Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Mulla jäi toimiva solex 34 pics6 ja imupakosarja ylimääräiseks ku laitoin weber dmtl.n kiinni. Kaasuläpän akselilla on pientä välystä, mutta kaikinpuolin toimiva kaasari kuitenkin.
Varastosta löytyy vielä 2 tai 3 kpl huonompikuntoisia.
Hinnasta päästään varmasti sopuun.
Jos kiinnostaa nii laita viestiä tai soita o5o 323o 829Eilen hain suuttimia kohilleen. Aluksi muistaakseni oli tyhjäkäynti 50. 1. Pää 115, ilma 185. Kakkoskurkulle laitoin lisärikastussuuttimen kokoa 40. Pää 90, ilma 215.
Näillä oli tyhjäkäynti ja ykköskurkku hieman laihalla. Ja nyki pintakaasulla.
Seuraavaksi 1. Kurkun pääsuuttimeksi 120. Parani selvästi, mutta edelleenkin nyki pintakaasulla. Sitten 125 pääsuutin ykköskurkulle. Eipä enää nykinyt pintakaasulla. Ja kulkee hyvin. Isommilla kierroksilla menee vähän rikkaalle. Jota on ollut koko ajan. Jospa se muuttuis, ku saan tilaamani emulsioputket f36 ja f39 käsiini ja kokeiluun. Kokeilin vielä pienentää tthjäkäyntisuutinta, mutta se ei toiminut, joten laitoin 50 takaisin. Illemmalla kokeilin vielä suurentaa 1. Kurkun ilmasuutinta 190. Ehkä ihan aavistuksen auttoi isommilla kierroksilla, mutta samalla menee vähän laihanpuoleiseksi pintakaasulla. Täytynee tilata isompia tyhjäkäyntisuuttimia ja kokeillaMinkä kokoinen tyhjäkäyntisuutin sulla Mikko on kiinni? entäs kiihdytyspumpun suutin? niitäkin kun on saatavana eri kokoja.
Mulla on tällähetkellä tk- suuttimia 40 – 55. mietin pitäiskö tilata isompaa.
Ilmasuuttimia on muistaakseni 185-200 ja 215 kakkoskurkulla 165 kiinni tällähetkellä.
Pääsuuttimia löytyy 90-125 väliltä.Tilasin Moposportilta kasan suuttimia. Nopea oli toimitus, kun tilauksesta jo seuraavana päivänä oli paketti noudettavissa. Vähän testailin erilaisia suutinyhdistelmiä. En oikein millään saanut kunnolla ihan pintakaasulla toimimaan. Täytyy huomenna ottaa kynä ja paperia avuksi, niin voi kirjata muistiin itselle, miten eri suutinkombot toimii. Oikeastaan kaikilla komboilla mitä kokeilin, oli meno ihan pintakaasulla nykivää ja puolen kaasun jälkeen kierroksilla meni seos jo hieman liian rikkaalle. Liekö tuohon auttaisi emulsioputkien vaihto. Tilasin jo pari kappaletta niitäkin.
Nyt iltasella vielä töistä tullessani tutkailin kaasarin mukana tulleita papereita. Sieltä selvisi tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvin paikka. Kokeilin vähän muuttaa säätöjä.
Korvakuulolta kun sääti tyhjäkäynnin seosta ja kierroksia siten, että kierrokset ois suunnilleen sopivat ja käynti suhteellisen tasaista oli seos mittarin mukaan aika laihalla. Sitten kun seos on ns. Optimaalisella alueella, ei kierroksia saa riittävän alas. Mietin mitä vaikuttais, jos vaihtais ykköskurkun ja kakkoskurkun tk suuttimet keskenään, niin kuten olivat alunperin. Saiskohan sitten säädettyä tk-seoksen ja -kierrokset sopiviksi.Alla kuva seosmittarista tyhjäkäynnillä. Seos mielestäni ok, mutta kierroksia on reilusti.
Eilen askartelin kaasarin ja seosmittarin paikalleen. Ensimmäiset restikilometritkin on ehtinyt ajella. Ilmanputsariksi laitoin väliaikaisesti kaasarin mukana tulleen putsarin. Teen myöhemmin sopivan tötterön kaasarin päälle, jotta saan alkuperäsen ilmanputsarin ja turboputken takaisin.
Seosmittarina on FMI1.4 kapeakaistaisella lämmitettävällä lambda-anturilla.
Tyhjäkäyntiseos on vähän rikkaalla ja kierroksia reilunlaisesti. Varsinkin lämpimällä koneella.
Ykköskurkulla ajossa, kun alkaa nollakaasulta kevyesti painamaan, kuuluu suhinaa ja meinaa hyytyä. Samalla seosmittari painuu täysin laihalle tai toisinaan kaikki valot sammuu mittarista. Reilummin kun antaa kaasua, niin lähtee pienen nykäyksen jälkeen vetämään. Välillä tasakaasulla ajaessa menee mittarin mukaan laihalle. Veto päällä pysyy seokset suunnilleen kohdillaan. Ehkä hieman rikkaalla.
Kakkoskurkulla menee vähän liian rikkaalle, mutta pystyy toki käyttämään. Ei mitään booausta ja hyytymistä tule. Toki melkoinen mouruaminen alkaa, kun kakkoskurkku aukeaa.
Tällä hetkellä suuttimet.
1 kurkku. Tk50, pää 117, ilma 200, emulsioputki f22
2 kurkku. Tk55, pää 125, ilma 165, emulsioputki f25.Tästä pitäs alkaa vaihteleen sopivia suuttimia, jotta sais seokset pysymään kohillaan joka tilanteessa.
Tänään nytkähti kaasarinvaihto operaatio aimo harppauksen eteenpäin. Isän avustuksella saatiin imusarjaan tekaistua sopiva laippa weberin kiinnitystä varten. Kaasuvipu otettiin vanhasta 1-kurkkusesta solexista. Ei tarvi tehä suunnanvaihtajaa kaasupolkimen ja kaasarin väliin. Iltasella vielä pilkoin imupakosarjan, jotta sain erilliset pakosarjat ja imusarjan. Hitsasin vielä pakoputken kylkeen lambda-anturille kierreholkin. Ens viikolla kun oon yksin aamupäivät kotosalla, aion askarrella uuden kaasarin ja seosmittarin paikalleen.
Tänään sain viimeinkin kaasarin käsiini. Pääsee sitä joku viikonloppu askartelemaan paikalleen. Ajattelin pilkkoa imu/pakosarjan imusarjaksi ja kaheksi erilliseksi pakosarjaksi. Molempiin pakosarjoihin hitsaan lambda-anturin kierteet. Toiseen tulee tulppa ja toiseen anturi seosmittarille. Kaasariin täytyy tehdä vipu kaasutankoa varten. Ja imusarjaan uus laippa weberille. Muuten menee suht pienillä askarteluilla paikalleen. Kyseessähän on ooppelin 1.3 litraseen koneeseen tarkotettu weber 32/34 dmtl.
Käytin suuttimet irti ja katoin koot. En nyt yhtäkkiä osaa sanoa kumpi laita on ykkös- ja kumpi kakkoskurkun suuttimet. Joku viisaampi saa sen kertoa. Kuvassa paperilla suuttimien koot.Onhan tuota kaasaria jo ootettu.. Eilen illalla laitoin sähköpostilla kyselyä kaasarista, kun ei ollut kuulunut mittään. Selvishän se missä mokoma luuraa. DHL hoitaa taas hommansa esimerkillisesti. Paketti ootellut viikon tampereella eikä mulle oo tullu mitään ilmotusta, että ois tulossa kuopioon. Täytyy soittaa heti klo 8.00 asiakaspalveluun ja kysellä, miksi pakettia on pidetty jemmassa asiakkaan tietämättä.
Tilasin tänään kaasarin ja FMI seosmittarin avuksi seosten hakemiseen.
Kaasarin kiinnitys täytyy suunnitella loppuun, kunhan saan sen käsiini.
Lambda-anturin paikkaa täytyy myös suunnitella. Jospa jonain päivänä ehtisi taputella kaasarin paikalleen. Kerron sitten kokemuksia kyseisestä laitteesta.Nyt oon miettinyt omasta mielestäni tarpeeksi kaasarin valintaa.
Tällä kertaa valintani osui weber 32/34 dmtl.ään.
Kyseistä kaasaria kun saa uutena ooppelin 1.3 litraiseen koneeseen valmiina pakettina. Niin ajattelin sellaisen tilata. Koska kuten Jasu aiemmin mainitsi 1.3 litrasen corolan kaasarin toimineen hyvin ilman sen suurempia säätöjä ja muutamilla alkaa olemaan weberin dmtl.stä kokemusta sätkässä.
Jonain päivänä kuullaan miten käy. Joutuuko vielä suuttimia kuitenkin vaihtelemaan kun haetaan seoksia kohalleen.Oon tässä nyt ehtinyt vähän mietiskelemään kaasari asiaa. Ja vähän muiden kokemuksia ja testailuja lukenut. Vielä en oo lyöny lukkoon kenen tekemä kaasari imusarjan jatkoksi tulee.
Vaihtoehtoja on monia.Solex
+ käy suoraan imusarjaan kiinni
+ löytyis helposti tarvittavat osat asennukseen
– suuttimienvaihtoa varten kaasari avattavaAisan
+ uusia löytyy suht edullisesti
+ käy lähes suoraan imusarjaan kiinni
– suuttimien vaihdosta ei mitään hajua mulla. Toisaalta jasulla toiminut hyvin ilman suutinjumppaaWeber
+ 32/34 dmtl saatavuus hyvä
+ suuttimien vaihdon helppous kaasaria purkamatta
+ joillakin jo kokemusta kyseisistä, joten voisi suoraan hankkia suuttimet sinne päin
– vaatii joko imusarjan muokkausta tai sopivan laipan väliin, jolla muutetaan pulttijako sopivaksi.Näistä nyt pitäis sitten osata päättää minkä sinne konehuoneeseen taputtelis paikalleen. Harkinnassa on myös seosmittarin hankinta, jotta sais moottorin toimimaan kunnolla kaikissa tilanteissa. Hieman alkaa valinta kääntyä solexista poispäin.. Saa nähä mikä tulee hankittua.
Kerrokaapas asiaan enemmän perehtyneet.
Miten erikokoiset venturit vaikuttaa.
26/18
26/21
24/21
Millä sais tasasimman väännön koneesta. Ja samalla vähän lisää voimaa isommille kierroksille verrattuna solex 34 pics6.seen
Ja tässä tapauksessa siis kyse solex 26/35 csic kaasarista.
Toiseksi ajatus olis saada kaasarin vaihto hoidettua suht pienellä säätöhommalla, koska sätkä on lähes päivittäin työmatka-ajossa. Jokatapauksessa säätöjä täytyy hakea jonkin verran. Onko miten vaikea saada säädettyä edes suunnilleen kohilleen ilman minkäänlaisia mittareita?Varmaan helpoin ois laittaa suoraan Visan solexi kiinni. Joka tapauksessa kaasupolkimen ja kaasarin välille täytyy askarrella suunnanvaihtaja, koska tuossa sätkässä on lattiassa pystyssä oleva kaasupoljin. Enkä aio sitä vaihtaa riippuvaan. Alustavasti oon ajatellu laittavani uuden tai tehdaskunnostetun kaasarin, mutta jos hyväkuntoisen käytetyn saisi kohtuuhinnalla, niin sekään ei ois pois suljettu vaihtoehto. Täytyy vielä tuumailla asiaa.
Laita Jukka vaikka sähköpostiini wille.hintsala ät gmail.com jotain hintaehdotusta visan kaasarille ja suutinsarjalle, niin tuumailen mitä teen asian suhteen.13.5.2019, 19:25 vastauksena käyttäjälle: Ostettu! 2cv6 Tuulettimen siiven pohja ja imupakosarja #262671Sopivat osat löytyi jo.
-
JulkaisijaArtikkelit