Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
13.5.2019, 17:32 vastauksena käyttäjälle: Ostettu! 2cv6 Tuulettimen siiven pohja ja imupakosarja #262655
Tuossa pikku videopätkä sorvissa pyörittäen
Tänään askartelin parkkipaikalla vähän aikaa sätkän parissa. Vaihoin oikean puolen etuiskarin uuteen. Vanha oli vielä käsin kokeillen kunnossa yksi tukivarren päätylaipan kiinnityspulteista oli löysällä. Samalla kiristin raidetangon pään ja käytin etujarrupalat irti. Olivat kaikki hieman lasittuneita, joten hioin jokaissesta pintaa vähän rikki. Asvaltille vaan hiomapaperi ja vähän jarrukliineriä ja hetken pyörittelyä. Tuli hyvät. Sitten vielä kasatessa molemmille puolille yksi öljyä saanut jarrupala ja pieni koeajo. Ei puoltanut jarruttaessa. Ja eikun auto nippuun ja konttorille. Meni noin 5 minuuttia ja puhtaat paperit matkaan.
Satulat tuli myös uudet kun koko jarrujärjestelmä vaihtui 1-piirisestä rumpujarrullisesta dot järjestelmästä 2-piiriseksi lhm järjestelmäksi levyjarruilla. Putsailin kyllä oikean puolen levyn ja palat jarrukliinerillä. Ajattelin että käytän molemmin puolin jarrupalat irti ja liikuttelen jarrusatuloiden mäntiä. Jospa se pienellä jarrusatulajumpalla ja palojen putsaamisella tasapainottuisi.
Kyseessä siis levyjarrut edessä ja 2-piirinen lhm järjestelmä. Pari vuotta sitten laitettu kaikki jarruosat uusiksi.
Käsijarru ottaa tasaisesti ja vähintään riittävällä voimalla. Sen säätelin kohdalleen ennen katsastusta.
Oiskohan syy siinä, että moottorista on vuotanut öljyä oikealta puolelta ja sitä on roiskunut ajoviiman aiheuttamana jarrulevylle ja palat myös saaneet osansa öljystä.Tänään kävin näyttämässä sätkää katsastuskonttorilla. Eipä se menny ihan niinku olin ajatellu.
Oikean puolen etuiskari menee vaihtoon. Ja samalta puolelta raidetangon pää täytyy kiristellä. Lisäksi vielä etujarruissa liikaa eroa. Täytynee käyttää palat irti ja pyyhkästä hiomapaperilla tasasen alustan päällä hieman pintoja auki. Jarrut ajattelin myös ilmata. Jospa se noilla hoidoilla kelpaisi.Toki näin jälkeenpäin ajateltuna olis varmaan kannattanu viime kesänä vaihtaa molemmat etuiskarit kerralla,kun vuosi sitten oli toinen iskari tiensä päässä.
Liekkö rasvat hakeneet paikkansa raidetangon päässä, kun edellisessä katsastuksessa oli toinen puoli löysä. Noin vuosi sitten käytin hammastangon irti ja vaihdoin kuluvat osat sinne uusiin ja samalla raidetangon päihin uudet sisuskalut ja rasvat.Veroniveliin oon käyttänyt vain semmosta rasvaa joka sisältää molybdeenisulfidia.. Eli MoS II lisäaine.. On ehottomasti paras rasva murrosnivelille.
Minä laitoin tuossa keväällä burtonin 652cc mäntäpyttysarjan kutosen koneeseen ja samalla rakentelin ite turboputken. Katoin burtonin myymää putkea ja totesin, että siinä lähtö on liian jyrkässä kulmassa tuuletinkoteloon nähden. En nyt varsinaisesti osaa sanoa onko turboputkesta oikeasti hyötyä kun omassani on myös 1-kurkkuinen kaasari. Tein kaasariin isomman pääsuuttimen vanhasta poraamalla ja hyvin toimii. Alavääntöä ainaki tuli huomattavasti kun moottorin tilavuus kasvoi. Voisin toki kokeilla onko vaikutusta jos ottaa putken pois.kuvassa näkyy jotenkin ite tekemäni turboputki.. Suoraan edestäpäin katottuna putki lähtee lähes vaakatasossa tuuletinkotelosta
Minä laitoin tuossa keväällä burtonin 652cc mäntäpyttysarjan kutosen koneeseen ja samalla rakentelin ite turboputken. Katoin burtonin myymää putkea ja totesin, että siinä lähtö on liian jyrkässä kulmassa tuuletinkoteloon nähden. En nyt varsinaisesti osaa sanoa onko turboputkesta oikeasti hyötyä kun omassani on myös 1-kurkkuinen kaasari. Tein kaasariin isomman pääsuuttimen vanhasta poraamalla ja hyvin toimii. Alavääntöä ainaki tuli huomattavasti kun moottorin tilavuus kasvoi. Voisin toki kokeilla onko vaikutusta jos ottaa putken pois.
Osat löytyneet. Tarve ohi toistaiseksi. Kiitokset tarjouksista ja hyvää kevään jatkoa.
T. Ville
Yksi kysymys tuli mieleen. Kun aion laittaa 2-piirisen jarrupääsylinterin, niin kumpi on oikean pituinen tanko jarrupolkimen ja pääsylinterin väliin. 105mm vai 88mm?
Ainakin burtonilla näyttäis olevan kahta eri pituistaVielä en oo ehtinyt runkoa saati muita hilppeitä hankkimaan. Ajattelin hankkia oheisesta linkistä näkyvän rungon. Jospa se seuraavat 40 vuotta kestäisi.
RunkoJuuri nyt en muista miten omassa kutosessa on käsijarrun vivustot. Rumpujarruilla kuitenkin on. Muistaakseni kuitenkin on vaihteiston alapuolella rungon poikittaisen palkin takapuolella siipimutterit käsijarruvaijereiden kireyden säätöä varten kummallakin puolella vaihdelaatikkoa.
Laitoin yv.tä
Vielä olisi hakusessa kanttinen H4-umpio, mielellään peltikoppaan
http://www.citikka.info/gallery/Kayttajat/Willen-Citikkakuvia/2cv6/Lampun_koppa_p” onclick=”window.open(this.href);return false;
Tuossa kuvassa näkyy lampun kopassa umpion kiinnitys.
Mulla lampun kopat on peltiä.
Umpio tulee koppaan kiinni alareunasta kahdella väkäsellä ja ylhäältä yhellä ruuvilla.Unohtui laittaa ilmoitukseen että hakusessa olis H4 umpiot.
-
JulkaisijaArtikkelit