Modèles Citroën 1967 – Ami 6

Photo: Raymond de Saynes (Citroën N° 2 B 39)

Ami 6: alternator + soundproofing

AMI 6 Saloons and Estate Cars are now fitted with a 290 W alternator. The electric circuit’s p.d. has been increased to 12 volts. Electrical energy storage has been improved by using a 30 amp. hr., 12 V battery instead of one of 45 amp.hrs., and 6 V. The charge indicator light on the dashboard has been replaced by a thermal voltmeter. The use of an alternator improves electrical efficiency ( low-rev. charge, in town traffic for example). It should be noted that the AMI 6 ir.z its 12-volt version is equipped to receive a radio-telephone: this can be most useful to medical men, veterinary surgeons, nurses, sales representatives, and others.

The AMI 6’s soundproofing has been much improved. For instance, the bonnet now has an internal soundproof lining, as is the case for the DS; the upper and lower parts of the engine compartment bulkhead, and the forward part of the floor, are covered with an isophonic complex; air vents and air and heating ducts have polyurethane foam soundproofing, while the accelerator pedal and the heating control rods are mounted in nylon bearings.

A new air-filter, which tones down inlet noise, also slightly increases the car’s power and performance ( Real b.h.p.: 26 hp. SAE, max. torque SAE: 4.3 m.kg, (31.l lb. ft.), top speed: 114 km.p.h. for the saloon (71 m.p.h.), with no corresponding increase in petrol consumption. The 1967 AMI 6 has a new stainless steel front cowling and new ventilation gills. The dashboard has been modified: the upper part is black, the push- and pull-buttons have chromium binding, and new air-vents are fitted.

Finally, the AMI 6 can optionnally be fitted with the ” Arctic ” heating unit.

Ami 6: alternateur et insonorisation

Berlines et Breaks AMI 6 sont desormais equipes en serie d’un alternateur de 290w. La tension d’alimentation du circuit electrique est portee a 12 volts. La reserve d’energie electrique est amelioree grace au remplacement de la batterie 6 V 45 A/H par une batterie 12 V 30 A/H. Le temoin de charge est remplace par un voltmetre thermique au tableau de bord. L’utilisation d’un alternateur ameliore le bilan electrique (Charge a bas regime, par exemple en circulation urbaine). A noter que Ies AMI 6 en 12 V se pretent a l’installation d ‘un radio-telephone, possibilite qui peut etre utile aux medecins, veterinaires, infirmieres, representants, etc .

L’insonorisation de l’AMI 6 a ete tres poussee. C’est ainsi que le capot moteur est double d’un revetement comme sur la DS; Ies parties su perieures et inferieures du tablier sont recouvertes d’un complexe isophonique, de meme que la partie avant du plancher.

Un nouveau filtre a air qui elimine Ies bruits d ‘aspiration augmente aussi legerement la puissance et Ies performances de la voiture (Puissance effective : 26 Ch SAE, couple maxi SAE : 4,3 m/ kg, vitesse de pointe : 114 km/ h pour la berline) alors que la consommation d’essence ne change pas.

L’AM[ 6 1967 comporte une nouvelle calandre en acier inoxydable, une nouvelle grille d ‘aeration . La planche de bord est modifiee : partie superieure noire, tirettes et boutons М collerette chromes, nouveaux aérateurs.

AMI 6 sedan ja break –malleihin on nyt  on nyt asennettu  290 watin vaihtovirtalaturi. Sähköjärjestelmän syöttöjännite on nostettu 12 volttiin.  Sähköenergian varaus paranee, kun 6V 45Ah akku korvataan 12V 30Ah:n akulla.  Kojelaudan varauksen merkkivalo on korvattu jännitemittarilla.  Vaihtovirtalaturin käyttö parantaa sähkötehokkuutta (lataus matalilla kierroksilla, esimerkiksi kaupunkiliikenteessä)  Huomionarvoista on esimerkiksi se, että 12V järjestelmällä varustettuun  AMI 6:n on mahdollista asentaa radiopuhelin, mikä on hyödyllistä lääkäreille, eläinlääkäreille, sairaanhoitajille, myyntiedustajille jne. 

AMI 6:n  äänieristystä on parannettu huomattavasti.  Esimerkiksi konehuoneen peittoon on asennettu äänieriste samaan tapaan kuin DS malleissa:  moottoritilan ylä- ja alapuoli sekä lattian etuosa on vuorattu ääntä eristävällä materiaalilla, ilmanvaihto- ja lämmityskanavat on eristetty polyuretaanivaahdolla, kun taas kaasupoljin ja lämmityslaitteen läpät on varustettu nailonlaakerein.  

Uudistunut ilmansuodatin alentaa imuääniä ja lisää hieman auton tehoa ja suorituskykyä.  (26 hv SAE, maksimaalinen vääntömomentti SAE 4,3 kgm, huippunopeus 114 km/h sedanille) silti polttoaineen kulutus säilyy samana. 

AMI  6  1967 :n uusi maskin säleikkö on ruostumattomasta teräksestä, myös  ilmanohjain on päivitetty. Kojelautaa on muutettu: yläosa on musta, veto- ja painonappuloihin on valittu kromipäällyste ja lisäksi on asennettu uudet ilmaventtiilit. 

Ja vielä viimeisimpänä, AMI 6 voidaan vaihtoehtoisesti varustaa ”Arctic”– lämmityksellä.

Origin: Le Double Chevron N°6 [1966]