kokemusta 10w60 öljyistä sen verran, että voi sanoa miten paineiden suhteen käyttäytyy? Muistaakseni joskus oli sitruunapatongin puolella juttua moottpriöljyistä ja joku siellä mainitsi, että sätkän koneissa kuten muissakin ilmajäähdytteisissä koneissa kannattaisi käyttää esteripohjaisia öljyjä, koska niissä viskositeetti pysyy paremmin kuumana. En tosin tiedä onko minkä verran eroa perinteisiin öljyihin 80-90 asteen lämpötiloissa. Itse kokeilin yhen kerran motocrosspyöriin tarkoitettuja esteripohjaisia 15w50 öljyjä vähän aikaa, mutta erään sattumuksen vuoksi ne poistuivat koneesta hetkessä. Litrahinnaltaan ovat selkeästi kalliimpia, mutta mun ajomäärillä kerran vuoteen öljynvaihdolla ei suurta merkitystä öljyn hinnalla oo. Nykyään saa esim. Motonetistä esteripohjaisia moottoriöljyjä
Lisäyksenä vielä, että sisemmän venttiilinjousen sisähalkaisija täytyis mitata, niin voisi valita sopivan tiivisteen. Kerron kyllä sitten, minkä ajoneuvon tiiviste on sopiva, niin ei tarvi muiden taistella saman asian kanssa
Semmoista tuossa mietin, että varmin tapa saada pysymään ventriilinvarren kumit paikoillaan, olisi asentaa sinne semmoset tiivisteet, joissa on peltilaippa pohjalla. Jos joku vois mittailla venttiilin ohjureiden ulkohalkaisijat sekä korkeuden kannnen pinnasta ja isomman venttiilinjousen ulko- ja sisähalkaisijat, niin vois alkaa etsiskellä sopivaa tiivistettä koneeseen. Venttiilinvarsien halkaisijat on imu 8mm ja pako 8,5mm. Eli periaatteessa molempiin kävisi samalla sisähalkaisijalla oleva tiiviste. Helpointa ois ottaa mitat irtokannesta, jota mulla ei nyt satu olemaan. ohessa kuva tiivisteestä, jonka tyyppistä ajattelin soveltaa sätkän moottoriin
Joo. Eipä tuolla mikkään mahoton kiire oo tässä tilanteessa
Voisko tuosta Karin tekemästä versiosta saada mittoja, niin vois rakentaa itelle vastaavanlaisen. Näyttää ihan pätevältä kyseiseen hommaan. Helpottais paljon, jos selviäis hommasta ilman kansien irrottamista. Vaikka toisaalta pitäis varmaan työntötankojen putkien alapään tiivisteet uusia, ku näyttää vähän vuotavan öljyä sieltä juuresta
Kannet käytin irti viimeksi vajaa kaksi vuotta sitten, kun sain sisäänajon uusilla männillä ja sylintereillä suoritettua. Silloin vaihoin pakoventtiilien varren tiivisteet, kun edelliset oli molemmat irronneet. Hioin myös venttiilien tiivistepinnat silloin. Kilometrejä on tullut sen jäläkeen alle 10 tuhatta. Samalla kerralla vaihoin myös kansille tulevat öljyputket ja niiden tiivisteet sekä banjopultit uusiin.
Täytynee taas tilata muutama tiiviste moottoriin ja koittaa saada venttiilivarren tiivisteet pysymään paikallaan jollain konstilla. Vois vaikka samalla käyttää koko koneen ja vaihteiston irti ja rasvata ja kiristää hammastangolta ohjausvarsien sisäpään pallonivelet, kun siellä on pientä välystä havaittavissa. Tietää taas muutamaksi päiväksi askaretta kaikkien muiden hommien lisäksi.Vaihtamalla kumilenkit uusiin, saa huomattavasti lisää tukevuutta penkkeihin
Tarkoitan öljynpaineiden romahtamisella sitä, että kylmällä koneella öljynpaineet on tyhjäkäynnillä yli 5bar ja lämpimällä noin 70-80astetta jotain 2-4bar. isommilla kierroksilla kylmänä paineet on yli 8bar ja lämpimällä 70-80 astetta noin 6bar
Yli 85 asteen mentäessä tyhjäkäynnillä alkaa öljynpaineen merkkivalo vilkkua ja öljynpaineet on alle 2bar jopa alle 1bar mittarin mukaan. kierroksilla jää 4-5bar paineet.Mulla on omassa 2cv6.ssa koneessa burtonin 652cc mäntäpyttysarja kiinni ja kaasarina viime kesänä laitettu weber 24/34 DMTL.
Öljyinä oon käyttäny aiemmin 10W40 valvoline max lifea ja viime kesäksi laitoin 20W50 öljyt.
Molemmilla öljyillä oon huomannu öljynpaineiden romahtavan yli 85 asteen lämpötilassa. Mikähän mahtaisi olla Oikea öljy kyseiseen koneeseen?
Öljynlämmöt pysyy yleensä ajossa 80 ja 90 asteen välillä. Viileämmillä keleillä jopa alle 80 asteen etenkin lyhemmillä ajomatkoilla.
Mikähän mahtaisi olla paras keino eliminoida öljynpaineiden romahtaminen yli 80 asteen lämpötiloissa. -
JulkaisijaArtikkelit