Ajovaloihin saa lisää tehoa, kun kunnostaa valojen sähkösysteemit. Lisävaloja tai isompitehoisia polttimoita ei kannata hankkia ainakaan ennen kuin alkuperäiset valolaitteet on kunnostettu.
Vanhemmiten johtoliitokset hapettuvat ja johtimista katkeilee säikeitä. Tämän takia jännite ei polttimoilla ole tarpeeksi korkea ja valot eivät pala kirkkaasti. Lisäksi 2CV:ssä ei tehtaan jäljiltä ole valoreleitä, vaan virta kulkee polttimoille valokytkimen kautta.
Jännitehäviön mittaaminen:
- Ota ajovalopolttimo esille lyhdystä (pidä polttimo kytkettynä liittimessään).
- Laita ajovalot päälle.
- Mittaa volttimittarilla akun napajännite.
- Mittaa jännite polttimon kannan liittimissä.
- Laske jännitehäviö (akun jännite miinus polttimon jännite).
Mitä pienempi jännitehäviö, sitä paremmassa kunnossa valojen virtapiiri on. Jos jännite (12 voltin sähköjärjestelmässä) polttimoilla on vain 0,1-0,2 V alempi kuin akulla, virtapiiri on erittäin hyvässä kunnossa.Alkuperäiskuntoisessa 2CV:ssä jännitehäviö on tyypillisesti luokkaa 0,5-2 V.
Jos valojohtimet ovat rikkoutuneet tai muuten huonokuntoiset, ne kannattaa uusia kokonaan. Liittimet on syytä puhdistaa sekä kiristää niin, että ne asettuvat tiukasti yhteen. Tämä koskee myös valojen maadoitusjohtimia ja -liittimiä.
Jos liittimen ja kaapelin välinen puristusliitos on hapettunut, liittimen voi koittaa irrottaa puhdistusta varten, mutta helpompaa on vaihtaa liitin uuteen.
Liittimen ja kaapelin välisen puristusliitoksen voi varmistaa juottamalla. Pieni tippa tinaa riittää. Jos tinaa on liikaa, se imeytyy kaapelin säikeitä pitkin eristeen sisään jäykistäen sen. Tärinässä johto sitten ennen pitkää katkeaa siitä kohdasta, missä tina loppuu.
Valoille kannattaa asentaa konehuoneen puolelle releet, jotta virtapiiri lyhenee ja isoa virtaa ei tarvitse kuljettaa valokytkimen läpi. Releiden ohjaus virtana käytetään valokytkimen kautta tuleva virta ja releen läpi valoille otetaan suoraan akulta sulakkeen läpi. Sekä lyhyet valot että pitkät valot tarvitsevat oman releen.