Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tänään katsastajaksi sattui nuorehko mies jolla ei ollut juuri tuntemusta sätkistä mutta ilmiselvästi yleistä tekniikan ymmärrystä sen verran että osasi jopa ajaa sillä ja löysi ovenavauskahvan. Ei nyt sentään valoviikseä osannut käyttää. Hyvää tahtoa sillä oli saada leima annettu ja kikkaili jonkun aikaa että sai päästömittariin kelpoisat lukemat. Ja oli taas hyötyä sätkän teho(ttomuude)sta kun lauseella “tässä on niin vähän tehoa alunperinkin että pakkohan mun on säätää kaasutin paremmaksi” se leiman antoi vaikkei ihan virallisesti kunnollista käyntiä ollutkaan.
Ei se lukollinenkaan korkki auta sen kerran kun rutiini rikkoutuu ja tulee vaikka kaivettua varakanisteri tavaratilasta avainta käyttäen sen jälkeen kun korkki on jo avattu. Sittenhän avaimet menee sujuvasti huomaamatta suoraan taskuun ja korkki voi jäädä matkasta. No lukollinen korkki mullakin on, ja lasken sen kädestäni aina huoltoaseman bensamittarin päälle enkä ajoneuvon päälle niin on pieni mahdollisuus vielä löytää se jos unohtuu. Eikä sotke kuljinta.
Kuljinta korjatessa mulla on paha tapa heittää silmälasit kattorätin päälle pois tieltä. Sitten kun käy kulkimen sisällä ja läimäisee oven kiinni rätti läpsähtää ja rillit pomppaa. Ei vielä ole pudonneet. Onneksi en näe ajelulle lähteä ilman laseja.
Eikös Ranskan promillemittarijuttu peruttu? Ja sätkän saasteet lienee sitä luokkaa ettei sille kuitenkaan saa ekoloogisemman kulkuneuvon tarraa eli onko sama olla ilman ja kiertää Umweltzonet?
Ostin uuden poikittaispöntön mallia originaali Citroën-varaosa että sopisi helpommin paikalleen. Yllättäen en ole noin pahasti väärin tehtyä pakoputkea vielä nähnytkään. Pitkään taistelin yksinäni sen kanssa kun ei millään tahtonut asettua liitokset yhteen. Apumiehen kanssa sitä sovitellessa huomasin että kytkinvaijerinkannatuskouru oli hitsattu aivan liian ylös, ja törmää vaihteiston pohjaan. Väänsin sen peltilirpakkeen pois tieltä ja sitten istuikin “heittämällä” kaikki liitokset paikalleen.
Tarkoitin että syytä huuhdella erityisellä huolella kaikki jarrujärjestelmän metallisetkin osat ettei jää väärää nestettä sitä yhtä tippaakaan. Varsinkin silloin kun vaihdetaan väärä neste oikeaan vaihtaen pelkät turvonneet tiivisteet uusiin. Tiivisteet ilman muuta uusia kun niitä kerran kaupasta saa.
Kantapään kautta tuli opittua että jos jarruosia vaihtelee LHM-systeemistä DOT-systeemiin tai päinvastoin niin ehdottoman tärkeää on huuhdella osat erittäin huolellisesti. Sen mitä joku kumi saattaa kestääkin väärää nestettä niin nesteiden sekoitusta se ei kestä. Edellisessä kulkimessa mulla oli sekajarrut, muutaman viikon päästä turposi tiivisteet, jossain oli tippa sitä toistakin nestettä. Purkamisen, tarkan huuhtelun ja uusilla tiivisteillä kokoamisen jälkeen toimi niin monta vuotta kun se mulla oli.
Asenna korin maadoituskaapeli ensi tilassa, kaasuvaijeri maadoituskaapelina ei ole kovin toimiva ratkaisu. Aikanaan oli tuli kirjaimellisesti perseen alla kun golfauton maadoituskaapeli oli ruostunut poikki ja kaasuvaijeri ja kumppanit syttyi palamaan.
Sätkän konehuoneessa kaikki kadonneet työkalut löytyy vaihteiston alta pohjalevyn päältä. 😀
Franzoselle voi maksaa tilisiirrollakin joka on näin euro-aikaan helppoa, saa jopa halvennusta hintaan luottokorttimaksuun verrattuna. Tosin silloin joutuu odottelemaan muutaman päivän pidempään.
Tarkista vielä takapäästäkin välykset sun muut, saattaa yllättävän paljon vaikuttaa kurvailutuntumaan.
Jorri jos sulla on siellä kutosen suuttimet ja vaihdat nelkun suuttimiin, älä heitä kutosen suuttimia menemään vaan myy ne mulle, täällä on päinvastainen ongelma käsissä.
Joiltain nettisivulta tulee kuvan osoite toimivana myös ihan käsittämättömän näköisenä ilman .jpg tai vastaavaa päätettä. Niiden toimivuus selviää senkun kokeilee vain. Mun suosikki on tämän foorumin (ja useimpien muidenkin) viestinkirjoitustilassa Lähetä-napin vieressä oleva Esikatselu-nappi. Ensin siitä ja jos näyttää hyvältä niin seuraavasta näkymästä Lähetä-nappia. Tosin aina ei kuvat toimi sittenkään jos on joku kikkailu kuvaa pitelevällä sivulla, sen sitten kuulee jälkikäteen kavereilta.
Kyllä se mun markkinointikielletyn kaluston löytää. Ja heti ensimmäisenä kertoo että mun sätkään sopisi tämmöinen jännitteensäädin. No ei sovi.
Kannatan edellistä puhujaa. Toisaalta jos joskus muistan kiristääkin sen kengän niin yhtä helposti sen löysääkin seuraavaan seisontaan jättäessä. Sätkässä työkalupakkia ei saa yli kolmen metrin päähän akkukengästä.
Onkos koskaan ollut säädettävää etuselkänojaa alkuperäisenä tai tarvikevarusteena?
Moottoripyörän hankkiessa rahamies tietää että kahvasta kääntämällä tarvittaessa menee kovaa, vaikkei koskaan edes haluaisi niin tehdä. Rättärin suorituskyky on ihmisten mielissä naurettavan ja itkettävän rajamailla, vaikka mehän tiedämme että se on täysin riittävä.
-
JulkaisijaArtikkelit