Tukivarren laakerin irroitus ja asennus

Kuskin puolelta edestä kuuluu nirsk, Nirsk, NIRRRRSK. No mikä hemmetti. Lokari huonosti kiinni, ja hankaa pakoputkeen? Lokari irti ja koelenkki, ei ääntä. Taas sama ääni, nyt astetta rankempana. Heiluttelen kotona autoa, ei ääntäkään. Seuraavana päivänä jos mahdollista vieläkin pahempi ääni. Lokalisoin sen tukivarren juureen.

Murjottuani tukivarren irti, ruosteisia laakerirullia ropisi tallin lattialle…

Tukivarsi lähti melko pienellä väkivallalla irti, mutta tuo sisäkooli (oikea nimitys?) piti jyystää rälläkällä ohueksi ja takoa meisselillä poikki. Jos ei ole silmälaseja päässä pakosta, kannattaa todellakin käyttää suojalaseja.
Sisästefa oli mallia huopa (sen varran oli jäljelä että tunnistin), lukitusrengas oli moderni. Samoin sisempi ja ulompi laakeri olivat erimerkkisiä, joten tästä päättelen että edellinen asentaja on todennut ettei sisempi laakerikehä irtoa, ja asentanut pelkästään ulkopäähän uuden. Kyllä laakeri irtoaa, mutta se vaatii hieman enemmän aikaa ja kärsivällisyytä, sekä kulmahiomakonetta ja terävää meisseliä.

Laakerin ulosvedin:

Niksi1

Sisempi laakeri on ilmeisesti normaalistikin paikallaan aika jämäkästi ja sen ulosvetoon on työkalu.

Sisempi ja ulompi laakeri on sama ja vanhoja tukivarsia läpikäymällä voi löytyä hyviä varaosia. Uusi on tietysti uusi varsinkin jos SKF:ltä. Laakerin numero on: kartiorullalaakeri SKF 431629.

Niksi 2

Uuden sisälaakerin asennus paikoilleen käy helposti, kun lämmittää sen uunissa 110 asteiseksi. Sen jälkeen menee kinnas kädessä pukkaamalla paikoilleen. Täytyy olla vaan tarkkana että menee suorassa, muuten jää puolitiehen.